Ústředním tématem této diplomové práce je postavení vlastenectví a vlastenecké výchovy v současné společnosti. Práce je koncipována v kontextu historických souvislostí pramenících v době obrozenecké a také se zaměřuje na pojetí výchovy a výchovných činitelů při utváření postojů a hodnot dnešního člověka.
Obsahem teoretické části práce je přiblížení hlavních historických milníků spojených s vlasteneckými aktivitami. Věnuje se pojmům jako osvícenství, filantropie či altruismus. Popisuje vlastenecké projevy českého národního obrození od počátku 19. století a s ním spojené výrazné osobnosti kulturního života i méně známá jména vesnických učitelů. Dále se zabývá aspekty současné výchovy i ostatních výchovných činitelů, kteří působí na mravní i hodnotové formování osobnosti.
Praktická část je tvořena rozborem odpovědí oslovených respondentů na předem stanovené otázky v rámci dotazníkového průzkumu a řízených rozhovorů. Hlavním úkolem tohoto empirického šetření bylo zjištění názorů a postojů na vlastenectví obecně a vlasteneckou výchovu v různých věkových skupinách široké veřejnosti.
Anotace v angličtině
The central theme of this work is the position of patriotism and patriotic education in contemporary society. Whole work is conceived in the connection with the historical context arising at the time of revival, and also focuses on the concept of education and educational factors in shaping the attitudes and values of modern man.
The theoretical part is focused on describing of major historical milestones associated with patriotic activities. It deals with concepts such as the enlightenment, philanthropy or altruism. Describes the patriotic manifestation of the Czech national revival since the early 19th century and the associated main figures of cultural life as well as less-known names of village teachers. It also deals with aspects of current education and other educational factors that act on moral values and personality formation.
The practical part consists of analysis of answers of respondents to a pre-set questions in the questionnaire survey and structured interviews. The main task of this empirical investigation was to determine opinions and attitudes on patriotism and patriotic education in general in different age groups within the general public.
Klíčová slova
patriotismus, vlastenectví, nacionalismus, výchova, postoje, hodnoty, národ, národní hrdost, národní obrození, filantropie, altruismus, osvícenství, osobnosti národního obrození, buditelští učitelé, mravní výchova, vlastenecká výchova, rodina, škola, prostředí, občanství
Klíčová slova v angličtině
patriotism, nationalism, education, attitudes, values, nation, national pride, national revival, philanthropy, altruism, the Enlightenment, the National Revival figures, revivalist teachers, moral education, patriotic education, family, school, environment, citizenship, nationality
Rozsah průvodní práce
107 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním tématem této diplomové práce je postavení vlastenectví a vlastenecké výchovy v současné společnosti. Práce je koncipována v kontextu historických souvislostí pramenících v době obrozenecké a také se zaměřuje na pojetí výchovy a výchovných činitelů při utváření postojů a hodnot dnešního člověka.
Obsahem teoretické části práce je přiblížení hlavních historických milníků spojených s vlasteneckými aktivitami. Věnuje se pojmům jako osvícenství, filantropie či altruismus. Popisuje vlastenecké projevy českého národního obrození od počátku 19. století a s ním spojené výrazné osobnosti kulturního života i méně známá jména vesnických učitelů. Dále se zabývá aspekty současné výchovy i ostatních výchovných činitelů, kteří působí na mravní i hodnotové formování osobnosti.
Praktická část je tvořena rozborem odpovědí oslovených respondentů na předem stanovené otázky v rámci dotazníkového průzkumu a řízených rozhovorů. Hlavním úkolem tohoto empirického šetření bylo zjištění názorů a postojů na vlastenectví obecně a vlasteneckou výchovu v různých věkových skupinách široké veřejnosti.
Anotace v angličtině
The central theme of this work is the position of patriotism and patriotic education in contemporary society. Whole work is conceived in the connection with the historical context arising at the time of revival, and also focuses on the concept of education and educational factors in shaping the attitudes and values of modern man.
The theoretical part is focused on describing of major historical milestones associated with patriotic activities. It deals with concepts such as the enlightenment, philanthropy or altruism. Describes the patriotic manifestation of the Czech national revival since the early 19th century and the associated main figures of cultural life as well as less-known names of village teachers. It also deals with aspects of current education and other educational factors that act on moral values and personality formation.
