Diplomová práce se věnuje úloze prosociální výchovy v současné společnosti. Základem jsou její epistemologická východiska, odkud prosociálnost čerpá. Ty jsou popsány v různých filozofických směrech, které se snažily o pochopení, vysvětlení a návod, jak by měl člověk dosáhnout ctnostného a pro společnost prospěšného života. Jednotlivá filozofická východiska se pak promítají do východisek historických, kde je zdokumentováno, jak se různé myšlenkové proudy dokázaly ve společnosti prosadit a uplatnit. Zejména si všímá praktického pomáhání křesťansky orientovaných institucí a posléze významného hnutí filantropie, čímž se dostává až k současnosti. Zde se pojednává o příčinách a důvodech vzniku prosociálního chování u jedince. Dále jsou popsány jednotlivé principy a zásady prosociální výchovy, a to jak v rodinném, tak ve školním prostředí. V návaznosti jsou uvedeny možnosti praktického prosociálního chování v současné společnosti.
V empirické části jsou zachyceny, prostřednictvím deseti rozhovorů, odborné poznatky a zkušenosti specialistů orientujících se v oblasti prosociální výchovy, které dávají možnost vytvoření určitých závěrů o úloze prosociální výchovy v současné společnosti.
Anotace v angličtině
This thesis is dedicated to pro-social role of education in contemporary society. Building on its epistemological bases, draws from pro-social behavior. These are described in different philosophical directions that seek to understand and explain how one should achieve virtuous and beneficial to society life. Individual philosophical starting points are then reflected in the historical bases, where it is documented how various schools of thought in society were able to assert and exercise. In particular, it focuses on helping Christian practice-oriented institutions, and finally significant movement of philanthropy, which puts him up to the present. Here are discussed the causes and reasons of pro-social behavior in individuals. Below are the various principles and pro-social education, both in family and school environment. Following are given the practical pro-social behavior in contemporary society.
In the empirical part are captured through ten interviews, expertise and experience of specialists in the field-oriented pro-social education, which give the possibility to create certain conclusions on the role of pro-social education in contemporary society.
Diplomová práce se věnuje úloze prosociální výchovy v současné společnosti. Základem jsou její epistemologická východiska, odkud prosociálnost čerpá. Ty jsou popsány v různých filozofických směrech, které se snažily o pochopení, vysvětlení a návod, jak by měl člověk dosáhnout ctnostného a pro společnost prospěšného života. Jednotlivá filozofická východiska se pak promítají do východisek historických, kde je zdokumentováno, jak se různé myšlenkové proudy dokázaly ve společnosti prosadit a uplatnit. Zejména si všímá praktického pomáhání křesťansky orientovaných institucí a posléze významného hnutí filantropie, čímž se dostává až k současnosti. Zde se pojednává o příčinách a důvodech vzniku prosociálního chování u jedince. Dále jsou popsány jednotlivé principy a zásady prosociální výchovy, a to jak v rodinném, tak ve školním prostředí. V návaznosti jsou uvedeny možnosti praktického prosociálního chování v současné společnosti.
V empirické části jsou zachyceny, prostřednictvím deseti rozhovorů, odborné poznatky a zkušenosti specialistů orientujících se v oblasti prosociální výchovy, které dávají možnost vytvoření určitých závěrů o úloze prosociální výchovy v současné společnosti.
Anotace v angličtině
This thesis is dedicated to pro-social role of education in contemporary society. Building on its epistemological bases, draws from pro-social behavior. These are described in different philosophical directions that seek to understand and explain how one should achieve virtuous and beneficial to society life. Individual philosophical starting points are then reflected in the historical bases, where it is documented how various schools of thought in society were able to assert and exercise. In particular, it focuses on helping Christian practice-oriented institutions, and finally significant movement of philanthropy, which puts him up to the present. Here are discussed the causes and reasons of pro-social behavior in individuals. Below are the various principles and pro-social education, both in family and school environment. Following are given the practical pro-social behavior in contemporary society.
In the empirical part are captured through ten interviews, expertise and experience of specialists in the field-oriented pro-social education, which give the possibility to create certain conclusions on the role of pro-social education in contemporary society.
Zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- Filozofická, historická a současná východiska prosociální výchovy
- Základní pravidla a témata prosociální výchovy
- Působení prosociální výchovy v současné společnosti
Součástí práce bude kvalitativní průzkum zaměřený na zjištění úlohy prosociální výchovy v současné společnosti.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- Filozofická, historická a současná východiska prosociální výchovy
- Základní pravidla a témata prosociální výchovy
- Působení prosociální výchovy v současné společnosti
Součástí práce bude kvalitativní průzkum zaměřený na zjištění úlohy prosociální výchovy v současné společnosti.
Seznam doporučené literatury
Lencz, L., Pedagogika etickej výchovy: Výchova k prosociálnosti, Bratislava: Metodické centrum, 1992. ISBN 80-85185-13-X
Olivar, R., R., Etická výchova: Učebné texty pre vyučovanie predmetu na základných a stredných školách, Bratislava: Orbis pictus istropolitana, 1992. ISBN 80-7158-001-5
Bakošová, Z., Sociálna pedagogika ako životná pomoc, Bratislava: Vydavatelství public promotion s. r. o., 2008. ISBN 978-80-969944-0-3
Kraus, B., Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál, 2008. IBSN 978-80-7367-383-3
Svobodová, E., Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání, Praha: Raabe, c2007. ISBN 978-8086307-39-8
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Lencz, L., Pedagogika etickej výchovy: Výchova k prosociálnosti, Bratislava: Metodické centrum, 1992. ISBN 80-85185-13-X
Olivar, R., R., Etická výchova: Učebné texty pre vyučovanie predmetu na základných a stredných školách, Bratislava: Orbis pictus istropolitana, 1992. ISBN 80-7158-001-5
Bakošová, Z., Sociálna pedagogika ako životná pomoc, Bratislava: Vydavatelství public promotion s. r. o., 2008. ISBN 978-80-969944-0-3
Kraus, B., Základy sociální pedagogiky, Praha: Portál, 2008. IBSN 978-80-7367-383-3
Svobodová, E., Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání, Praha: Raabe, c2007. ISBN 978-8086307-39-8
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Slováková - výsledky výzkumné části práce - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - možnosti prosociálního chování v současné době - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Sýkora - úloha prosociální výchovy - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - pohled specialistů na úlohu prosociální výchovy - odpověděl vyčerpávajícím způsobem