Má diplomová práce se zabývá hostitelskou péčí a zejména jejím způsobem pomoci dětem z dětského domova.
Teoretická část této práce se věnuje rodině a jejímu významu pro dítě, sociálně - právní ochraně dítěte, psychické deprivaci, formám náhradní rodinné výchovy. Poté popisuji hos-titelskou péči, její vymezení, dělení a vznik, nakonec v teoretické části uvádím zařízení ústavní i ochranné výchovy a její problematiku. Cílem praktické části je zjistit, jak pomáhá hostitelská péče dětem z dětských domovů minimalizovat následky psychické deprivace, jakým způsobem probíhá proces vzniku hostitelské péče a jaký má hostitelská péče smysl pro samotné hostitelské rodiny.
Anotace v angličtině
My thesis is about foster care and mostly how it helps children from children´s homes.
In the theoretical part I discuss family and its importance to children, social and legal child protection, psychological deprivation and forms of substitute family education. Further-more, I talk about foster care, its definition, categorization and history, the end of the theo-retical part is about establishments of institutional and protective education and its specific issues.
The aim of the practical part is to find out how foster care helps children from children´s homes to minimize consequences of psychological deprivation, to discuss the process of establishing foster care and to see what sense foster care gives to foster families.
Klíčová slova
rodina, psychická deprivace, sociálně ? právní ochrana dětí, hostitelská péče, náhradní rodinná péče, ústavní výchova, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
family, psychological deprivation, social and legal child protection, foster care, substitute family care, institutional education, children´s home
Rozsah průvodní práce
87 s., 2 s. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Má diplomová práce se zabývá hostitelskou péčí a zejména jejím způsobem pomoci dětem z dětského domova.
Teoretická část této práce se věnuje rodině a jejímu významu pro dítě, sociálně - právní ochraně dítěte, psychické deprivaci, formám náhradní rodinné výchovy. Poté popisuji hos-titelskou péči, její vymezení, dělení a vznik, nakonec v teoretické části uvádím zařízení ústavní i ochranné výchovy a její problematiku. Cílem praktické části je zjistit, jak pomáhá hostitelská péče dětem z dětských domovů minimalizovat následky psychické deprivace, jakým způsobem probíhá proces vzniku hostitelské péče a jaký má hostitelská péče smysl pro samotné hostitelské rodiny.
Anotace v angličtině
My thesis is about foster care and mostly how it helps children from children´s homes.
In the theoretical part I discuss family and its importance to children, social and legal child protection, psychological deprivation and forms of substitute family education. Further-more, I talk about foster care, its definition, categorization and history, the end of the theo-retical part is about establishments of institutional and protective education and its specific issues.
The aim of the practical part is to find out how foster care helps children from children´s homes to minimize consequences of psychological deprivation, to discuss the process of establishing foster care and to see what sense foster care gives to foster families.
Klíčová slova
rodina, psychická deprivace, sociálně ? právní ochrana dětí, hostitelská péče, náhradní rodinná péče, ústavní výchova, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
family, psychological deprivation, social and legal child protection, foster care, substitute family care, institutional education, children´s home
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, ústavní výchovy, hostitelské péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v oblasti hostitelské péče.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, ústavní výchovy, hostitelské péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v oblasti hostitelské péče.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GABRIEL, Zbyněk a Tomáš NOVÁK. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1788-3.
MATĚJÍČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
NOVOTNÁ, Věra a Vladimír FEJT, Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8.
VAŠŤATKOVÁ, Jana. Rodina a náhradní rodinná péče. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-013-4.
Seznam doporučené literatury
GABRIEL, Zbyněk a Tomáš NOVÁK. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1788-3.
MATĚJÍČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
NOVOTNÁ, Věra a Vladimír FEJT, Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8.
VAŠŤATKOVÁ, Jana. Rodina a náhradní rodinná péče. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-013-4.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své práce, cíle a metodologii. Následně prezentovala výsledky výzkumu.
Jak jste vybírala domovy, na základě čeho? Studentka adekvátně odpověděla.
Znáte českou představitelku, která se zabývá touto problematikou? Klimeš, jiné autory jsem nenašla. Říká Vám něco jméno Sobotková? Ne.
Otázky oponenta:
Studentka jen stručně odpovídá.
Studentka si nedokázala obhájit kvalitativní výzkum, proč si zvolila toto pojetí a zjištění nových údajů.