V teoretické části diplomové práce je nejdříve charakterizován žák s mentální retardací a následně jsou popsány možnosti a systém vzdělávání takto handicapovaných žáků. Dále je charakterizován Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální, ze kterého se dále odvíjí i popis Školního vzdělávacího programu. Metodika věcného učení na základní škole speciální tvoří další téma teoretické části. Popsán je předmět věcné učení obecně a dále je specifikován dle stupňů. Analyzováno je i smyslové vnímání a zmíněny jsou vhodné pomůcky při výuce věcného učení.
Empirická část zkoumá důležitost a potřebnost výuky věcného učení pro děti na základních školách speciálních v Jihomoravském kraji z pohledu pedagogů. Praktickou část tvoří pracovní metodické listy do předmětu věcného učení na základní škole speciální.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with characteristics of pupils with intellectual disabilities and describes the options and education system of such handicapped pupils. Moreover, the Framework Education Programme for Elementary Education of Pupils with Special Educational Needs is characterized. This provides a basis for description of School Education Programme. Another issue that is discussed in the theoretical part is the methodology of teaching functional daily living skills at elementary schools for children with special educational needs. At first, a general overview of the functional daily living skills is provided, then the issue is dealt with according to the degrees of intellectual disabilities. In addition, sensory perception is analyzed and appropriate tools for teaching functional living daily skills are mentioned.
The empirical part examines the importance and necessity of teaching functional daily living skills to children at special elementary schools in South Moravian Region from the perspective of educators. The practical part consists of worksheets for teaching Functional Daily Living Skills at a special elementary school.
Klíčová slova
mentální retardace, speciální škola, rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální, školní vzdělávací program, věcné učení
Klíčová slova v angličtině
intellectual disabilities, a special elementary school, Framework Education Programme for Elementary Education of Pupils with Special Educational Needs, School Education Programme, functional daily living skills
Rozsah průvodní práce
73 s., 6 s příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části diplomové práce je nejdříve charakterizován žák s mentální retardací a následně jsou popsány možnosti a systém vzdělávání takto handicapovaných žáků. Dále je charakterizován Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální, ze kterého se dále odvíjí i popis Školního vzdělávacího programu. Metodika věcného učení na základní škole speciální tvoří další téma teoretické části. Popsán je předmět věcné učení obecně a dále je specifikován dle stupňů. Analyzováno je i smyslové vnímání a zmíněny jsou vhodné pomůcky při výuce věcného učení.
Empirická část zkoumá důležitost a potřebnost výuky věcného učení pro děti na základních školách speciálních v Jihomoravském kraji z pohledu pedagogů. Praktickou část tvoří pracovní metodické listy do předmětu věcného učení na základní škole speciální.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with characteristics of pupils with intellectual disabilities and describes the options and education system of such handicapped pupils. Moreover, the Framework Education Programme for Elementary Education of Pupils with Special Educational Needs is characterized. This provides a basis for description of School Education Programme. Another issue that is discussed in the theoretical part is the methodology of teaching functional daily living skills at elementary schools for children with special educational needs. At first, a general overview of the functional daily living skills is provided, then the issue is dealt with according to the degrees of intellectual disabilities. In addition, sensory perception is analyzed and appropriate tools for teaching functional living daily skills are mentioned.
The empirical part examines the importance and necessity of teaching functional daily living skills to children at special elementary schools in South Moravian Region from the perspective of educators. The practical part consists of worksheets for teaching Functional Daily Living Skills at a special elementary school.
Klíčová slova
mentální retardace, speciální škola, rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální, školní vzdělávací program, věcné učení
Klíčová slova v angličtině
intellectual disabilities, a special elementary school, Framework Education Programme for Elementary Education of Pupils with Special Educational Needs, School Education Programme, functional daily living skills
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti věcného učení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu mapujícího hodnocení věcného učení na základní škole speciální.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti věcného učení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu mapujícího hodnocení věcného učení na základní škole speciální.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLAŽKOVÁ, Božena. Věcné učení na nižším stupni pomocné školy: metodická příručka. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-88-4.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. 3.vydání. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, Milan. Psychopedie, teoretické základy a metodika. 2.vydání. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
Seznam doporučené literatury
BLAŽKOVÁ, Božena. Věcné učení na nižším stupni pomocné školy: metodická příručka. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-88-4.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. 3.vydání. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, Milan. Psychopedie, teoretické základy a metodika. 2.vydání. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
Přílohy volně vložené
Praktická příručka
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentuje svou práci, samostatně odpověděla na dotaz vedoucího i oponenta své práce.