Diplomová práce Ženy v pedagogice podává přehled o ženské činnosti na poli pedagogiky. Teoretická část práce se zabývá stručným popisem a charakteristikou nejznámějších ženských spolků a biografií významných žen. Výběr ženských osobností obsahuje nejen jména klasických pedagogů, kteří ovlivnili vývoj pedagogické teorie i praxe, ale zahrnuje i jména některých významných osobností z jiných vědních oborů, kdy jejich odborná činnost přesáhla hranice jejich disciplíny a ovlivnila směr českého pedagogického myšlení. Součásti práce je také vnímání prestiže učitelského povolání a důvody, které vedou ženy v současnosti za školní katedry.
Anotace v angličtině
Diploma thesis ?Women in Education? gives an overview of the women´s activities in the field of education. The theoretical part of thesis deals with a brief description and characteristics of the most famous women´s groups and with biographies of important women. The choice of female celebrities includes not only the classic names of teachers who influenced the development of pedagogical theory and practice, but includes the names of some famous people from other science disciplines in which their professional activity exceeded the boundaries of their disciplines and influence the direction of the Czech educational thinking. The thesis also includes the perception of the prestige of the teaching profession and the reasons that lead women currently to the school department.
Klíčová slova
Pedagog, učitelka, spisovatelka, vývoj vzdělávání, dívka, žena, školství
Klíčová slova v angličtině
Educationalist, teacher, writer, development of education, girl, woman, education
Rozsah průvodní práce
94
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Ženy v pedagogice podává přehled o ženské činnosti na poli pedagogiky. Teoretická část práce se zabývá stručným popisem a charakteristikou nejznámějších ženských spolků a biografií významných žen. Výběr ženských osobností obsahuje nejen jména klasických pedagogů, kteří ovlivnili vývoj pedagogické teorie i praxe, ale zahrnuje i jména některých významných osobností z jiných vědních oborů, kdy jejich odborná činnost přesáhla hranice jejich disciplíny a ovlivnila směr českého pedagogického myšlení. Součásti práce je také vnímání prestiže učitelského povolání a důvody, které vedou ženy v současnosti za školní katedry.
Anotace v angličtině
Diploma thesis ?Women in Education? gives an overview of the women´s activities in the field of education. The theoretical part of thesis deals with a brief description and characteristics of the most famous women´s groups and with biographies of important women. The choice of female celebrities includes not only the classic names of teachers who influenced the development of pedagogical theory and practice, but includes the names of some famous people from other science disciplines in which their professional activity exceeded the boundaries of their disciplines and influence the direction of the Czech educational thinking. The thesis also includes the perception of the prestige of the teaching profession and the reasons that lead women currently to the school department.
Klíčová slova
Pedagog, učitelka, spisovatelka, vývoj vzdělávání, dívka, žena, školství
Klíčová slova v angličtině
Educationalist, teacher, writer, development of education, girl, woman, education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno dle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika pro psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Bude využito i dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomu studijnímu textu. Dbáno bude zejména na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zmapování žen v pedagogice a v jejich přínosu ve výchově a vzdělávání
- rozložení žen v rámci vzdělávacích stupňů
Součásti práce bude kvalitativní průzkum, zaměřený na zjištění důvodů při výběru učitelské profese u žen.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno dle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika pro psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Bude využito i dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomu studijnímu textu. Dbáno bude zejména na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zmapování žen v pedagogice a v jejich přínosu ve výchově a vzdělávání
- rozložení žen v rámci vzdělávacích stupňů
Součásti práce bude kvalitativní průzkum, zaměřený na zjištění důvodů při výběru učitelské profese u žen.
Seznam doporučené literatury
Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997
Jůva, V. Vývoj pedagogického myšlení. Brno: Universita J.E. Purkyně v Brně, 1987
Kasperová, D., Kasper, T. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008
Skalková, J. Pedagogika a výzkum nové doby. Brno: Paido, 2004
Spilková, V. Proměny primárního vzdělání v ČR. Praha: Portál, 2005
Vališová, A. a kol..Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum, 2004
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997
Jůva, V. Vývoj pedagogického myšlení. Brno: Universita J.E. Purkyně v Brně, 1987
Kasperová, D., Kasper, T. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008
Skalková, J. Pedagogika a výzkum nové doby. Brno: Paido, 2004
Spilková, V. Proměny primárního vzdělání v ČR. Praha: Portál, 2005
Vališová, A. a kol..Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum, 2004
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Jůzl: Pedagožky, které patří do současnosti?
Dr. Slováková: Není školství "přefeminizováno"?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem