Životní a pracovní prostředí člověka je dáno fyzikálními, biologickými, chemickými a sociálními procesy, které mohou mít vliv na zdraví člověka. Práce se zabývá determinanty zdraví, které vyplývají z věcného prostředí základních škol a jsou stanovené legislativními požadavky v oblasti ochrany veřejného zdraví. Mimo tuto oblast se diplomová práce věnuje popisu zavedené praxe ve školách, která může být v rozporu s hygienickými požadavky. Formou smíšeného výzkumu se dospělo k závěru, že je vybavenost škol v době povinné školní docházky srovnatelná, avšak v praxi se často tento původní potenciál nevyužívá
a bezpečnému a zdraví prospěšnému využití prostředí se brání. Praxe ve školách by měla respektovat interakční pojetí zdraví, protože je předpokladem zdravého vývoje žáka a zároveň plnění vzdělávacích cílů.
Anotace v angličtině
Human living and working environment is determined by the physical, biological, chemical and social processes that can affect human health. This work deals with the determinants of health resulting from material environment of the elementary schools and set by the legisla-tive requirements for the protection of public health. Besides this area the diploma work deals with the description of the established practice at the schools that may conflict with the hygienic requirements. It came through the mixed research to the conclusion that the facilities of the schools at the compulsory school attendance are comparable, however, this original potential is often not used in practice and it is avoiding of use of safe and salubri-ous environment. The practice at schools should respect the interaction concept of health, as it presumes the healthy pupil development as well as the fulfillment of the educational goals.
Klíčová slova
zdraví, determinanty zdraví, prostředí základních škol, ochrana veřejného zdraví, podpora zdraví
Klíčová slova v angličtině
health, health determinants, environment of the elementary schools, public health protection, health promotion
Rozsah průvodní práce
77 s., 11 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Životní a pracovní prostředí člověka je dáno fyzikálními, biologickými, chemickými a sociálními procesy, které mohou mít vliv na zdraví člověka. Práce se zabývá determinanty zdraví, které vyplývají z věcného prostředí základních škol a jsou stanovené legislativními požadavky v oblasti ochrany veřejného zdraví. Mimo tuto oblast se diplomová práce věnuje popisu zavedené praxe ve školách, která může být v rozporu s hygienickými požadavky. Formou smíšeného výzkumu se dospělo k závěru, že je vybavenost škol v době povinné školní docházky srovnatelná, avšak v praxi se často tento původní potenciál nevyužívá
a bezpečnému a zdraví prospěšnému využití prostředí se brání. Praxe ve školách by měla respektovat interakční pojetí zdraví, protože je předpokladem zdravého vývoje žáka a zároveň plnění vzdělávacích cílů.
Anotace v angličtině
Human living and working environment is determined by the physical, biological, chemical and social processes that can affect human health. This work deals with the determinants of health resulting from material environment of the elementary schools and set by the legisla-tive requirements for the protection of public health. Besides this area the diploma work deals with the description of the established practice at the schools that may conflict with the hygienic requirements. It came through the mixed research to the conclusion that the facilities of the schools at the compulsory school attendance are comparable, however, this original potential is often not used in practice and it is avoiding of use of safe and salubri-ous environment. The practice at schools should respect the interaction concept of health, as it presumes the healthy pupil development as well as the fulfillment of the educational goals.
Klíčová slova
zdraví, determinanty zdraví, prostředí základních škol, ochrana veřejného zdraví, podpora zdraví
Klíčová slova v angličtině
health, health determinants, environment of the elementary schools, public health protection, health promotion
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti prostředí základních škol a ochrany veřejného zdraví.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu zabývajícího se úrovní naplňování legislativních požadavků v oblasti ochrany veřejného zdraví v prostředí základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti prostředí základních škol a ochrany veřejného zdraví.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu zabývajícího se úrovní naplňování legislativních požadavků v oblasti ochrany veřejného zdraví v prostředí základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Havlínová, Miluše, ed., 2006. Program podpory zdraví ve škole: Rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN: 80-7367-059-3.
Chráska, Miroslav, 2003. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0765-5.
Provazník, Kamil, Komárek, Lumír a Stěpanov, Václav, 1982. Hygiena pedagogického procesu na základní škole. Praha: Avicenum.
Provazník, Kamil et al., 1985. Hygiena školní práce. Praha: Avicenum.
Suhrcke, Marc, Rocco, Lorenzo a McKee, Martin, 2007. Health: a vital investment for economic development in eastern Europe and central Asia. Copenhagen: WHO. ISBN: 978 92 890 7282 3.
Švaříček, Roman et al., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
Havlínová, Miluše, ed., 2006. Program podpory zdraví ve škole: Rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN: 80-7367-059-3.
Chráska, Miroslav, 2003. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0765-5.
Provazník, Kamil, Komárek, Lumír a Stěpanov, Václav, 1982. Hygiena pedagogického procesu na základní škole. Praha: Avicenum.
Provazník, Kamil et al., 1985. Hygiena školní práce. Praha: Avicenum.
Suhrcke, Marc, Rocco, Lorenzo a McKee, Martin, 2007. Health: a vital investment for economic development in eastern Europe and central Asia. Copenhagen: WHO. ISBN: 978 92 890 7282 3.
Švaříček, Roman et al., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentuje za přítomnosti své vedoucí, která ohodnotila práci jak velmi přínosnou. Komisí byla vyzvána k obhájení své práce vůči výtkám oponenta. studentka mluví souvisle, přistupuje k dané problematice svědomitě. Komise chce upřesnit způsob zaznamenávání.