Diplomová práce se zabývá rolí poskytovatele sociálních služeb v životě osoby ohrožené sociálním vyloučením. Východiskem tématu je problém sociálního vyloučení osob v současné společnosti. Teoretická část pojednává o charakteristice a příčinách sociálního vyloučení, o otázkách kvality života, se zaměřením na děti a mládež ohroženou sociálním vyloučením. Současně práce popisuje požadavky a způsob práce poskytovatelů sociálních služeb, který konkretizuje na třech zařízeních. Empirická část prostřednictvím případových studií klientů a interpretací rozhovorů zaměstnanců sociálních služeb podporuje teoretickou část a dává odpověď na výzkumnou otázku: "Jaký názor na roli poskytovatele sociálních služeb mají klienti nízkoprahových zařízení pro děti a mládež?"
Anotace v angličtině
This thesis deals with the role of social service providers in the lives of people who risk a social exclusion. The starting theme is the problem of social exclusion of people in contemporary society. The theoretical part discusses the characteristics and causes of social exclusion, quality of life issues, focusing on children and youth at risk of social exclusion. At the same time describes the requirements and method of social work services, which specifies the three facilities. The empirical part through case studies, interviews clients and staff interpretations of social service supports the theoretical part and gives the answer the research question: "What is your opinion on the role of provider of social services to clients in facilities for children and youth?"
Klíčová slova
Sociální vyloučení, kvalita života, sociální služby, poskytovatel, sociální práce, sociální pracovník, případová studie, děti a mládež, sociálně pedagogické aspekty, nízkoprahová zařízení.
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, quality life, social services, provider, social work, social worker, case study, children and youth, social pedagogical aspekt, facilities for children and youth.
Rozsah průvodní práce
83 s. (143 990 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rolí poskytovatele sociálních služeb v životě osoby ohrožené sociálním vyloučením. Východiskem tématu je problém sociálního vyloučení osob v současné společnosti. Teoretická část pojednává o charakteristice a příčinách sociálního vyloučení, o otázkách kvality života, se zaměřením na děti a mládež ohroženou sociálním vyloučením. Současně práce popisuje požadavky a způsob práce poskytovatelů sociálních služeb, který konkretizuje na třech zařízeních. Empirická část prostřednictvím případových studií klientů a interpretací rozhovorů zaměstnanců sociálních služeb podporuje teoretickou část a dává odpověď na výzkumnou otázku: "Jaký názor na roli poskytovatele sociálních služeb mají klienti nízkoprahových zařízení pro děti a mládež?"
Anotace v angličtině
This thesis deals with the role of social service providers in the lives of people who risk a social exclusion. The starting theme is the problem of social exclusion of people in contemporary society. The theoretical part discusses the characteristics and causes of social exclusion, quality of life issues, focusing on children and youth at risk of social exclusion. At the same time describes the requirements and method of social work services, which specifies the three facilities. The empirical part through case studies, interviews clients and staff interpretations of social service supports the theoretical part and gives the answer the research question: "What is your opinion on the role of provider of social services to clients in facilities for children and youth?"
Klíčová slova
Sociální vyloučení, kvalita života, sociální služby, poskytovatel, sociální práce, sociální pracovník, případová studie, děti a mládež, sociálně pedagogické aspekty, nízkoprahová zařízení.
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, quality life, social services, provider, social work, social worker, case study, children and youth, social pedagogical aspekt, facilities for children and youth.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009) a podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na kvalitu života osoby ohrožené sociálním vyloučením;
- na hledání odpovědi na otázku, jaká je role poskytovatele sociálních služeb v životě osoby
ohrožené sociálním vyloučením;
- na možnosti sociální pedagogiky při předcházení sociálnímu vyloučení a resocializaci.
Součástí práce bude sociální průzkum zaměřený na sociální podmínky specifické cílové skupiny osob ve vztahu k jejich současné kvalitě života. Budou navrženy možnosti a nové přístupy poskytovatele sociálních služeb.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009) a podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na kvalitu života osoby ohrožené sociálním vyloučením;
- na hledání odpovědi na otázku, jaká je role poskytovatele sociálních služeb v životě osoby
ohrožené sociálním vyloučením;
- na možnosti sociální pedagogiky při předcházení sociálnímu vyloučení a resocializaci.
Součástí práce bude sociální průzkum zaměřený na sociální podmínky specifické cílové skupiny osob ve vztahu k jejich současné kvalitě života. Budou navrženy možnosti a nové přístupy poskytovatele sociálních služeb.
Seznam doporučené literatury
Bence, L., Pyšný, L. Kvalita života. Ústí n/ L.: Univerzita J. E. Purkyně, 2007.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Portál, 2005.
Hanuš, P. Sociální služby v novém. Praha: VIOD, 2007.
Klíma, P. Kontaktní práce. Praha: Česká asociace stretwork, 2009.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bence, L., Pyšný, L. Kvalita života. Ústí n/ L.: Univerzita J. E. Purkyně, 2007.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Portál, 2005.
Hanuš, P. Sociální služby v novém. Praha: VIOD, 2007.
Klíma, P. Kontaktní práce. Praha: Česká asociace stretwork, 2009.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Jůzl: Kdo je fundraiser, o kterém jste mluvila?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem