Tato diplomová práce se zabývá hodnocením prevence zaměřené na sociálně patologické jevy a s tím spojené rizikové chování mládeže. Teoretická část vymezuje základní pojmy, historii a hlavní faktory týkající se uvedené problematiky. Praktická část se zabývá výzkumem preventivních programů v jednom středoškolském zařízení. Je rozdělena na tři části, na základě kterých hodnotí prevenci a preventivní programy, které v tomto středoškolském zařízení již proběhly nebo probíhají. První částí výzkumu je obsahová analýza dokumentů a výstupních zpráv, které byly k vybraným programům zpracovány. Druhou část výzkumu tvoří rozhovory s pracovníky, kteří se na tvorbě a realizaci těchto programů podílí. Třetí část výzkumu je založena na práci s ohniskovou skupinou žáků, pro které jsou programy určeny a kteří se na jejich realizaci rovněž účastní.
Výsledkem diplomové práce by měly být poznatky o kvalitě již probíhajících preventivních programů a informace o tom, jaká další témata týkající se prevence by studenti školy v budoucnu přivítali.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the preventive evaluation which focuses mainly on social-pathological phenomenas of the young people and the related behaviour risks. The theoretical part defines the basic concepts, history and the main factors relating to these problematic issues. The practical part concentrates on the research of the preventive programmes in a certain high school institution. It is divided into three part evalution. Prevention, preventive programmes which are currently taking place or have already taken place in this institution are also written about. The first part of the research talks about the content analysis of the documents and outputting reports. The second part of the research consists of the interviews with the employees who have been importantly participating in the realization of these programmes. The third part of this research is based on work with the main group of students which these programmes are intended for. In addition, these students participated with their own inputs of these issues.
The results of this thesis should be the knowledge about the quality of the existing preventive programmes and informations about them. Moreover what other preventive topics would students welcome in the future.
Kewords: education, socialization, social pathological phenomenas, prevention, family, school.
Rozsah průvodní práce
Rozsah 77 s., Přílohy 24 s..
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá hodnocením prevence zaměřené na sociálně patologické jevy a s tím spojené rizikové chování mládeže. Teoretická část vymezuje základní pojmy, historii a hlavní faktory týkající se uvedené problematiky. Praktická část se zabývá výzkumem preventivních programů v jednom středoškolském zařízení. Je rozdělena na tři části, na základě kterých hodnotí prevenci a preventivní programy, které v tomto středoškolském zařízení již proběhly nebo probíhají. První částí výzkumu je obsahová analýza dokumentů a výstupních zpráv, které byly k vybraným programům zpracovány. Druhou část výzkumu tvoří rozhovory s pracovníky, kteří se na tvorbě a realizaci těchto programů podílí. Třetí část výzkumu je založena na práci s ohniskovou skupinou žáků, pro které jsou programy určeny a kteří se na jejich realizaci rovněž účastní.
Výsledkem diplomové práce by měly být poznatky o kvalitě již probíhajících preventivních programů a informace o tom, jaká další témata týkající se prevence by studenti školy v budoucnu přivítali.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the preventive evaluation which focuses mainly on social-pathological phenomenas of the young people and the related behaviour risks. The theoretical part defines the basic concepts, history and the main factors relating to these problematic issues. The practical part concentrates on the research of the preventive programmes in a certain high school institution. It is divided into three part evalution. Prevention, preventive programmes which are currently taking place or have already taken place in this institution are also written about. The first part of the research talks about the content analysis of the documents and outputting reports. The second part of the research consists of the interviews with the employees who have been importantly participating in the realization of these programmes. The third part of this research is based on work with the main group of students which these programmes are intended for. In addition, these students participated with their own inputs of these issues.
The results of this thesis should be the knowledge about the quality of the existing preventive programmes and informations about them. Moreover what other preventive topics would students welcome in the future.
Kewords: education, socialization, social pathological phenomenas, prevention, family, school.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů z oblasti primární a sekundární prevence, rizikového chování mládeže a možnosti intervence.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu, stanovení výzkumého problému.
Realizace kvalitativního výzkumu, obsahová analýza dokumentů, realizace rozhovorů, práce s ohniskovou skupinou, zpracování a prezentace výsledků.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů z oblasti primární a sekundární prevence, rizikového chování mládeže a možnosti intervence.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu, stanovení výzkumého problému.
Realizace kvalitativního výzkumu, obsahová analýza dokumentů, realizace rozhovorů, práce s ohniskovou skupinou, zpracování a prezentace výsledků.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava FiF UK, 2005. 220 s. ISBN 80-89236-00-6.
KRATOCHVÍLOVÁ, E. Pedagogika voľného času. Výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. 1. vyd. Bratislava: UK, 2004. 308 s. ISBN 80-223-1930-9.
KREJČÍŘOVÁ, O., Et al. Prevence sociálně patologických jevů jako významný fenomén poradenské činnosti: sborník. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 74 s. ISBN 978-80-244-1628-1.
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 336 s. ISBN 80-7178-226-2.
ŠVAŘÍĆEK, R., ŠEĎOVÁ, K., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava FiF UK, 2005. 220 s. ISBN 80-89236-00-6.
KRATOCHVÍLOVÁ, E. Pedagogika voľného času. Výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. 1. vyd. Bratislava: UK, 2004. 308 s. ISBN 80-223-1930-9.
KREJČÍŘOVÁ, O., Et al. Prevence sociálně patologických jevů jako významný fenomén poradenské činnosti: sborník. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 74 s. ISBN 978-80-244-1628-1.
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 336 s. ISBN 80-7178-226-2.
ŠVAŘÍĆEK, R., ŠEĎOVÁ, K., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student referoval o své práci. Komisí vyzván k shrnutí závěrů práce. Student během své prezentace zodpověděl otázky zkoušejícího i oponenta.