Tématem diplomové práce je Rozvoj sluchové percepce u dětí předškolního věku. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Část teoretická obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola je věnována celkovému vývoji dítěte předškolního věku, druhá kapitola pojednává o vývoji jazyka, řeči a komunikace, třetí kapitola se zabývá sluchovou percepcí a čtvrtá, tedy poslední kapitola se zabývá významem hry pro rozvoj sluchové percepce dětí předškolního věku.
Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum, jenž proběhl testováním sluchové per-cepce dětí předškolního věku a dotazníkovým šetřením mezi pedagogy mateřských škol.
Cílem výzkumu je zmapovat jednotlivé oblasti sluchové percepce dětí předškolního věku a zjistit, zda mezi těmito oblastmi existují významné statistické rozdíly.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the Development of auditory perception in preschool children. The work is divided into theoretical and practical part. Theoretical part contains four chapters. The first chapter is devoted to the development of preschool age child, the second chapter deals with language development, speech and communication, the third chapter is focused on auditory perception and the last chapter deals with the importance of games for the development auditory perception in preschool children.
The practical part consists of a quantitative research, which conducted testing auditory perception in preschool children and questionnaire survey of kindergarten teachers.
The objective of this research is to explore different areas of auditory perception in preschool children, and find out if there are significant statistical differences between these areas.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, sluch, sluchová percepce, jazyk, řeč, komunikace, hra
Klíčová slova v angličtině
child in preschool age, hearing, auditory perception, language, speech, communication, game
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je Rozvoj sluchové percepce u dětí předškolního věku. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Část teoretická obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola je věnována celkovému vývoji dítěte předškolního věku, druhá kapitola pojednává o vývoji jazyka, řeči a komunikace, třetí kapitola se zabývá sluchovou percepcí a čtvrtá, tedy poslední kapitola se zabývá významem hry pro rozvoj sluchové percepce dětí předškolního věku.
Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum, jenž proběhl testováním sluchové per-cepce dětí předškolního věku a dotazníkovým šetřením mezi pedagogy mateřských škol.
Cílem výzkumu je zmapovat jednotlivé oblasti sluchové percepce dětí předškolního věku a zjistit, zda mezi těmito oblastmi existují významné statistické rozdíly.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the Development of auditory perception in preschool children. The work is divided into theoretical and practical part. Theoretical part contains four chapters. The first chapter is devoted to the development of preschool age child, the second chapter deals with language development, speech and communication, the third chapter is focused on auditory perception and the last chapter deals with the importance of games for the development auditory perception in preschool children.
The practical part consists of a quantitative research, which conducted testing auditory perception in preschool children and questionnaire survey of kindergarten teachers.
The objective of this research is to explore different areas of auditory perception in preschool children, and find out if there are significant statistical differences between these areas.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, sluch, sluchová percepce, jazyk, řeč, komunikace, hra
Klíčová slova v angličtině
child in preschool age, hearing, auditory perception, language, speech, communication, game
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sluchové percepce dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sluchové percepce dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010
ISBN 978-80-251-2569-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Brno: MC nakladatelství, 2002. ISBN 80-239-0082-X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010
ISBN 978-80-251-2569-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Brno: MC nakladatelství, 2002. ISBN 80-239-0082-X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Komise se vyjádřila pozitivně ke statistickému zpracování dat.
Jak souvisí Vámi vybrané téma s oblastí sociální pedagogiky? (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.)
- Studentka pojednala o významu sluchové percepce pro rozvoj komunikace, dále socializace.