Práce se zabývá historickým vývojem humanistické koncepce rozvoje Vězeňské služby ČR a současnou nabídkou jednotlivých programů zacházení, které jsou nabízeny v rámci standardního výkonu trestu odnětí svobody i specializovaných odděleních. V naší práci jsme se zaměřili na odsouzené zařazené do Vazební věznice Liberec, Věznice Rýnovice a Věznice Valdice.
Nedílnou součástí práce je i výzkum a analýza jeho výsledků. Výzkum byl proveden mezi odsouzenými v jednotlivých věznicích se zaměřením na aktuální spokojenost s programy zacházení v těchto věznicích.
Anotace v angličtině
The work deals with the historical evolution of the humanistic concept of development of the Czech Prison Service and the current range of individual treatment programs that are offered within a standard prison sentence as well as specialized departments. In our work we focused on the prisoners of Liberec Detention Prison, Rýnovice Prison and Valdice Prison.
An integral part of the work is research and an analysis of its results, which was conducted among prisoners in the abovementioned prisons, focusing on satisfaction with current treatment programs in these prisons.
Klíčová slova
Odsouzení, program zacházení, psycholog, vychovatel, vychovatel - terapeut, speciální pedagog, pedagog volného času, sociální pracovník, kaplan, pracovní aktivity, vzdělávací aktivity, speciálně výchovné aktivity, zájmové aktivity, oblast utváření vnějších vztahů.
Klíčová slova v angličtině
Conviction, treatment program, psychologist, tutor - therapist, specialized pedagogue, pedagogue of leisure, social worker, chaplain, working activities, educational activities, specialized tutoring activities, recreational activities, area of creation of external relations.
Rozsah průvodní práce
64 s. (106 594 zn.), 4 s. p.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá historickým vývojem humanistické koncepce rozvoje Vězeňské služby ČR a současnou nabídkou jednotlivých programů zacházení, které jsou nabízeny v rámci standardního výkonu trestu odnětí svobody i specializovaných odděleních. V naší práci jsme se zaměřili na odsouzené zařazené do Vazební věznice Liberec, Věznice Rýnovice a Věznice Valdice.
Nedílnou součástí práce je i výzkum a analýza jeho výsledků. Výzkum byl proveden mezi odsouzenými v jednotlivých věznicích se zaměřením na aktuální spokojenost s programy zacházení v těchto věznicích.
Anotace v angličtině
The work deals with the historical evolution of the humanistic concept of development of the Czech Prison Service and the current range of individual treatment programs that are offered within a standard prison sentence as well as specialized departments. In our work we focused on the prisoners of Liberec Detention Prison, Rýnovice Prison and Valdice Prison.
An integral part of the work is research and an analysis of its results, which was conducted among prisoners in the abovementioned prisons, focusing on satisfaction with current treatment programs in these prisons.
Klíčová slova
Odsouzení, program zacházení, psycholog, vychovatel, vychovatel - terapeut, speciální pedagog, pedagog volného času, sociální pracovník, kaplan, pracovní aktivity, vzdělávací aktivity, speciálně výchovné aktivity, zájmové aktivity, oblast utváření vnějších vztahů.
Klíčová slova v angličtině
Conviction, treatment program, psychologist, tutor - therapist, specialized pedagogue, pedagogue of leisure, social worker, chaplain, working activities, educational activities, specialized tutoring activities, recreational activities, area of creation of external relations.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního šetření. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad, pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na aktuální nabídku programů zacházení nabízených osobám ve výkonu trestu odnětí svobody;
- na hledání odpovědí, zda jsou osoby ve výkonu trestu odnětí svobody spokojené s touto nabídkou;
- na základě výsledků šetření navrhnutí nových avandgardních programů zacházení.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního šetření. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad, pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na aktuální nabídku programů zacházení nabízených osobám ve výkonu trestu odnětí svobody;
- na hledání odpovědí, zda jsou osoby ve výkonu trestu odnětí svobody spokojené s touto nabídkou;
- na základě výsledků šetření navrhnutí nových avandgardních programů zacházení.
Seznam doporučené literatury
1. Zákon Parlamentu České republiky č. 555/1992 Sb., o vězeňské a justiční stráži České republiky.
2. Zákon Parlamentu České republiky č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody.
3. Vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 110/1994 Sb., kterou se vydává řád výkonu trestu.
4. Průcha J., Walterová E., Mareš J., Pedagogický slovník. Vydání 4., aktualizované. Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-772-8
5. Průcha J., Moderní pedagogika, přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-631-4
6. Uhlík J., F. J. Řezáč - reformátor vězeňství a školství 19. století, 1. vydání. Praha: 1997
7. Coyle A., Řízení věznic v čase změn. Praha: 2004, ISSN 1213-9297
8. Kýr A., Řeháček M., Gonsa H., Koncepce rozvoje vězeňství v ČR. Druhé, nezměněné vydání. Praha: 1998
9. Projekty hledání nových forem zacházení s pachateli, Soubor projektů, Příloha časopisu České vězeňství č. 2/1999
10. Vězeňská služba ČR. URL: http://www.vscr.cz/
Seznam doporučené literatury
1. Zákon Parlamentu České republiky č. 555/1992 Sb., o vězeňské a justiční stráži České republiky.
2. Zákon Parlamentu České republiky č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody.
3. Vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 110/1994 Sb., kterou se vydává řád výkonu trestu.
4. Průcha J., Walterová E., Mareš J., Pedagogický slovník. Vydání 4., aktualizované. Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-772-8
5. Průcha J., Moderní pedagogika, přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-631-4
6. Uhlík J., F. J. Řezáč - reformátor vězeňství a školství 19. století, 1. vydání. Praha: 1997
7. Coyle A., Řízení věznic v čase změn. Praha: 2004, ISSN 1213-9297
8. Kýr A., Řeháček M., Gonsa H., Koncepce rozvoje vězeňství v ČR. Druhé, nezměněné vydání. Praha: 1998
9. Projekty hledání nových forem zacházení s pachateli, Soubor projektů, Příloha časopisu České vězeňství č. 2/1999
10. Vězeňská služba ČR. URL: http://www.vscr.cz/
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Jůzl: Mají "programy zacházení" výchovně-nápravnou funkci?
Dr. Slováková: Co post-penitenciární péče?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem