Diplomová práce pojednává o kritickém myšlení a jeho postavení v terciárním vzdělávání v prostředí České republiky. Spolu s kritickým myšlením, kterému je však v práci věnováno nejvíce prostoru, charakterizuji také přidružené determinanty, které kritické myšlení ovlivňují a to osobnost jedince, jeho temperament, emoce, motivy, schopnosti a sebeobraz, dále kognitivní aspekty, kdy v této kapitole diplomové práce podávám přehled nejen z oblasti kognitivní psychologie, ale také kognitivní neurovědy, tedy biologického základu schopnosti člověka myslet. Kritické myšlení je klíčovou kompetencí 21. století, a to nejen v oboru sociální pedagogika, ale také v ostatních oborech. Napomáhá nám zvyšovat osobní a profesní angažovanost a proto se stalo tématem mé diplomové práce. V kapitole, ve které se konkrétně zaměřuji na kritické myšlení, můžete nalézt pojednání o tom, co to vlastně kritické myšlení je a jaký má pro nás význam, jaké jsou prvky kritického myšlení a také rozbor rozdílů mezi kritickým a nekritickým myšlením. V závěru teoretické části se zaměřuji na vzdělávání, sebevzdělávání a metody, které nám napomáhají rozvíjet kritické myšlení v prostředí školy, spolu se strategiemi a taktikami pro rozvoj kritického myšlení. Účelem mé diplomové práce z praktické roviny bylo zjištění, zdali disponují studenti kritickým myšlením, tvořivým myšlením, jaké jsou jejich osobnostní faktory a struktura inteligence. Tyto dispozice jsou dále zkoumány v rámci jejich dynamiky změn po dobu studia na vyso-ké škole. V neposlední řadě jsou dávány do vzájemných interakcí a interpretovány s doporučením pro praktické využití v terciárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the critical thinking and its role in tertiary education in the Czech Republic. Along with critical thinking, which is at work devoted most space, also characterize the associated determinants which affect critical thinking and individual personality, his temperament, emotions, motives, abilities and self-image, as well as cognitive aspects, which in this chapter, the thesis I give over view not only from cognitive psychology, cognitive neuroscience, but also, that the biological basis of human capacity to think. Critical thinking is the key competencies 21st century, not only in social pedagogy, but also in related fields.It helps us to increase personal and professional commitment and therefore became the topic of my thesis. In the chapter, which specifically focuses on criti-cal thinking, you can find a treatise on what it actually critical thinking is and what has meaning for us, what are the elements of critical thinking and analysis of the differences between critical and uncritical thinking. In conclusion, the theoretical part, I focus on education, self-education and methods that help us develop critical thinking in schools, along with strategies and tactics for the development of critical thinking. The purpose of my the-sis on a practical plane was to determine whether students have a cri-tic thinking, creative thinking, what their personality and the structure of the inteligence. These dispositions are examined within their dynamic changes during your studies at university. Last but not least, given the interactions and interpreted with recommendations for practical use in tertia-ry education.
Critical thinking, psychology, cognitive psychology, creative thinking, leasing, self-image, self-education, wals of teaching, strategies and tactics of critical thinking, method of development critical thinking, personal factors, inteligence.
Rozsah průvodní práce
145 s. (231 754 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o kritickém myšlení a jeho postavení v terciárním vzdělávání v prostředí České republiky. Spolu s kritickým myšlením, kterému je však v práci věnováno nejvíce prostoru, charakterizuji také přidružené determinanty, které kritické myšlení ovlivňují a to osobnost jedince, jeho temperament, emoce, motivy, schopnosti a sebeobraz, dále kognitivní aspekty, kdy v této kapitole diplomové práce podávám přehled nejen z oblasti kognitivní psychologie, ale také kognitivní neurovědy, tedy biologického základu schopnosti člověka myslet. Kritické myšlení je klíčovou kompetencí 21. století, a to nejen v oboru sociální pedagogika, ale také v ostatních oborech. Napomáhá nám zvyšovat osobní a profesní angažovanost a proto se stalo tématem mé diplomové práce. V kapitole, ve které se konkrétně zaměřuji na kritické myšlení, můžete nalézt pojednání o tom, co to vlastně kritické myšlení je a jaký má pro nás význam, jaké jsou prvky kritického myšlení a také rozbor rozdílů mezi kritickým a nekritickým myšlením. V závěru teoretické části se zaměřuji na vzdělávání, sebevzdělávání a metody, které nám napomáhají rozvíjet kritické myšlení v prostředí školy, spolu se strategiemi a taktikami pro rozvoj kritického myšlení. Účelem mé diplomové práce z praktické roviny bylo zjištění, zdali disponují studenti kritickým myšlením, tvořivým myšlením, jaké jsou jejich osobnostní faktory a struktura inteligence. Tyto dispozice jsou dále zkoumány v rámci jejich dynamiky změn po dobu studia na vyso-ké škole. V neposlední řadě jsou dávány do vzájemných interakcí a interpretovány s doporučením pro praktické využití v terciárním vzdělávání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the critical thinking and its role in tertiary education in the Czech Republic. Along with critical thinking, which is at work devoted most space, also characterize the associated determinants which affect critical thinking and individual personality, his temperament, emotions, motives, abilities and self-image, as well as cognitive aspects, which in this chapter, the thesis I give over view not only from cognitive psychology, cognitive neuroscience, but also, that the biological basis of human capacity to think. Critical thinking is the key competencies 21st century, not only in social pedagogy, but also in related fields.It helps us to increase personal and professional commitment and therefore became the topic of my thesis. In the chapter, which specifically focuses on criti-cal thinking, you can find a treatise on what it actually critical thinking is and what has meaning for us, what are the elements of critical thinking and analysis of the differences between critical and uncritical thinking. In conclusion, the theoretical part, I focus on education, self-education and methods that help us develop critical thinking in schools, along with strategies and tactics for the development of critical thinking. The purpose of my the-sis on a practical plane was to determine whether students have a cri-tic thinking, creative thinking, what their personality and the structure of the inteligence. These dispositions are examined within their dynamic changes during your studies at university. Last but not least, given the interactions and interpreted with recommendations for practical use in tertia-ry education.
Critical thinking, psychology, cognitive psychology, creative thinking, leasing, self-image, self-education, wals of teaching, strategies and tactics of critical thinking, method of development critical thinking, personal factors, inteligence.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kritického myšlení, osobnostní psychologie, kognitivní psychologie a pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu za využití standardizovaných psychodiagnostických testů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kritického myšlení, osobnostní psychologie, kognitivní psychologie a pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu za využití standardizovaných psychodiagnostických testů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
EYSENCK, Michael a Mark KEANE. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
TUREK, Ivan. Úvod do problematiky klíčových kompetencí. Dubnica nad Váhom: DTI, 2008. ISBN 978-80-969815-1-9.
RUISEL, Imrich. Inteligencia a myslenie. Bratislava: Ikar, 2004. ISBN 80-551-0766-1.
PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2527-7.
KÖNIGOVÁ, Marie. Tvořivost: techniky a cvičení. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1652-7.
Seznam doporučené literatury
EYSENCK, Michael a Mark KEANE. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
TUREK, Ivan. Úvod do problematiky klíčových kompetencí. Dubnica nad Váhom: DTI, 2008. ISBN 978-80-969815-1-9.
RUISEL, Imrich. Inteligencia a myslenie. Bratislava: Ikar, 2004. ISBN 80-551-0766-1.
PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2527-7.
KÖNIGOVÁ, Marie. Tvořivost: techniky a cvičení. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1652-7.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická a praktická východiska své práce. Seznámila komisi se závěry své diplomové práce. Následně zodpověděla dotazy vedoucího a oponenta práce.