Diplomová práce Specifika života člověka s mentálním postižením a jejich řešení se zabývá fenoménem mentální retardace ? vymezením, klasifikací, psychologickou charakteristikou člověka s tímto postižením. Analyzuje problémy a popisuje řešení ve třech oblastech života člověka s mentální retardací ? vzdělávání, pracovní uplatnění a bydlení. Rovněž vymezuje sociální služby určené pro tyto osoby a srovnává ?ústavní péči? se samostatným životem. Empirická část se zabývá zjištěním, jakým způsobem vybrané sociální služby Slezské diakonie pomáhají lidem s mentální retardací kompenzovat nedostatky a řešit problémy způsobené tímto postižením, a jak podporují jejich začlenění do běžné společnosti.
Anotace v angličtině
A thesis of The Specifics of human life with mental disability and their solutions is focused on the phenomenon of mental retardation ? definition, classification, psychological characteristics of a person with mental retardation ? education, employment and housing. It also defines the social services for these people and compares the ?institutional care? to independent living. The empirical part deals with finding the way how Silesian Diaconia by selected social services helps people with mental retardation to compensate for deficiencies and solve problems caused by this condition and how to support their integration into mainstream society of a person with this disability. The thesis analyzes problems and describes solutions in three areas of life.
Klíčová slova
Bydlení, integrace, mentální postižení, mentální retardace, pracovní uplatnění, samostatný život, seberealizace, socializace, sociální služby, ústavní péče, vzdělávání, zaměstnávání.
Klíčová slova v angličtině
Housing, integration, mental disability, mental retardation, job placement, independent living, self-fulfillment, socialization, social services, institutional care, education, employment.
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Specifika života člověka s mentálním postižením a jejich řešení se zabývá fenoménem mentální retardace ? vymezením, klasifikací, psychologickou charakteristikou člověka s tímto postižením. Analyzuje problémy a popisuje řešení ve třech oblastech života člověka s mentální retardací ? vzdělávání, pracovní uplatnění a bydlení. Rovněž vymezuje sociální služby určené pro tyto osoby a srovnává ?ústavní péči? se samostatným životem. Empirická část se zabývá zjištěním, jakým způsobem vybrané sociální služby Slezské diakonie pomáhají lidem s mentální retardací kompenzovat nedostatky a řešit problémy způsobené tímto postižením, a jak podporují jejich začlenění do běžné společnosti.
Anotace v angličtině
A thesis of The Specifics of human life with mental disability and their solutions is focused on the phenomenon of mental retardation ? definition, classification, psychological characteristics of a person with mental retardation ? education, employment and housing. It also defines the social services for these people and compares the ?institutional care? to independent living. The empirical part deals with finding the way how Silesian Diaconia by selected social services helps people with mental retardation to compensate for deficiencies and solve problems caused by this condition and how to support their integration into mainstream society of a person with this disability. The thesis analyzes problems and describes solutions in three areas of life.
Klíčová slova
Bydlení, integrace, mentální postižení, mentální retardace, pracovní uplatnění, samostatný život, seberealizace, socializace, sociální služby, ústavní péče, vzdělávání, zaměstnávání.
Klíčová slova v angličtině
Housing, integration, mental disability, mental retardation, job placement, independent living, self-fulfillment, socialization, social services, institutional care, education, employment.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na sociální rizika, která mají podstatu v mentálním postižení,
- na hledání řešení či kompenzace problémů, které vznikly v důsledku tohoto postižení,
- na možnosti integrace a inkluze lidí s tímto postižením do společnosti,
- na možnosti sociální pedagogiky jako východiska ke zmírnění důsledků mentálního postižení v životě člověka.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na to, jak sociální služby pomáhají kompenzovat nedostatky způsobené mentálním postižením z pohledu sociální skupiny (postižení, rodina, poskytovatelé).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na sociální rizika, která mají podstatu v mentálním postižení,
- na hledání řešení či kompenzace problémů, které vznikly v důsledku tohoto postižení,
- na možnosti integrace a inkluze lidí s tímto postižením do společnosti,
- na možnosti sociální pedagogiky jako východiska ke zmírnění důsledků mentálního postižení v životě člověka.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na to, jak sociální služby pomáhají kompenzovat nedostatky způsobené mentálním postižením z pohledu sociální skupiny (postižení, rodina, poskytovatelé).
Seznam doporučené literatury
Disman M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1998.
Emerson E. Problémové chování lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2008.
Pörter M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál, 2009.
Novosad L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009.
Slowík J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010.
Švarcová I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
Vágnerová M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Disman M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1998.
Emerson E. Problémové chování lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2008.
Pörter M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál, 2009.
Novosad L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009.
Slowík J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010.
Švarcová I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
Vágnerová M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem