Postavení žen v české pedagogice ? diplomová práce. Cílem práce je ukázat vývoj české pedagogiky z historického pohledu. Dále pak příčiny, proč se z pedagogické profese, zejména na nižších stupních vzdělání, stalo především ženské povolání a vliv feminizace na chování a vývoj žáků základních škol. Potom také chápání feminizace jako problému při snižování kreditu tohoto povolání ze strany samotných učitelů.
Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole jsem popsala historii snahy žen o vstup do pedagogiky jak ve světě, tak u nás. V druhé kapitole se zaměřuji na samotnou feminizaci ? na historii, na feminizaci ve školství, a na to, jak by bylo možné nalákat do škol muže. Ve třetí části jsem přiblížila možné dopady a negativa feminizace učitelské profese. Součástí práce je i výzkum, který jsem provedla pomocí dotazníků mezi studenty Pedagogické fakulty UK a učiteli jedné základní školy v Praze.
Anotace v angličtině
Status of women in the Czech Pedagogy ? thesis. The aim is to draw development of Czech education from a historical perspective. Further reasons why the teaching profession especially at lower levels of education became primarily female profession and the impact of feminization on the behavior and development of primary school pupils. Then also understanding of the feminization as a problem in reducting the credit of the profession by the teachers themselves.
The work is devided into four parts. In the first part I described the history of women´s efforts to join the world of education both in and with us. In the second part I focus on the feminization of itself ? its history, the feminization of education, and how it would be possible to attract mens into schools. A copy point of this work is also a research which I made by questionnaires between students of the Pedagogical Faculty of Charles University and primary school teachers in Prague.
Klíčová slova
Feminizace, gender, učitel, učitelka, pedagogika, základní škola, školství, student, žák.
Postavení žen v české pedagogice ? diplomová práce. Cílem práce je ukázat vývoj české pedagogiky z historického pohledu. Dále pak příčiny, proč se z pedagogické profese, zejména na nižších stupních vzdělání, stalo především ženské povolání a vliv feminizace na chování a vývoj žáků základních škol. Potom také chápání feminizace jako problému při snižování kreditu tohoto povolání ze strany samotných učitelů.
Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole jsem popsala historii snahy žen o vstup do pedagogiky jak ve světě, tak u nás. V druhé kapitole se zaměřuji na samotnou feminizaci ? na historii, na feminizaci ve školství, a na to, jak by bylo možné nalákat do škol muže. Ve třetí části jsem přiblížila možné dopady a negativa feminizace učitelské profese. Součástí práce je i výzkum, který jsem provedla pomocí dotazníků mezi studenty Pedagogické fakulty UK a učiteli jedné základní školy v Praze.
Anotace v angličtině
Status of women in the Czech Pedagogy ? thesis. The aim is to draw development of Czech education from a historical perspective. Further reasons why the teaching profession especially at lower levels of education became primarily female profession and the impact of feminization on the behavior and development of primary school pupils. Then also understanding of the feminization as a problem in reducting the credit of the profession by the teachers themselves.
The work is devided into four parts. In the first part I described the history of women´s efforts to join the world of education both in and with us. In the second part I focus on the feminization of itself ? its history, the feminization of education, and how it would be possible to attract mens into schools. A copy point of this work is also a research which I made by questionnaires between students of the Pedagogical Faculty of Charles University and primary school teachers in Prague.
Klíčová slova
Feminizace, gender, učitel, učitelka, pedagogika, základní škola, školství, student, žák.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na příčiny feminizace učitelské profese
- na dopady výše zmíněného na chování a vývoj žáků
- na názory z praxe na postavení ženy v české pedagogice
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na příčiny feminizace učitelské profese
- na dopady výše zmíněného na chování a vývoj žáků
- na názory z praxe na postavení ženy v české pedagogice
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum).
Seznam doporučené literatury
Bendl, S. Feminizace školství a její pedagogické konsekvence. Pedagogická oriesntace CZ, 2002, č.4
Gobyová, J. Feminizace ve školství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1994.
Havlík, R. Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: Univerzita Karlova, 1998.
Martinec, L. Co se změnilo v českém školství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.
Pavlík, P., Smetáčková, I. Analýza odměňování žen a mužů ve školství: jak vzniká odlišnost v platech učitelek a učitelů?. Praha: Otevřená společnost, 2006.
Smetáčková, I. Feminizace způsobila pokles prestiže učitelství. Rodina a škola, 2005, č.6.
Smetáčková, I. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, 2006.
Vašutová, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi, Praha: Univerzita Karlova, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bendl, S. Feminizace školství a její pedagogické konsekvence. Pedagogická oriesntace CZ, 2002, č.4
Gobyová, J. Feminizace ve školství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1994.
Havlík, R. Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: Univerzita Karlova, 1998.
Martinec, L. Co se změnilo v českém školství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.
Pavlík, P., Smetáčková, I. Analýza odměňování žen a mužů ve školství: jak vzniká odlišnost v platech učitelek a učitelů?. Praha: Otevřená společnost, 2006.
Smetáčková, I. Feminizace způsobila pokles prestiže učitelství. Rodina a škola, 2005, č.6.
Smetáčková, I. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, 2006.
Vašutová, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi, Praha: Univerzita Karlova, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Slováková: Není ve školství mnoho žen? Jak by se mohlo do školství dostat více mužů?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem