Diplomová práce je věnována supervizi, jako jedné z možností podpory profesního rozvoje pracovníků v sociální oblasti. Konkrétně se zaměřuje na zaměstnance sociálně terapeutické dílny organizace, poskytující sociální služby, která byla zvolena jako místo realizace výzkumu.
Teoretická část práce obsahuje vymezení teoretických východisek a principů supervize, přehled jejího historického vývoje, včetně přehledu možných přístupů v supervizi a supervizních škol, dále pak přiblížení cyklického modelu supervize. V následujících kapitolách se práce zabývá postavením supervize v sociálních službách, jejím legislativním ukotvením, supervizí jako nástrojem profesního růstu pracovníků v pomáhajících profesích a etickými zásadami v supervizi. Následně jsou zde uvedena specifika volby supervizora pro organizaci a definován supervizní kontrakt. Další kapitoly jsou tvořeny vymezením sociálně terapeutické dílny jako jednoho z druhů sociální služby, popisují cílovou skupinu uživatelů, poslání a cíle těchto zařízení. Teoretická část také uvádí specifikaci aktivit, které jsou realizovány v sociálně terapeutických dílnách. V poslední kapitole je přiblížena oblast materiálního i personálního zajištění těchto provozoven.
Náplní praktické části práce je kvalitativní výzkumné šetření, které jsem uskutečnila v časovém rozmezí od ledna do února 2012. Cílem výzkumu je zmapování procesu supervize v konkrétní organizaci, podrobené bližšímu zkoumání a následné vyhodnocení jejího přínosu pro organizaci, tým a především pro oblast profesního růstu pracovníků sociálně terapeutické dílny.
Anotace v angličtině
The theoretical part contains the determination of the foundations and principles of supervision, summary of its historical development, including an overview of possible approaches in supervision and supervision school kinds and introduces the cyclical model of supervision. Following chapters of the thesis deal with the status of supervision in social services, its? legislative basis, supervision as a tool of workers professional growth in the helping professions and the ethical principles in supervision. Next there are described specifics of supervisor choice and supervision contract is defined. In the following chapters there is determination of the social therapeutic workshop as one of the social service kind, describe target users of the facilities, service missions and objectives. The theoretical part also presents activities specification, which are carried out in social therapeutic workshops. In the last chapter there is material and personal outfit description in such kind of facility.
The content of the practical part is qualitative research that I realized during period from January to February 2012. The research objective is to map the process of the supervision in the organization, subject to closer examination and subsequent evaluation of its benefits for the organization, team and especially for workers professional growth in the social therapeutic workshop.
Helping profession, social services, supervision, supervisor, supervising, social therapeutic workshop, client.
Rozsah průvodní práce
89 s. (21084 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována supervizi, jako jedné z možností podpory profesního rozvoje pracovníků v sociální oblasti. Konkrétně se zaměřuje na zaměstnance sociálně terapeutické dílny organizace, poskytující sociální služby, která byla zvolena jako místo realizace výzkumu.
Teoretická část práce obsahuje vymezení teoretických východisek a principů supervize, přehled jejího historického vývoje, včetně přehledu možných přístupů v supervizi a supervizních škol, dále pak přiblížení cyklického modelu supervize. V následujících kapitolách se práce zabývá postavením supervize v sociálních službách, jejím legislativním ukotvením, supervizí jako nástrojem profesního růstu pracovníků v pomáhajících profesích a etickými zásadami v supervizi. Následně jsou zde uvedena specifika volby supervizora pro organizaci a definován supervizní kontrakt. Další kapitoly jsou tvořeny vymezením sociálně terapeutické dílny jako jednoho z druhů sociální služby, popisují cílovou skupinu uživatelů, poslání a cíle těchto zařízení. Teoretická část také uvádí specifikaci aktivit, které jsou realizovány v sociálně terapeutických dílnách. V poslední kapitole je přiblížena oblast materiálního i personálního zajištění těchto provozoven.
Náplní praktické části práce je kvalitativní výzkumné šetření, které jsem uskutečnila v časovém rozmezí od ledna do února 2012. Cílem výzkumu je zmapování procesu supervize v konkrétní organizaci, podrobené bližšímu zkoumání a následné vyhodnocení jejího přínosu pro organizaci, tým a především pro oblast profesního růstu pracovníků sociálně terapeutické dílny.
Anotace v angličtině
The theoretical part contains the determination of the foundations and principles of supervision, summary of its historical development, including an overview of possible approaches in supervision and supervision school kinds and introduces the cyclical model of supervision. Following chapters of the thesis deal with the status of supervision in social services, its? legislative basis, supervision as a tool of workers professional growth in the helping professions and the ethical principles in supervision. Next there are described specifics of supervisor choice and supervision contract is defined. In the following chapters there is determination of the social therapeutic workshop as one of the social service kind, describe target users of the facilities, service missions and objectives. The theoretical part also presents activities specification, which are carried out in social therapeutic workshops. In the last chapter there is material and personal outfit description in such kind of facility.
The content of the practical part is qualitative research that I realized during period from January to February 2012. The research objective is to map the process of the supervision in the organization, subject to closer examination and subsequent evaluation of its benefits for the organization, team and especially for workers professional growth in the social therapeutic workshop.
Helping profession, social services, supervision, supervisor, supervising, social therapeutic workshop, client.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti supervize, sociální práce, sociálních služeb a sociálně terapeutických dílen.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných informací a dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti supervize, sociální práce, sociálních služeb a sociálně terapeutických dílen.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných informací a dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BÄRTLOVÁ, E. Supervize v sociální práci. 1. vyd. Ústí nad Labem: Fakulta sociálně-ekonomická, 2007. 62 s. ISBN 978-80-7044-952-3.
HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 208 s. ISBN 80-7178-715-9.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
MATOUŠEK, O. Metody řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 380 s. ISBN 80-7178-548-2.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. aj. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BÄRTLOVÁ, E. Supervize v sociální práci. 1. vyd. Ústí nad Labem: Fakulta sociálně-ekonomická, 2007. 62 s. ISBN 978-80-7044-952-3.
HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 208 s. ISBN 80-7178-715-9.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
MATOUŠEK, O. Metody řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 380 s. ISBN 80-7178-548-2.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. aj. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentuje svou práci. Studentka se vyjádřila k dotazům oponenta.