Tato diplomová práce popisuje zvládání vývojových úkolů u adolescentů navštěvujících nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, přičemž východiskem je koncepce vývojových úkolů R. J. Havighursta. V teoretické části své práce se zabývám obdobím adolescence, specifikováním vývojových úkolů, různými výzkumy souvisejícími s těmito úkoly a nízkoprahovými zařízeními pro děti a mládež. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, v jehož rámci se pomocí metod poslostrukturovaného rozhovoru, volných asociací a terénních zápisů z pozorování snažím zjistit, jak zvládají své vývojové úkoly v dospívání adolescenti, kteří navštěvují nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Unie Kompas ve Zlíně.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes coping with developmental tasks in adolescents attending a low-threshold centre for children and minors, the conception of developmental tasks by R. J. Havighurst is the base. In the theoretical part of this thesis I deal with the period of adolescence, specification of developmental tasks, different researches related to these tasks and low-threshold centres for children and minors. The practical part is composed of qualitative research. With techniques: semi-structured interview, free associations and field notes from observation I try to find out how the adolescents attending the low-threshold centre for children and minors Unie Kompas in Zlín cope with the developmental tasks.
Klíčová slova
Adolescence, mládež, vývojové úkoly, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, adolescents, developmental tasks, low-threshold centres for children and minors
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce popisuje zvládání vývojových úkolů u adolescentů navštěvujících nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, přičemž východiskem je koncepce vývojových úkolů R. J. Havighursta. V teoretické části své práce se zabývám obdobím adolescence, specifikováním vývojových úkolů, různými výzkumy souvisejícími s těmito úkoly a nízkoprahovými zařízeními pro děti a mládež. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, v jehož rámci se pomocí metod poslostrukturovaného rozhovoru, volných asociací a terénních zápisů z pozorování snažím zjistit, jak zvládají své vývojové úkoly v dospívání adolescenti, kteří navštěvují nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Unie Kompas ve Zlíně.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes coping with developmental tasks in adolescents attending a low-threshold centre for children and minors, the conception of developmental tasks by R. J. Havighurst is the base. In the theoretical part of this thesis I deal with the period of adolescence, specification of developmental tasks, different researches related to these tasks and low-threshold centres for children and minors. The practical part is composed of qualitative research. With techniques: semi-structured interview, free associations and field notes from observation I try to find out how the adolescents attending the low-threshold centre for children and minors Unie Kompas in Zlín cope with the developmental tasks.
Klíčová slova
Adolescence, mládež, vývojové úkoly, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, adolescents, developmental tasks, low-threshold centres for children and minors
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie a nízkoprahových zařízení pro děti a mládež.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí explorativních metod.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie a nízkoprahových zařízení pro děti a mládež.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí explorativních metod.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
MACEK, Petr. Adolescence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
SAK, Petr. Proměny české mládeže. 1. vyd. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
MACEK, Petr. Adolescence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
SAK, Petr. Proměny české mládeže. 1. vyd. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM (obsahuje pozorovací archy, transkripce rozhovorů a volných asociací, seznamy kódů a kategorií)
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kde v práci uvádíte kódy? (dr. Kroutilová) Kódy jsem neměla uvádět do přílohy, uvádím je na CD.
Dr. Kroutilová studentku upozornila na interpretaci dat.
Dr. Machů upozorňuje studentku, že generalizuje své výsledky výzkumného šetření.