Předkládaná diplomová práce se zabývá výskytem šikany a kyberšikany na základních školách mezi žáky, preventivními programy a represivními nástroji, které mají jednotlivé dotazníkem oslovené základní školy k dispozici. Na základě vyplněných dotazníků autor zpracoval ke každé předestřené hypotéze grafy a tabulky, provádí jejich rozbory a zamýšlí se nad výskytem, prevencí, represí a nad možnou eliminací šikany a kyberšikany mezi žáky na základních školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with bullying and cyberbullying among primary school pupils, prevention programs and law enforcement tools that have individual questionnaire addressed elementary schools available. Based on questionnaires prepared by the author he works out graphs and tables to each hypothesis, performs the analyzes and speculates about the incidence, prevention, repression and elimination of possible bullying and cyberbullying among pupils in primary schools.
Klíčová slova
žák, pedagog, základní škola, šikana, kyberšikana, posttraumatická stresová porucha, agresor, oběť, eliminace, internet, sociální sítě, prevence
Předkládaná diplomová práce se zabývá výskytem šikany a kyberšikany na základních školách mezi žáky, preventivními programy a represivními nástroji, které mají jednotlivé dotazníkem oslovené základní školy k dispozici. Na základě vyplněných dotazníků autor zpracoval ke každé předestřené hypotéze grafy a tabulky, provádí jejich rozbory a zamýšlí se nad výskytem, prevencí, represí a nad možnou eliminací šikany a kyberšikany mezi žáky na základních školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with bullying and cyberbullying among primary school pupils, prevention programs and law enforcement tools that have individual questionnaire addressed elementary schools available. Based on questionnaires prepared by the author he works out graphs and tables to each hypothesis, performs the analyzes and speculates about the incidence, prevention, repression and elimination of possible bullying and cyberbullying among pupils in primary schools.
Klíčová slova
žák, pedagog, základní škola, šikana, kyberšikana, posttraumatická stresová porucha, agresor, oběť, eliminace, internet, sociální sítě, prevence
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu.
Průběžné výsledky budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude cílem práce provedení studie o výskytu šikany na základních školách v České republice, jejím nárůstu či eliminaci, možnosti škol a dalších institucí při zjednání nápravy z hlediska užití dostupných represivních nástrojů a vlivu sociálního prostředí školy a popis rozdílu práv oběti a pachatele šikany a současně porovnání účinnosti dostupné prevence.
Součástí práce bude i sociologický průzkum provedený formou dotazníku k výskytu a možnosti eliminace šikany zpracovaný řediteli náhodně vybraných základních škol v České republice.
Závěrem diplomant zhodnotí výskyt a možnost eliminace šikany na základních školách a to jak z pohledu prostředí školy, tak i z pohledu dalších institucí.
Diplomant bude samostatně pracovat se všemi dostupnými prameny, jak veřejnými, tak neveřejnými.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu.
Průběžné výsledky budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude cílem práce provedení studie o výskytu šikany na základních školách v České republice, jejím nárůstu či eliminaci, možnosti škol a dalších institucí při zjednání nápravy z hlediska užití dostupných represivních nástrojů a vlivu sociálního prostředí školy a popis rozdílu práv oběti a pachatele šikany a současně porovnání účinnosti dostupné prevence.
Součástí práce bude i sociologický průzkum provedený formou dotazníku k výskytu a možnosti eliminace šikany zpracovaný řediteli náhodně vybraných základních škol v České republice.
Závěrem diplomant zhodnotí výskyt a možnost eliminace šikany na základních školách a to jak z pohledu prostředí školy, tak i z pohledu dalších institucí.
Diplomant bude samostatně pracovat se všemi dostupnými prameny, jak veřejnými, tak neveřejnými.
Seznam doporučené literatury
ČÍRTKOVÁ, L.; Kriminální Psychologie. Praha: Eurounion, 1998
ČÍRTKOVÁ, L.; Policejní Psychologie. Praha: Portál, 2000
EIS, Z.; Volejte Linku důvěry, 1. vydání, Jinončany: HaH, 1993
KLIMEŠ, L.; Slovník cizích slov. SPN-pedagogické nakladatelství, 2002
KOLÁŘ, M.; Bolest šikanování I. Praha: Portál, 2000
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A.; Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1999
MIŠOVIČ, J.; V hlavní roli otázka. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001
PORTEFIELDOVÁ, K.; Jak se vyrovnat s následky traumatu. Praha: NLN, 1998
ŘÍČAN, P.; Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1999
PERTL, V.; Nedostatek represivních nástrojů vůči nezletilým jako jedna z možných příčin nárůstu šikany na základních školách a vliv sociálního prostředí školy. Bakalářská práce. Kolín, 2008
Sbírka zákonů České republiky :
- Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
- Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád)
- Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže
- Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích
Ostatní použité zdroje :
Bílý Kruh Bezpečí.; Program proti šikaně, 1999
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Č.j.:28 275/2000-22
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ČÍRTKOVÁ, L.; Kriminální Psychologie. Praha: Eurounion, 1998
ČÍRTKOVÁ, L.; Policejní Psychologie. Praha: Portál, 2000
EIS, Z.; Volejte Linku důvěry, 1. vydání, Jinončany: HaH, 1993
KLIMEŠ, L.; Slovník cizích slov. SPN-pedagogické nakladatelství, 2002
KOLÁŘ, M.; Bolest šikanování I. Praha: Portál, 2000
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A.; Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1999
MIŠOVIČ, J.; V hlavní roli otázka. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001
PORTEFIELDOVÁ, K.; Jak se vyrovnat s následky traumatu. Praha: NLN, 1998
ŘÍČAN, P.; Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1999
PERTL, V.; Nedostatek represivních nástrojů vůči nezletilým jako jedna z možných příčin nárůstu šikany na základních školách a vliv sociálního prostředí školy. Bakalářská práce. Kolín, 2008
Sbírka zákonů České republiky :
- Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
- Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád)
- Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže
- Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích
Ostatní použité zdroje :
Bílý Kruh Bezpečí.; Program proti šikaně, 1999
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Č.j.:28 275/2000-22
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - výsledky dotazníkového šetření - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
doc. Vízdal - přínos práce do praxe - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Sýkora - připomínka ke členění kapitol, k formulaci hypotéz - odpověděl dobře
doc. Hungr - přínos preventivních programů - odpověděl vyčerpávajícím způsobem