Tato diplomová práce pojednává o vlivu sociálního prostředí na postavení jedince ve společnosti. Cílem této práce je zjistit, jaké faktory sociálního prostředí, ve kterém se jedinec od narození pohyboval, mohly vést k jeho současnému postavení ve společnosti. Pozornost je soustředěna na faktory rodinného prostředí, školního prostředí, prostředí vrstevníků, pracovního prostředí a lokálního prostředí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the influence of social environment on the individual's position in the society. This work wants to determine which factors of the social environment, in which the examined person from birth lived, could lead to his current position in the society. Attention is focused on the factors of family environment, school environment, peer environment, working environment and the local environment.
Klíčová slova
společnost, sociální skupina, sociální pozice, měření sociální pozice, sociální role, sociální status, socializace, socializace jedince ve skupině, sociální učení, činitelé socializace, fáze socializace, sociální vývoj jedince, sociální prostředí, rodinné prostředí, školní prostředí, prostředí vrstevníků, pracovní prostředí, lokální prostředí, vliv prostředí na jedince
Klíčová slova v angličtině
society, social group, social position, measuring of the social position, social role, social status, socialization, socialization of the individual in the group, social learning, socialization factors, stages of socialization and social development of the individual, social environment, family environment, school environment, peer environment, working environment, local environment, the influence of environment on the individual
Rozsah průvodní práce
126 s. (194 232 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o vlivu sociálního prostředí na postavení jedince ve společnosti. Cílem této práce je zjistit, jaké faktory sociálního prostředí, ve kterém se jedinec od narození pohyboval, mohly vést k jeho současnému postavení ve společnosti. Pozornost je soustředěna na faktory rodinného prostředí, školního prostředí, prostředí vrstevníků, pracovního prostředí a lokálního prostředí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the influence of social environment on the individual's position in the society. This work wants to determine which factors of the social environment, in which the examined person from birth lived, could lead to his current position in the society. Attention is focused on the factors of family environment, school environment, peer environment, working environment and the local environment.
Klíčová slova
společnost, sociální skupina, sociální pozice, měření sociální pozice, sociální role, sociální status, socializace, socializace jedince ve skupině, sociální učení, činitelé socializace, fáze socializace, sociální vývoj jedince, sociální prostředí, rodinné prostředí, školní prostředí, prostředí vrstevníků, pracovní prostředí, lokální prostředí, vliv prostředí na jedince
Klíčová slova v angličtině
society, social group, social position, measuring of the social position, social role, social status, socialization, socialization of the individual in the group, social learning, socialization factors, stages of socialization and social development of the individual, social environment, family environment, school environment, peer environment, working environment, local environment, the influence of environment on the individual
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit v jakém prostředí je pohyboval jedince od narození a jaký vliv to mělo či mohlo mít na jeho současné postavení ve společnosti. V teoretické části práce budou zpracovány tyto pojmy: socializace, prostředí, sociální vývoj jedince v průběhu jednotlivých vývojových období. V praktické části bude zpracována případová studie (studie týkající se dlouhodobě nezaměstnaného klienta sociálního referátu ÚMČ města Brna, Brno-Bosonohy) . Sběr dat proběhne formou rozhovorů se zkoumaným jedincem a následně bude provedena jejich analýza.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit v jakém prostředí je pohyboval jedince od narození a jaký vliv to mělo či mohlo mít na jeho současné postavení ve společnosti. V teoretické části práce budou zpracovány tyto pojmy: socializace, prostředí, sociální vývoj jedince v průběhu jednotlivých vývojových období. V praktické části bude zpracována případová studie (studie týkající se dlouhodobě nezaměstnaného klienta sociálního referátu ÚMČ města Brna, Brno-Bosonohy) . Sběr dat proběhne formou rozhovorů se zkoumaným jedincem a následně bude provedena jejich analýza.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, s.r.o., 2008, 251 s. ISBN 978-80-969944-0-3.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
DOŇKOVÁ, O., NOVOTNÝ, J.S. Vývojová psychologie pro pedagogy. Brno: IMS Brno, 2009, 141 s.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Portál, 1999, 278 s. ISBN 80-246-0030-7.
HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 2000. 293 s. ISBN 80-8055-427-7.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 216 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání.. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-80-246-0956-0.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. 1. dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 356. s. ISBN 80-246-0841-3.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, s.r.o., 2008, 251 s. ISBN 978-80-969944-0-3.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
DOŇKOVÁ, O., NOVOTNÝ, J.S. Vývojová psychologie pro pedagogy. Brno: IMS Brno, 2009, 141 s.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Portál, 1999, 278 s. ISBN 80-246-0030-7.
HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 2000. 293 s. ISBN 80-8055-427-7.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 216 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání.. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-80-246-0956-0.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. 1. dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 356. s. ISBN 80-246-0841-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. prof. Mühlpachr: Metodologie a spolupráce s vedoucím.
- odpověděla dobře
Mgr. Vavřík: Metodologická souvislost teoretické a empirické části práce.
- odpověděla dobře