Určité společenské situace vyvolávají takové posuny hodnot, které jsou často i společensky zcela nežádoucí. Jejich sledování, ovlivňování a eliminování patří nesporně i do oblasti zájmu specializované pedagogické disciplíny, kterou je sociální pedagogika. Jde o disciplínu s poměrně širokým rozsahem, o čemž svědčí i obsahová náplň jednotlivých kapitol předložené diplomové práce. Naše pozornost je zaměřena nejen na nejrozšířenější sociálně patologické jevy na základních školách (záškoláctví, šikana, alkoholismus, tabakismus, drogy s psychotropními účinky, xenofobie a rasismus), ale i na jejich prevenci (zaměření a organizace prevence na základních školách, minimální preventivní programy a jejich srovnání u vybraných škol aj.).
Diplomová práce přibližuje jak rovinu teoretickou (prohlubování znalostí z oblasti pedagogické terminologie, metodologie pedagogického výzkumu aj.), tak i rovinu praktickou. Cílem výzkumu bylo posoudit aktuální stav výskytu patologických jevů na základních školách v příhraničních oblastech jižní Moravy. Určující hypotéza nás přivedla k poznání, že nejen uvedené negativní jevy, ale i celkové fungování základních škol stále více determinují vnější podmínky dané lokálním prostředím.
Anotace v angličtině
Certain social situations produce such shifts in values that are often quite undesirable. Monitoring, influencing and eliminating of such situations are undoubtedly in the interest of specialized educational discipline, which is the social pedagogy. It is a discipline with a relatively wide range, as evidenced by the content of each chapter of the thesis submitted. Our attention is focused not only on the most widespread socially pathological phenomena at primary schools (truancy, bullying, alcoholism, tobacco abuse, drugs with psychotropic effects, xenophobia and racism), but also on their prevention (focus and organization of the prevention at primary schools, minimal preventive programs and their comparison of selected schools, etc.).
Thesis deals with both theoretical (deepening of the knowledge in the field of educational terminology, educational research methodology, etc.) and practical level. The aim of our research was to assess the actual state of pathological phenomena at primary schools in the border regions of southern Moravia. Determining hypothesis brought us to the realization that the external conditions of the local environment increasingly determine not only referred negative effects, but also the overall functioning of primary schools.
Klíčová slova
Globalizace, ekonomická nestabilita, sociální politika státu, hospodářská krize, migrační politika, národ, národnost, národnostní otázka, multikulturalismus, multikulturní výchova, majoritní společnost, národnostní menšina, tolerance, koexistence, sociální patologie, nezaměstnanost, chudoba, bída, xenofobie, rasismus, rasová diskriminace, rasové násilí, drogy s psychotropními účinky, alkoholismus, tabakismus, šikana, záškoláctví, prevence sociálně patologických jevů, školní preventivní strategie, školní preventivní program, minimální preventivní program.
Klíčová slova v angličtině
Globalization, economic instability, social policy of the state, economic crisis, migration policy, nation, nationality, problem of nationhood, multiculturalism, multicultural education, the majority society, national minority, placability, coexistence, social pathology, unemployment, poverty, misery, xenophobia, racism, racial discrimination, racial violence, drugs with psychotropic effects, alcoholism, tobacco abuse, bullying, truancy, prevention of socially pathological phenomena, school prevention strategy, school prevention program, minimal preventive program.
Rozsah průvodní práce
105 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Určité společenské situace vyvolávají takové posuny hodnot, které jsou často i společensky zcela nežádoucí. Jejich sledování, ovlivňování a eliminování patří nesporně i do oblasti zájmu specializované pedagogické disciplíny, kterou je sociální pedagogika. Jde o disciplínu s poměrně širokým rozsahem, o čemž svědčí i obsahová náplň jednotlivých kapitol předložené diplomové práce. Naše pozornost je zaměřena nejen na nejrozšířenější sociálně patologické jevy na základních školách (záškoláctví, šikana, alkoholismus, tabakismus, drogy s psychotropními účinky, xenofobie a rasismus), ale i na jejich prevenci (zaměření a organizace prevence na základních školách, minimální preventivní programy a jejich srovnání u vybraných škol aj.).
