Diplomová práce se zabývá otázkou, jaké faktory mají největší dopad na vzájemné vztahy pracovníků a klientů vybraného zařízení pobytových sociálních služeb. Poukazuje na možná úskalí vztahů, kterým mohou být (nejen) syndrom pomáhajících, mýty a předsudky, problematické chování klienta a zátěž pracovníků v sociálních službách. Průzkum je zaměřen zjištění problémů, se kterými se pracovníci a klienti zařízení setkávají při běžných pracovních vztazích mezi sebou.
Anotace v angličtině
The thesis attempts to find an answer on what factors have the biggest impact on relationships between employees and residents of a selected long-stay social services institution. It points out possible relationships pitfalls such as, among others, helper syndrome, myths and prejudice, problematic behaviour of the residents and stress of social services employees. The research is focused at pinpointing problems the workers and residents encounter during their regular every day interactions.
Klíčová slova
Sociální služby, klient (uživatel), zaměstnanec, vztahy, úskalí vztahů, komunikace, konflikt,potřeby.
Klíčová slova v angličtině
Social services, resident, employee, relationships, relationships pitfalls, communication, conflict, needs.
Rozsah průvodní práce
62 s. (14 683 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá otázkou, jaké faktory mají největší dopad na vzájemné vztahy pracovníků a klientů vybraného zařízení pobytových sociálních služeb. Poukazuje na možná úskalí vztahů, kterým mohou být (nejen) syndrom pomáhajících, mýty a předsudky, problematické chování klienta a zátěž pracovníků v sociálních službách. Průzkum je zaměřen zjištění problémů, se kterými se pracovníci a klienti zařízení setkávají při běžných pracovních vztazích mezi sebou.
Anotace v angličtině
The thesis attempts to find an answer on what factors have the biggest impact on relationships between employees and residents of a selected long-stay social services institution. It points out possible relationships pitfalls such as, among others, helper syndrome, myths and prejudice, problematic behaviour of the residents and stress of social services employees. The research is focused at pinpointing problems the workers and residents encounter during their regular every day interactions.
Klíčová slova
Sociální služby, klient (uživatel), zaměstnanec, vztahy, úskalí vztahů, komunikace, konflikt,potřeby.
Klíčová slova v angličtině
Social services, resident, employee, relationships, relationships pitfalls, communication, conflict, needs.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení problémů, se kterými se pracovníci vybraného zařízení potýkají ve vztahu ke klientům,
- na hledání odpovědi na otázku, proč k těmto problémům dochází,
- na možnosti jak těmto problémům předcházet či je alespoň zmírňovat s předpokladem využití poznatků sociální pedagogiky.
Součástí práce bude drobný sociologický průzkum provedený kvalitativní metodou polostrukturovaného rozhovoru zaměřený na úskalí vztahů a možnosti mezi pracovníky přímé péče a klienty zařízení s vyhodnocením získaných faktů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení problémů, se kterými se pracovníci vybraného zařízení potýkají ve vztahu ke klientům,
- na hledání odpovědi na otázku, proč k těmto problémům dochází,
- na možnosti jak těmto problémům předcházet či je alespoň zmírňovat s předpokladem využití poznatků sociální pedagogiky.
Součástí práce bude drobný sociologický průzkum provedený kvalitativní metodou polostrukturovaného rozhovoru zaměřený na úskalí vztahů a možnosti mezi pracovníky přímé péče a klienty zařízení s vyhodnocením získaných faktů.
Seznam doporučené literatury
Čadilová, V., Jůn, H., Thorová, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a autismem.Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-X.
Portner, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadující trvalou péči. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-582-0.
Jůn, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-590-5.
Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.
Schmidbauer, W. Syndrom pomocníka. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-369-7.
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-X
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Čadilová, V., Jůn, H., Thorová, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a autismem.Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-X.
Portner, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadující trvalou péči. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-582-0.
Jůn, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-590-5.
Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.
Schmidbauer, W. Syndrom pomocníka. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-369-7.
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-X
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Slováková: Kdo Vám téma specifikoval takto úzkým způsobem?
Dr. Slováková: Kolik je ústavů podobného typu v Jihomoravském kraji?
- odpověděla částečně