Diplomová práce ?Pojetí výchovy u Friedricha Nietzscheho a sociální pedagogika? se zabývá texty týkající se výchovy v díle tohoto německého filozofa a jejich možným využitím v sociální pedagogice. V úvodní časti je popsán možný vliv prostředí na jeho život a dílo. Dále jsou analyzovány některé filozofické postoje a pojmy Friedricha Nietzscheho jako je ?nadčlověk?, vůle k moci, morální hodnoty, soucit. Práce se zabývá i netradičními metodami výchovy, mezi něž patří askeze, pudy a vášně, bolest. Závěr srovnává Friedricha Nietzscheho s osobnostmi sociální pedagogiky a zamýšlí se nad uplatněním jeho názorů v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis ?The Concept of Nurture by Friedrich Nietzsche and Social Pedagogy? deals with texts of this German philosopher related to nurture and with its possible application in social pedagogy. There is described potential influence of environment on his life and work in the introductory part. There are analysed some philosophical attitudes and concepts of Friedrich Nietzsche as ?Übermensch?, will to power, moral values, compassion. The thesis deals with nontraditional methods of nurture, e. g. asceticism, instincts and passions, pain. In conclusion is Friedrich Nietzsche compared with personalities of social pedagogy and his opinions are reflected on practical use.
Klíčová slova
Nietzsche, výchova, sociální pedagogika, morálka, vůle, vůle k moci, dobro a zlo, nadčlověk, pudy a vášně, bolest, asketismus, výchovné zásady, prostředí, výchovné instituce
Klíčová slova v angličtině
Nietzsche, nurture, social pedagogy, morality, will, will to power, good and evil, ?Übermensch?, instincts and passions, pain, asceticism, principles of nurture, environment, educational institutions
Rozsah průvodní práce
73 s. (133 325 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce ?Pojetí výchovy u Friedricha Nietzscheho a sociální pedagogika? se zabývá texty týkající se výchovy v díle tohoto německého filozofa a jejich možným využitím v sociální pedagogice. V úvodní časti je popsán možný vliv prostředí na jeho život a dílo. Dále jsou analyzovány některé filozofické postoje a pojmy Friedricha Nietzscheho jako je ?nadčlověk?, vůle k moci, morální hodnoty, soucit. Práce se zabývá i netradičními metodami výchovy, mezi něž patří askeze, pudy a vášně, bolest. Závěr srovnává Friedricha Nietzscheho s osobnostmi sociální pedagogiky a zamýšlí se nad uplatněním jeho názorů v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis ?The Concept of Nurture by Friedrich Nietzsche and Social Pedagogy? deals with texts of this German philosopher related to nurture and with its possible application in social pedagogy. There is described potential influence of environment on his life and work in the introductory part. There are analysed some philosophical attitudes and concepts of Friedrich Nietzsche as ?Übermensch?, will to power, moral values, compassion. The thesis deals with nontraditional methods of nurture, e. g. asceticism, instincts and passions, pain. In conclusion is Friedrich Nietzsche compared with personalities of social pedagogy and his opinions are reflected on practical use.
Klíčová slova
Nietzsche, výchova, sociální pedagogika, morálka, vůle, vůle k moci, dobro a zlo, nadčlověk, pudy a vášně, bolest, asketismus, výchovné zásady, prostředí, výchovné instituce
Klíčová slova v angličtině
Nietzsche, nurture, social pedagogy, morality, will, will to power, good and evil, ?Übermensch?, instincts and passions, pain, asceticism, principles of nurture, environment, educational institutions
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu Nietzscheho textů týkajících se výchovy a učení;
- na rozbor koncepce vztahu rozumu a pudu a rozumu a vůle;
- na Nietzschův koncept "vůle k moci";
- na to, jak Nietzschův koncept může obohatit sociální pedagogiku a jak by se daly některé Nietzscheho postupy využít.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu Nietzscheho textů týkajících se výchovy a učení;
- na rozbor koncepce vztahu rozumu a pudu a rozumu a vůle;
- na Nietzschův koncept "vůle k moci";
- na to, jak Nietzschův koncept může obohatit sociální pedagogiku a jak by se daly některé Nietzscheho postupy využít.
Seznam doporučené literatury
DELEUZE, Gilles. Nietzsche a filosofie. Přeložili Čestmír Pelikán a Josef
Fulka. Praha: Hermann & Synové, 2004.
NIETZSCHE, Friedrich. Antikrist. Přeložil Josef Fischer. Olomouc: Votobia, 1995.
NIETZSCHE, Friedrich. Genealogie morálky. Přeložila Věra Koubová. Praha: AURORA, 2002.
NIETZSCHE, Friedrich. Mimo dobro a zlo. Přeložila Věra Koubová. Praha: AURORA, 2003.
NIETZSCHE, Friedrich. Nečasové úvahy. Přeložil J. Krejčí. Londýn: Athenaeum, 1998.
NIETZSCHE, Friedrich. Radostná věda. Přeložila Věra Koubová. Praha: AURORA, 2001.
NIETZSCHE, Friedrich. Ranní červánky. Přeložila Věra Koubová. Praha: AURORA, 2004.
NIETZSCHE, Friedrich. Tak pravil Zarathustra. Přeložil Otokar Fischer. Olomouc: VOTOBIA, 1995.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DELEUZE, Gilles. Nietzsche a filosofie. Přeložili Čestmír Pelikán a Josef
Fulka. Praha: Hermann & Synové, 2004.
NIETZSCHE, Friedrich. Antikrist. Přeložil Josef Fischer. Olomouc: Votobia, 1995.
NIETZSCHE, Friedrich. Genealogie morálky. Přeložila Věra Koubová. Praha: AURORA, 2002.
NIETZSCHE, Friedrich. Mimo dobro a zlo. Přeložila Věra Koubová. Praha: AURORA, 2003.
NIETZSCHE, Friedrich. Nečasové úvahy. Přeložil J. Krejčí. Londýn: Athenaeum, 1998.
NIETZSCHE, Friedrich. Radostná věda. Přeložila Věra Koubová. Praha: AURORA, 2001.
NIETZSCHE, Friedrich. Ranní červánky. Přeložila Věra Koubová. Praha: AURORA, 2004.
NIETZSCHE, Friedrich. Tak pravil Zarathustra. Přeložil Otokar Fischer. Olomouc: VOTOBIA, 1995.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3.Mgr. Vavřík: Jak je to s kritikou političnosti/stranickosti v Nietzscheho hodnocení funkce vzdělávání?
PhDr. Vaňková: Kterou metodu či zásadu byste použil ve své rodině?
doc. Radvan: Jak jste pracoval s cizojazyčnou literaturou?
- odpověděl dobře