Diplomová práce přibližuje jak rovinu teoretickou (prohlubování znalostí z oblasti pedagogické terminologie, metodologie pedagogického výzkumu aj.), tak i rovinu praktickou. Cílem výzkumu bylo posoudit aktuální stav výskytu patologických jevů na základních školách v příhraničních oblastech jižní Moravy. Určující hypotéza nás přivedla k poznání, že nejen uvedené negativní jevy, ale i celkové fungování základních škol stále více determinují vnější podmínky dané lokálním prostředím.
Anotace v angličtině
Certain social situations produce such shifts in values that are often quite undesirable. Monitoring, influencing and eliminating of such situations are undoubtedly in the interest of specialized educational discipline, which is the social pedagogy. It is a discipline with a relatively wide range, as evidenced by the content of each chapter of the thesis submitted. Our attention is focused not only on the most widespread socially pathological phenomena at primary schools (truancy, bullying, alcoholism, tobacco abuse, drugs with psychotropic effects, xenophobia and racism), but also on their prevention (focus and organization of the prevention at primary schools, minimal preventive programs and their comparison of selected schools, etc.).
Thesis deals with both theoretical (deepening of the knowledge in the field of educational terminology, educational research methodology, etc.) and practical level. The aim of our research was to assess the actual state of pathological phenomena at primary schools in the border regions of southern Moravia. Determining hypothesis brought us to the realization that the external conditions of the local environment increasingly determine not only referred negative effects, but also the overall functioning of primary schools.
Klíčová slova
Globalizace, ekonomická nestabilita, sociální politika státu, hospodářská krize, migrační politika, národ, národnost, národnostní otázka, multikulturalismus, multikulturní výchova, majoritní společnost, národnostní menšina, tolerance, koexistence, sociální patologie, nezaměstnanost, chudoba, bída, xenofobie, rasismus, rasová diskriminace, rasové násilí, drogy s psychotropními účinky, alkoholismus, tabakismus, šikana, záškoláctví, prevence sociálně patologických jevů, školní preventivní strategie, školní preventivní program, minimální preventivní program.
Klíčová slova v angličtině
Globalization, economic instability, social policy of the state, economic crisis, migration policy, nation, nationality, problem of nationhood, multiculturalism, multicultural education, the majority society, national minority, placability, coexistence, social pathology, unemployment, poverty, misery, xenophobia, racism, racial discrimination, racial violence, drugs with psychotropic effects, alcoholism, tobacco abuse, bullying, truancy, prevention of socially pathological phenomena, school prevention strategy, school prevention program, minimal preventive program.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma bude zpracováno dle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Dále dle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v seznamu literatury níže. Při zpracování tématu bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí diplomové práce.
Práce bude zaměřena na:
nejrozšířenější sociálně patologické jevy vyskytující se v současné době na základních školách
zvláštní pozornost bude věnována zvyšující se agresivitě mezi dětmi a to především šikaně, která může mít mnoho podob a nabývá často i na intenzitě vzhledem k věku agresorů
primární roli prevence, která má zásadní úlohu v zamezení a eliminaci patlogických jevů
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na data potřebná ke zjištění aktuálního stavu na základních školách. Soupisy realizovaných preventivních programů a opatření na jednotlivých školách. Anketa zaměřená na zjištění efektivity preventivních opatření škol.
Cílem práce bude potvrdit, či vyvrátit hypotézu
"Společenská krize" (v širším slova smyslu) a její zvyšující se tlak na rodiny hraje zásadní roli ve výskytu sociálně patologických jevů na základních školách. Včasná, kvalitní a pestrá nabídka volnočasových aktivit může významně snížit riziko výskytu sociálněpatologických jevů nejen na školách.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma bude zpracováno dle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Dále dle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v seznamu literatury níže. Při zpracování tématu bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucí diplomové práce.
Práce bude zaměřena na:
nejrozšířenější sociálně patologické jevy vyskytující se v současné době na základních školách
zvláštní pozornost bude věnována zvyšující se agresivitě mezi dětmi a to především šikaně, která může mít mnoho podob a nabývá často i na intenzitě vzhledem k věku agresorů
primární roli prevence, která má zásadní úlohu v zamezení a eliminaci patlogických jevů
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na data potřebná ke zjištění aktuálního stavu na základních školách. Soupisy realizovaných preventivních programů a opatření na jednotlivých školách. Anketa zaměřená na zjištění efektivity preventivních opatření škol.
Cílem práce bude potvrdit, či vyvrátit hypotézu
"Společenská krize" (v širším slova smyslu) a její zvyšující se tlak na rodiny hraje zásadní roli ve výskytu sociálně patologických jevů na základních školách. Včasná, kvalitní a pestrá nabídka volnočasových aktivit může významně snížit riziko výskytu sociálněpatologických jevů nejen na školách.
Seznam doporučené literatury
Bourcet, S., Gravillonová, I. Šikana ve škole, na ulici, doma : Jak bránit své dítě?.1. vyd. Praha: Albatros 2006, ISBN 80-00-01552-8
Čírtková, L. Policejní psychologie, Plzeň, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk 2006, ISBN 80-86898-73-3
Jandourek, J. Sociologický slovník, 1 vyd. Praha: Portal 2007, ISBN 80-7367-269-0
Kachlová, J. Management sociální práce se žáky základní školy III, sociálně patologické jevy a sociální práce, Ostravská univerzita 2005, ISBN 80-7368-0807
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky, 1 vyd. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-383-3
Kraus, B., Hroncová, J. Sociální patologie, vyd.2, Hradec Králové, Gaudeamus 2010, ISBN 978-80-7435-080-1
Kraus, B., Poláčková, V. etal. Člověk, prostředí, výchova, Brno: Paido 2001, ISBN 80-7315-004-2
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť, 2 vyd., Praha, Sociologické nakladatelství 1997, ISBN 80-85850-24-9
Nešpor, K., Csémy, L. Alkohol, drogy a vaše děti, 3 rozšířené vydání, Praha: Sportpropag 1992
Nikl J., Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci, Policejní akademie České republiky, katedra kriminalistiky, Praha 2000, ISBN 80-7251-033-9
Poláčková, L. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku, vydání 1, Technická univerzita v Liberci 2007, ISBN 978-80-7372-2913
Řezáč, J. Sociální psychologie, Brno: Paido 1998, ISBN 80-85931-48-6
Sak, P. Saková, K. Mládež na křižovatce, Praha: Svoboda servis 2004, ISBN 80-86320-33-2
Stejskal, F. Sociálně patologické jevy dětí a mládeže v České republice, Policejní akademie České republiky, Praha 1999, ISBN 80-7251-008-8
Vykopalová, H. Sociálně patologické jevy v současné společnosti, univerzita Palackého Olomouc 2001, ISBN 80-244-0337-4
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bourcet, S., Gravillonová, I. Šikana ve škole, na ulici, doma : Jak bránit své dítě?.1. vyd. Praha: Albatros 2006, ISBN 80-00-01552-8
Čírtková, L. Policejní psychologie, Plzeň, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk 2006, ISBN 80-86898-73-3
Jandourek, J. Sociologický slovník, 1 vyd. Praha: Portal 2007, ISBN 80-7367-269-0
Kachlová, J. Management sociální práce se žáky základní školy III, sociálně patologické jevy a sociální práce, Ostravská univerzita 2005, ISBN 80-7368-0807
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky, 1 vyd. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-383-3
Kraus, B., Hroncová, J. Sociální patologie, vyd.2, Hradec Králové, Gaudeamus 2010, ISBN 978-80-7435-080-1
Kraus, B., Poláčková, V. etal. Člověk, prostředí, výchova, Brno: Paido 2001, ISBN 80-7315-004-2
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť, 2 vyd., Praha, Sociologické nakladatelství 1997, ISBN 80-85850-24-9
Nešpor, K., Csémy, L. Alkohol, drogy a vaše děti, 3 rozšířené vydání, Praha: Sportpropag 1992
Nikl J., Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci, Policejní akademie České republiky, katedra kriminalistiky, Praha 2000, ISBN 80-7251-033-9
Poláčková, L. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku, vydání 1, Technická univerzita v Liberci 2007, ISBN 978-80-7372-2913
Řezáč, J. Sociální psychologie, Brno: Paido 1998, ISBN 80-85931-48-6
Sak, P. Saková, K. Mládež na křižovatce, Praha: Svoboda servis 2004, ISBN 80-86320-33-2
Stejskal, F. Sociálně patologické jevy dětí a mládeže v České republice, Policejní akademie České republiky, Praha 1999, ISBN 80-7251-008-8
Vykopalová, H. Sociálně patologické jevy v současné společnosti, univerzita Palackého Olomouc 2001, ISBN 80-244-0337-4
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Sýkora - Propojují se preventivní programy s ostatními aktivitami na školách?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
PhDr. Plšková - Který z regionů byl nejaktivnější a využíval nejvíce preventivních programů?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem