Práce je věnována problematice uznávaných hodnot a jejich hierarchii v životě dětí ve věku 13 ? 15 let. Jejím cílem je poskytnout v teoretické části základní informace o hodnotách, jejich kategoriích a funkcích, hodnotovém systému, výchově k hodnotám. Vymezuje pojmy morálka a hodnocení, které jsou úzce spojeny s pojmem hodnota. Dále charakterizuje vývojové období dětí výše uvedeného věku. V empirické části je práce zaměřena na rozbor prováděného výzkumu, vysvětluje používání výzkumných technik, prostředí a souboru. Dále zahrnuje vyhodnocení a analýzu zjištěných dat.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of highly regarded values and their hierarchy in the lives of children from the age of 13 to 15. The aim of the theoretical part of the paper is to give basic information about values, their division and functions; furthermore it treats the value system and the value education. It defines the terms such as morality and evaluation, which are interlinked with another term ? value. Then the development stage of the 13-15-year olds is characterized. As to the practical part, it analyzes the research and describes the techniques, which were used, the environment of the research and its object. Finally, it includes the assessment and the analysis of the research data.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnotový žebříček, výchova k hodnotám, morálka, děti.
Klíčová slova v angličtině
Values, value ladder, value education, morality, children
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je věnována problematice uznávaných hodnot a jejich hierarchii v životě dětí ve věku 13 ? 15 let. Jejím cílem je poskytnout v teoretické části základní informace o hodnotách, jejich kategoriích a funkcích, hodnotovém systému, výchově k hodnotám. Vymezuje pojmy morálka a hodnocení, které jsou úzce spojeny s pojmem hodnota. Dále charakterizuje vývojové období dětí výše uvedeného věku. V empirické části je práce zaměřena na rozbor prováděného výzkumu, vysvětluje používání výzkumných technik, prostředí a souboru. Dále zahrnuje vyhodnocení a analýzu zjištěných dat.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of highly regarded values and their hierarchy in the lives of children from the age of 13 to 15. The aim of the theoretical part of the paper is to give basic information about values, their division and functions; furthermore it treats the value system and the value education. It defines the terms such as morality and evaluation, which are interlinked with another term ? value. Then the development stage of the 13-15-year olds is characterized. As to the practical part, it analyzes the research and describes the techniques, which were used, the environment of the research and its object. Finally, it includes the assessment and the analysis of the research data.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnotový žebříček, výchova k hodnotám, morálka, děti.
Klíčová slova v angličtině
Values, value ladder, value education, morality, children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hodnotové orientace dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou skupinových rozhovorů.
Zpracování a analýza získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výslkedků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hodnotové orientace dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou skupinových rozhovorů.
Zpracování a analýza získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výslkedků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení.
Seznam doporučené literatury
KEOGH, Barbara K. Temperament ve třídě. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1504-9.
KRAUS, B. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KRAUS, B., et al. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-125-1.
MOŽNÝ, I. Česká společnost, nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1.
PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
SAK, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
KEOGH, Barbara K. Temperament ve třídě. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1504-9.
KRAUS, B. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KRAUS, B., et al. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-125-1.
MOŽNÝ, I. Česká společnost, nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1.
PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
SAK, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doc. Wiegerová studentku pochválila za to, že si velmi dobře nastudovala v metodologii, co je to smíšený výzkum.
Doc. Wiegerová studentce sděluje, že její závěry výzkumného šetření nejsou zcela správné (např. ...při zpracování dotazníků, jsem často měla pocit...).
Studentka adekvátně odpověděla na otázky vedoucí i oponentky.