Ústředním tématem této diplomové práce je pojetí výchovy v dnešní rodině. Práce je koncipována jak z historického, tak současného pohledu na rodinu. Dále se zaměřuje na současné způsoby výchovy dětí v rodině.
Obsahem teoretické části práce je přiblížení pohledu na rodinu a její funkce. Věnuje se pojmům rodičovství, způsobu výchovy a výchovným prostředkům. Další část práce je zaměřena na současný pohled na výchovu a na výchovu mezigenerační.
Praktická část práce je tvořena rozborem odpovědí respondentů na předem stanovené otázky v rámci řízených rozhovorů. Hlavním úkolem tohoto empirického šetření byla vlastní verze
postojů současných rodičů o jejich rodičovské a výchovné roli.
Anotace v angličtině
The major subject of this thesis is the educational concept in today's family. This work is conceived from these points of view - historical and present family perspectives. It focuses also on current ways of children raisings within the family. The theoretical part is closer view of the family and its functions. It deals with the concepts of parenthood, upbringing and educational resources. Another part of work focuses on the current view of the education and upbringing of generations. The practical part contains an analysis of respondents' answers to predetermined questions in structured interviews. The key assignment of empirical investigations then is the current parents attitude about their parenting and educational role.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, rodičovství, historický vývoj rodiny, výchova v rodině, způsob výchovy, výchovné prostředky, mezigenerační výchova, současný pohled na výchovu
Klíčová slova v angličtině
family, family function, parenthood, the historical development of the family, education in the family, the way of education, educational resources, intergenerational education, contemporary view of education
Rozsah průvodní práce
90
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním tématem této diplomové práce je pojetí výchovy v dnešní rodině. Práce je koncipována jak z historického, tak současného pohledu na rodinu. Dále se zaměřuje na současné způsoby výchovy dětí v rodině.
Obsahem teoretické části práce je přiblížení pohledu na rodinu a její funkce. Věnuje se pojmům rodičovství, způsobu výchovy a výchovným prostředkům. Další část práce je zaměřena na současný pohled na výchovu a na výchovu mezigenerační.
Praktická část práce je tvořena rozborem odpovědí respondentů na předem stanovené otázky v rámci řízených rozhovorů. Hlavním úkolem tohoto empirického šetření byla vlastní verze
postojů současných rodičů o jejich rodičovské a výchovné roli.
Anotace v angličtině
The major subject of this thesis is the educational concept in today's family. This work is conceived from these points of view - historical and present family perspectives. It focuses also on current ways of children raisings within the family. The theoretical part is closer view of the family and its functions. It deals with the concepts of parenthood, upbringing and educational resources. Another part of work focuses on the current view of the education and upbringing of generations. The practical part contains an analysis of respondents' answers to predetermined questions in structured interviews. The key assignment of empirical investigations then is the current parents attitude about their parenting and educational role.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, rodičovství, historický vývoj rodiny, výchova v rodině, způsob výchovy, výchovné prostředky, mezigenerační výchova, současný pohled na výchovu
Klíčová slova v angličtině
family, family function, parenthood, the historical development of the family, education in the family, the way of education, educational resources, intergenerational education, contemporary view of education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinu a její historický vývoj,
- na výchovné styly,
- na mezigenerační soužití a přínos pro výchovu,
- na současné trendy výchovy.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum provedený kvalitativní metodou polostrukturovaného rozhovoru zaměřený na současnou výchovu od rodičů, na výchovné styly a zjištění zda může býti výchovný styl ovlivněn vzděláním či náboženským vyznáním rodičů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinu a její historický vývoj,
- na výchovné styly,
- na mezigenerační soužití a přínos pro výchovu,
- na současné trendy výchovy.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum provedený kvalitativní metodou polostrukturovaného rozhovoru zaměřený na současnou výchovu od rodičů, na výchovné styly a zjištění zda může býti výchovný styl ovlivněn vzděláním či náboženským vyznáním rodičů.
Seznam doporučené literatury
Aldortová, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010.
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Lacinová, L.Dost dobří rodiče aneb drobné chyby ve výchově
dovoleny Praha: Portál, 2008.
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
Prekopová J. I rodiče by měli dělat chyby. Praha: Portál, 2010.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Aldortová, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010.
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Lacinová, L.Dost dobří rodiče aneb drobné chyby ve výchově
dovoleny Praha: Portál, 2008.
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
Prekopová J. I rodiče by měli dělat chyby. Praha: Portál, 2010.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - výsledky práce do praxe - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - chyby ve výchově dětí - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - fyzické tresty - narušení emočního vztahu mezi rodičem a dítětem - odpověděla částečně