Obsahem diplomové práce je právo na vzdělání a jeho kvalita. Jde o jedno ze základních práv každého člověka, které otvírá cestu k povolání s vyšší prestiži, vede k vyšší životní úrovni a k vyšší kvalitě života. Z tohoto důvodu patří otázka kvalitního vzdělání do pozornosti tvůrců vzdělávací soustavy všech vyspělých zemí, aby nedocházelo k vzdělanostním nerovnostem. Vzdělání v globalizujícím se světě je považováno za jednu z priorit pro úspěšný vývoj velkých sociálních skupin.
Teoretická část se zaměřuje na význam vzdělání, jeho obsah, na rovný přístup ke vzdělání, obsahuje mezinárodní smlouvy a úmluvy, které upravuji otázku vzdělání, je zde popsána kurikulární reforma s evaluačními nástroji potřebnými k zjišťování kvality vzdělání.
Empirická část obsahuje metodologii, zdůvodnění postupu kvantitativního výzkumu, informace o sběru a analýze dat, obsahuje vytyčení hypotézy a její ověření.
Cílem empirického šetření bylo získat poznatky od rodičů, jak vnímají kvalitu vzdělání na základních školách, zda toto kritérium je rozhodující při výběru základní školy.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis, entitled "The Right to Education and Its Quality", I focused on the significance of education, its content, equal access to education, the goals of education, international treaties that govern education, the principles and criteria enshrined in these documents, and on the goal of improving the quality of education via assessment tools. was led to do so by the curricular reform of education currently underway. Output form assessment tools serve for the adoption of measures that are to lead to the development and improvement of initial education, to improve the individual approach to pupils being taken, and to ensure all pupils the fullest possible development.
The empirical part contains the methodology and justification for the quantitative investigation procedure used, information on data collection, and on respondents. It also contains the hypothesis, data analysis and verification of the hypothesis, in order to find out whether parents pay the same amount of attention to the quality of education as the state does, which is currently reforming the educational system in order to improve the quality of education.
Klíčová slova
Klíčová slova: vzdělání, kvalita, kurikulární reforma, evaluační nástroj
Obsahem diplomové práce je právo na vzdělání a jeho kvalita. Jde o jedno ze základních práv každého člověka, které otvírá cestu k povolání s vyšší prestiži, vede k vyšší životní úrovni a k vyšší kvalitě života. Z tohoto důvodu patří otázka kvalitního vzdělání do pozornosti tvůrců vzdělávací soustavy všech vyspělých zemí, aby nedocházelo k vzdělanostním nerovnostem. Vzdělání v globalizujícím se světě je považováno za jednu z priorit pro úspěšný vývoj velkých sociálních skupin.
Teoretická část se zaměřuje na význam vzdělání, jeho obsah, na rovný přístup ke vzdělání, obsahuje mezinárodní smlouvy a úmluvy, které upravuji otázku vzdělání, je zde popsána kurikulární reforma s evaluačními nástroji potřebnými k zjišťování kvality vzdělání.
Empirická část obsahuje metodologii, zdůvodnění postupu kvantitativního výzkumu, informace o sběru a analýze dat, obsahuje vytyčení hypotézy a její ověření.
Cílem empirického šetření bylo získat poznatky od rodičů, jak vnímají kvalitu vzdělání na základních školách, zda toto kritérium je rozhodující při výběru základní školy.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis, entitled "The Right to Education and Its Quality", I focused on the significance of education, its content, equal access to education, the goals of education, international treaties that govern education, the principles and criteria enshrined in these documents, and on the goal of improving the quality of education via assessment tools. was led to do so by the curricular reform of education currently underway. Output form assessment tools serve for the adoption of measures that are to lead to the development and improvement of initial education, to improve the individual approach to pupils being taken, and to ensure all pupils the fullest possible development.
The empirical part contains the methodology and justification for the quantitative investigation procedure used, information on data collection, and on respondents. It also contains the hypothesis, data analysis and verification of the hypothesis, in order to find out whether parents pay the same amount of attention to the quality of education as the state does, which is currently reforming the educational system in order to improve the quality of education.
Klíčová slova
Klíčová slova: vzdělání, kvalita, kurikulární reforma, evaluační nástroj
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS " Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- normy, které upravuji právo na vzdělání,
- realizaci práva na vzdělání,
- úlohu státu na rozvoji školského systému a zlepšování kvality vzdělávacích podmínek,
- roly rodiny a školy při výchově a vzdělávání,
- právo rodičů na výběr školy ve shodě s jejich vlastním přesvědčením,
- sociologické šetření zaměřené na výběr školy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS " Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- normy, které upravuji právo na vzdělání,
- realizaci práva na vzdělání,
- úlohu státu na rozvoji školského systému a zlepšování kvality vzdělávacích podmínek,
- roly rodiny a školy při výchově a vzdělávání,
- právo rodičů na výběr školy ve shodě s jejich vlastním přesvědčením,
- sociologické šetření zaměřené na výběr školy.
Seznam doporučené literatury
Všeobecná deklarace lidských práv.
Úmluva o právech dítěte.
Charta základních lidských práv Evropské unie.
Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech.
Bůžek,A., Michalík,J. Informatorium(nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc,2000, ISBN 80-244-0054-5.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. Praha, 2007.
Verheyde, M. Article 28, The Right to Education, Martimus Nijhoff Publiskers, 2006, ISBN 90-04-14729-2.
Národní program vzdělávání v České republice : Bílá kniha. 1. Praha : Tauris, 2001, ISBN 80-211-0372-8.
Seznam doporučené literatury
Všeobecná deklarace lidských práv.
Úmluva o právech dítěte.
Charta základních lidských práv Evropské unie.
Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech.
Bůžek,A., Michalík,J. Informatorium(nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc,2000, ISBN 80-244-0054-5.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. Praha, 2007.
Verheyde, M. Article 28, The Right to Education, Martimus Nijhoff Publiskers, 2006, ISBN 90-04-14729-2.
Národní program vzdělávání v České republice : Bílá kniha. 1. Praha : Tauris, 2001, ISBN 80-211-0372-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek - klasifikace práva na vzdělání - odpověděl dobře
doc. Řehoř - současný stav reformy českého školství - odpověděl dobře