Diplomová práce se zaměřuje na roli asistentů pedagoga při integraci žáků na základních školách. V práci je objasněn pojem integrace, popsán vývoj školské integrace v ČR a rozebrána legislativní východiska pro školskou integraci. Zabývá se problematikou vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Definuje pojem asistent pedagoga, legislativní rámec, náplň práce a jeho odbornou kvalifikaci. Část práce je věnována činitelům ovlivňující úspěšnou integraci. Součástí diplomové práce je výzkum k významu role asistenta pedagoga u integrovaných žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the role of educator´s assistant in the process of integrating pupils at elementary schools. The author clarifies the term integration, describes the school integration development in the Czech Republic and analyses the legislative basis for school integration as well as education of pupils with specific educational needs. The terms such as educator´s assistant, legislative framework, job description, and special qualification are defined in the thesis as well. A part of the thesis is dedicated to the factors influencing the pupils´ successful integration. The thesis includes the research on the significance of educator´s assistant and his/her role for integrated pupils.
Klíčová slova
Integrované vzdělávání, asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostika, poradenské a podpůrné instituce, legislativa, škola, učitel, rodina
Klíčová slova v angličtině
Integrated education, educator´s assistant, pupil with the special educational needs, diagnosis, consulting and support institutions, legislation, school, teacher, family
Rozsah průvodní práce
92 s. (238 590 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na roli asistentů pedagoga při integraci žáků na základních školách. V práci je objasněn pojem integrace, popsán vývoj školské integrace v ČR a rozebrána legislativní východiska pro školskou integraci. Zabývá se problematikou vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Definuje pojem asistent pedagoga, legislativní rámec, náplň práce a jeho odbornou kvalifikaci. Část práce je věnována činitelům ovlivňující úspěšnou integraci. Součástí diplomové práce je výzkum k významu role asistenta pedagoga u integrovaných žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the role of educator´s assistant in the process of integrating pupils at elementary schools. The author clarifies the term integration, describes the school integration development in the Czech Republic and analyses the legislative basis for school integration as well as education of pupils with specific educational needs. The terms such as educator´s assistant, legislative framework, job description, and special qualification are defined in the thesis as well. A part of the thesis is dedicated to the factors influencing the pupils´ successful integration. The thesis includes the research on the significance of educator´s assistant and his/her role for integrated pupils.
Klíčová slova
Integrované vzdělávání, asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostika, poradenské a podpůrné instituce, legislativa, škola, učitel, rodina
Klíčová slova v angličtině
Integrated education, educator´s assistant, pupil with the special educational needs, diagnosis, consulting and support institutions, legislation, school, teacher, family
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na zjištění významu role asistenta pedagoga při integraci žáků na základní škole. Popsat funkci asistenta pedagoga, integraci žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a legislativní vymezení. Součástí práce bude průzkum zaměřený na roli asistenta pedagoga při integraci žáků.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na zjištění významu role asistenta pedagoga při integraci žáků na základní škole. Popsat funkci asistenta pedagoga, integraci žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a legislativní vymezení. Součástí práce bude průzkum zaměřený na roli asistenta pedagoga při integraci žáků.
Seznam doporučené literatury
KOCUROVÁ, M. Integrace žáků se specifickou poruchou učení, 1. vydání, Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2001, s. 229, ISBN 80-7290-060-9
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. 1. vydání, Olomouc: Polygrafické středisko VUP Olomouc, 1999, s. 135, ISBN 80-7067-981-6
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole, 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 288 s. ISBN 80-244-0231-9
SWIERKOSZOVÁ, J. Kooperace učitele s asistentem pedagoga - edukační proces a děti se specifickými poruchami učení, 2. vydání, Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008., s. 56, ISBN 978-80-7368-557-7
TEPLÁ, M., ŠMEJKALOVÁ, H. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením, č.j. 25 099/2007-24-IPPP, Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007, s. 17, ISBN 978-80-86856-35-3
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, s. 322, ISBN 80-244-0698-5
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
KOCUROVÁ, M. Integrace žáků se specifickou poruchou učení, 1. vydání, Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2001, s. 229, ISBN 80-7290-060-9
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. 1. vydání, Olomouc: Polygrafické středisko VUP Olomouc, 1999, s. 135, ISBN 80-7067-981-6
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole, 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 288 s. ISBN 80-244-0231-9
SWIERKOSZOVÁ, J. Kooperace učitele s asistentem pedagoga - edukační proces a děti se specifickými poruchami učení, 2. vydání, Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008., s. 56, ISBN 978-80-7368-557-7
TEPLÁ, M., ŠMEJKALOVÁ, H. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením, č.j. 25 099/2007-24-IPPP, Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007, s. 17, ISBN 978-80-86856-35-3
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, s. 322, ISBN 80-244-0698-5
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Tannenbergerová: Jaký je rozdíl mezi inkluzí a integrací?
Dr. Slováková: Pochází koncept asistentů z některého zahraničního modelu?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem