Diplomová práce se zabývá tématem aktivizace rodin s dětmi jako novou možností práce s rodinou. Přibližuje konkrétní podporu optimálního fungování rodin s dětmi, u kterých existuje riziko ohrožení vývoje nebo je vývoj dětí přímo ohrožen v důsledku dlouhodobě obtížné sociální situace, kterou rodina nedokáže samostatně a bez pomoci překonat.
Anotace v angličtině
Core issue of this dissertation (diploma thesis) is activation of families with children as a new possibility of work with a family. Main focus is put on particular support of optimal functioning of families with children, by which is the risk that the development of them could be threatened as a consequence of long term difficult social situation that can not be resolved by the family itself without any help from outside.
Klíčová slova
Rodina, práce s rodinou, výchova, výchovné prostředky, aktivizace, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, nová sociální rizika, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
Family, work with family, education, educational means, activation, social activation services for families with children, new social risks, case study.
Rozsah průvodní práce
117
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem aktivizace rodin s dětmi jako novou možností práce s rodinou. Přibližuje konkrétní podporu optimálního fungování rodin s dětmi, u kterých existuje riziko ohrožení vývoje nebo je vývoj dětí přímo ohrožen v důsledku dlouhodobě obtížné sociální situace, kterou rodina nedokáže samostatně a bez pomoci překonat.
Anotace v angličtině
Core issue of this dissertation (diploma thesis) is activation of families with children as a new possibility of work with a family. Main focus is put on particular support of optimal functioning of families with children, by which is the risk that the development of them could be threatened as a consequence of long term difficult social situation that can not be resolved by the family itself without any help from outside.
Klíčová slova
Rodina, práce s rodinou, výchova, výchovné prostředky, aktivizace, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, nová sociální rizika, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
Family, work with family, education, educational means, activation, social activation services for families with children, new social risks, case study.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS - Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách(IMS 2009. Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na (zejména sociální) rizika pramenící ze situace dnešních rodin s dětmi se specifickými potřebami;
- na představení funkčního modelu sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi;
- na možnosti sociální pedagogiky při zajišťování podpory rodinám s dětmi se specifickými potřebami.
Empirická část práce bude zpracována jako případová studie. Cílem bude mimojiné představení komplexního systému programů, který v znikal postupně v návaznosti na potřeby rodin s dětmi se specifickými potřebami ve vyškovském regionu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS - Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách(IMS 2009. Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na (zejména sociální) rizika pramenící ze situace dnešních rodin s dětmi se specifickými potřebami;
- na představení funkčního modelu sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi;
- na možnosti sociální pedagogiky při zajišťování podpory rodinám s dětmi se specifickými potřebami.
Empirická část práce bude zpracována jako případová studie. Cílem bude mimojiné představení komplexního systému programů, který v znikal postupně v návaznosti na potřeby rodin s dětmi se specifickými potřebami ve vyškovském regionu.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. 1. vyd,Brno: Doplněk, 2000. 378 s. ISBN 80-7239-060-0
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X
HARTL, P. Stručný psychologický slovník. 1. vyd.Praha: Portál, 2004. 312 s.ISBN 80-7178-803-1
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 2003. 166 s.ISBN 80-7178-763-9
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada., 2007. 288 s.ISBN 978-80-247-1168-3
KRÁLOVÁ, RÁŽOVÁ. Sociální služby a příspěvek na péči od 1.8. 2009. ISBN - 978-80-7263-559-7
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 216 s.ISBN 978-80-7367-383-3
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce vztahová siť. 2. vyd. Praha: SN,1997.144 s.ISBN 80-85850-24-9
MAZÁNKOVÁ, L. Typologie výchovný potíží. Studijní texty. Brno: Institut mezioborových studií, 2007
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. 1. vyd,Brno: Doplněk, 2000. 378 s. ISBN 80-7239-060-0
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X
HARTL, P. Stručný psychologický slovník. 1. vyd.Praha: Portál, 2004. 312 s.ISBN 80-7178-803-1
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 2003. 166 s.ISBN 80-7178-763-9
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada., 2007. 288 s.ISBN 978-80-247-1168-3
KRÁLOVÁ, RÁŽOVÁ. Sociální služby a příspěvek na péči od 1.8. 2009. ISBN - 978-80-7263-559-7
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 216 s.ISBN 978-80-7367-383-3
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce vztahová siť. 2. vyd. Praha: SN,1997.144 s.ISBN 80-85850-24-9
MAZÁNKOVÁ, L. Typologie výchovný potíží. Studijní texty. Brno: Institut mezioborových studií, 2007
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. nebylo doplňujících dotazů