Diplomová práce je zaměřena na jazykové kompetence dětí v mateřských školách, především na výuku cizích jazyků v předškolním věku. Poskytuje teoretické poznatky o tom, jak se vyvíjí řeč u dětí v prvních letech života. Dále se zaměřuje na poznatky ohledně výuky cizích jazyků v předškolním věku. Toto téma je v současnosti velmi diskutované. Cizí jazyky jsou v dnešní době nepostradatelné. Často tedy můžeme zaslechnout otázku: Kdy nejlépe s cizím jazykem začít? V této práci jsem se pokusila odpovědět na to, zda je vhodné začít se seznamováním s cizím jazykem již v raném věku a pokud ano, tak za jakých podmínek.
V praktické části práce jsou zachyceny prostřednictvím rozhovorů názory a zkušenosti odborníků na dané téma. V krátké anketě jsou shrnuty názory rodičů dětí, které navštěvují MŠ s výukou cizího jazyka. Na základě výše zmíněných rozhovorů i výsledků ankety je možné vytvoření určitých závěrů k dané problematice.
Anotace v angličtině
The thesis is aimed at the language competences of children at the pre-school age, especially at the teaching of foreign languages at this age. It provides knowledge about the development of the language of children in the early years of life. It is also aimed at the knowledge concerning the teaching of foreign languages at the pre-school age. This subject is much discussed nowadays. Foreign languages are essential for life. We can often hear a question: When to start learning a foreign language? In this thesis, I am trying to answer whether it is suitable to start learning a foreign language at the early life and if so, on which conditions.
The practical part contains the professional knowledge and experience presented in the form of dialogues with the experts in this domain. The short survey shows the opinions of parents whose children attend the nursery school providing teaching of a foreign language. The dialogues and the survey make drawing some conclusions about the subject possible.
Klíčová slova
řeč, předškolní věk, cizí jazyk, mateřská škola, výuka v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
language, pre-school age, foreign language, nursery school, teaching of a foreign language in the nursery school
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na jazykové kompetence dětí v mateřských školách, především na výuku cizích jazyků v předškolním věku. Poskytuje teoretické poznatky o tom, jak se vyvíjí řeč u dětí v prvních letech života. Dále se zaměřuje na poznatky ohledně výuky cizích jazyků v předškolním věku. Toto téma je v současnosti velmi diskutované. Cizí jazyky jsou v dnešní době nepostradatelné. Často tedy můžeme zaslechnout otázku: Kdy nejlépe s cizím jazykem začít? V této práci jsem se pokusila odpovědět na to, zda je vhodné začít se seznamováním s cizím jazykem již v raném věku a pokud ano, tak za jakých podmínek.
V praktické části práce jsou zachyceny prostřednictvím rozhovorů názory a zkušenosti odborníků na dané téma. V krátké anketě jsou shrnuty názory rodičů dětí, které navštěvují MŠ s výukou cizího jazyka. Na základě výše zmíněných rozhovorů i výsledků ankety je možné vytvoření určitých závěrů k dané problematice.
Anotace v angličtině
The thesis is aimed at the language competences of children at the pre-school age, especially at the teaching of foreign languages at this age. It provides knowledge about the development of the language of children in the early years of life. It is also aimed at the knowledge concerning the teaching of foreign languages at the pre-school age. This subject is much discussed nowadays. Foreign languages are essential for life. We can often hear a question: When to start learning a foreign language? In this thesis, I am trying to answer whether it is suitable to start learning a foreign language at the early life and if so, on which conditions.
The practical part contains the professional knowledge and experience presented in the form of dialogues with the experts in this domain. The short survey shows the opinions of parents whose children attend the nursery school providing teaching of a foreign language. The dialogues and the survey make drawing some conclusions about the subject possible.
Klíčová slova
řeč, předškolní věk, cizí jazyk, mateřská škola, výuka v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
language, pre-school age, foreign language, nursery school, teaching of a foreign language in the nursery school
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
Ve své diplomové práci se chci zabývat možnostmi cizojazyčného předškolního vzdělávání (konkrétně v německém jazyce) v české mateřské škole.
V teoretické části chci shrnout základní informace o této problematice, zabývat se výukou cizího jazyka a podmínkami, které
jsou předpokladem pro úspěšné cizojazyčné vzdělávání předškolních dětí.
V praktické části chci provést výzkumné šetření zaměřené na proces osvojování německého jazyka a jeho výsledky v mateřské škole.
Součástí bakalářské práce budou i používané materiály, které dokumentují metody a práci pedagogů v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
Ve své diplomové práci se chci zabývat možnostmi cizojazyčného předškolního vzdělávání (konkrétně v německém jazyce) v české mateřské škole.
V teoretické části chci shrnout základní informace o této problematice, zabývat se výukou cizího jazyka a podmínkami, které
jsou předpokladem pro úspěšné cizojazyčné vzdělávání předškolních dětí.
V praktické části chci provést výzkumné šetření zaměřené na proces osvojování německého jazyka a jeho výsledky v mateřské škole.
Součástí bakalářské práce budou i používané materiály, které dokumentují metody a práci pedagogů v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 200 s. ISBN 978-80-210-4454-8
HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Budka, 1994. 297 s. ISBN 80-901549-0-5
KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-244-0676-4
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál 2002. 488 s. ISBN 80-7178-631-4
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : Dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0
Průvodce metodikou výuky angličtiny v mateřské škole I.. Liberec : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2008. 53 s. ISBN 80-87000-06-4.
Harding, E., Riley, P.: Bilingvní rodina. Praha: Portál, 2008
Kolláriková, Z., Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál,2001
Mertin V., Gillernová I.: Psychologie pro učitelky MŠ. Praha: Portál, 2003
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 200 s. ISBN 978-80-210-4454-8
HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Budka, 1994. 297 s. ISBN 80-901549-0-5
KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-244-0676-4
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál 2002. 488 s. ISBN 80-7178-631-4
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : Dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0
Průvodce metodikou výuky angličtiny v mateřské škole I.. Liberec : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2008. 53 s. ISBN 80-87000-06-4.
Harding, E., Riley, P.: Bilingvní rodina. Praha: Portál, 2008
Kolláriková, Z., Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál,2001
Mertin V., Gillernová I.: Psychologie pro učitelky MŠ. Praha: Portál, 2003
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studenta
Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
doc. Wiegerová: Co znamená bilingvní vzdělávání? - odpověděla částečně
prof. Jílek: Vymezení pojmu "mateřský jazyk?" Možnost dvou mateřských jazyků
- odpověděla částečně
Jazyková teorie od Chomského. - na otázku neodpověděla
dr. Sýkora: Vysvětlete nesoulad mezi názvem a obsahem práce.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
V cíli práce postrádám souvislost se studovaným oborem. Vysvětlete. Měla jste se spíše věnovat projektům, které jste realizovala. - na otázku neodpověděla
Ing. Němcová: Domníváte se, že by se z Vaší práce mohla např. vytvořit metodická příručka pro rodiče dětí MŠ?