The practical part consists of analysis of answers of respondents to a pre-set questions in the questionnaire survey and structured interviews. The main task of this empirical investigation was to determine opinions and attitudes on patriotism and patriotic education in general in different age groups within the general public.
Klíčová slova
patriotismus, vlastenectví, nacionalismus, výchova, postoje, hodnoty, národ, národní hrdost, národní obrození, filantropie, altruismus, osvícenství, osobnosti národního obrození, buditelští učitelé, mravní výchova, vlastenecká výchova, rodina, škola, prostředí, občanství
Klíčová slova v angličtině
patriotism, nationalism, education, attitudes, values, nation, national pride, national revival, philanthropy, altruism, the Enlightenment, the National Revival figures, revivalist teachers, moral education, patriotic education, family, school, environment, citizenship, nationality
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metody psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na přiblížení myšlenek osvícenství, altruismu, filantropie, mravní výchovy a to vše v souvislostech národního obrození v českých zemích;
- na významné české obrozenecké osobnosti i méně známé vlastenecké učitele prostřednistvím jejichž činnosti bude vyzdvižen význam vlastenectví a neméně důležitý význam morálky ve výchově;
- na zjištění postojů dnešní generace k vlastenectví;
- na možnosti uplatnění vlastenecké výchovy v současnosti.
Součástí této práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištěné postojů k vlastenectví u různých věkových skupin z řad současné i poválečné generace lidí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metody psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na přiblížení myšlenek osvícenství, altruismu, filantropie, mravní výchovy a to vše v souvislostech národního obrození v českých zemích;
- na významné české obrozenecké osobnosti i méně známé vlastenecké učitele prostřednistvím jejichž činnosti bude vyzdvižen význam vlastenectví a neméně důležitý význam morálky ve výchově;
- na zjištění postojů dnešní generace k vlastenectví;
- na možnosti uplatnění vlastenecké výchovy v současnosti.
Součástí této práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištěné postojů k vlastenectví u různých věkových skupin z řad současné i poválečné generace lidí.
Seznam doporučené literatury
Hroch, S. Na prahu národní existence. Praha: Mladá fronta, 1999.
Kočí, J. České národní obrození. Praha: Svoboda, 1978.
Kolektiv autorů. Dějiny zemí koruny české II. Praha: Paseka, 1993.
Kučerová, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon, 1996.
Macura, V. Český sen. Praha: Lidové noviny, 1998.
Masaryk, T.G. Česká otázka, Naše nynější krize, Jan Hus. Praha: Masarykův ústav AV ČR, 2000.
Novotný, J. České myšlení, obrození národa. Praha: Melantrich, 1979.
Pekař, J. František Palacký. Praha: Arsci, 2005.
Vodička, F. Cesty a cíle obrozenecké litaratury. Praha: Československý spisovatel, 1958.
Urban, O. Česká společnost 1848 - 1918. Praha: Svoboda, 1982.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Hroch, S. Na prahu národní existence. Praha: Mladá fronta, 1999.
Kočí, J. České národní obrození. Praha: Svoboda, 1978.
Kolektiv autorů. Dějiny zemí koruny české II. Praha: Paseka, 1993.
Kučerová, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon, 1996.
Macura, V. Český sen. Praha: Lidové noviny, 1998.
Masaryk, T.G. Česká otázka, Naše nynější krize, Jan Hus. Praha: Masarykův ústav AV ČR, 2000.
Novotný, J. České myšlení, obrození národa. Praha: Melantrich, 1979.
Pekař, J. František Palacký. Praha: Arsci, 2005.
Vodička, F. Cesty a cíle obrozenecké litaratury. Praha: Československý spisovatel, 1958.
Urban, O. Česká společnost 1848 - 1918. Praha: Svoboda, 1982.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Jůzl - kořeny českého vlastenectví - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Slováková - vlastenectví v dnešní době - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Sýkora - národní identita a vlastenectví - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Slováková - negativní projevy vlastenectví - odpověděla vyčerpávajícím způsobem