Hlavním cílem práce je objasnit podstatu Alzheimerovy demence, od ní se odvíjejících pravidel poskytování pomoci osobám s touto nemocí a základní příčinu náročnosti poskytování péče nemocným. Teoretická část je tvořena kapitolami zaměřenými na Alzheimerovu demenci jako nemoc, na možnosti a způsoby péče o jedince s tímto onemocněním a na dopady tohoto onemocnění na život osoby nemocné, jejich blízkých a její vnímání osobou pečující. Praktická část práce se cestou výzkumného šetření zaměřuje na vnímání psychické náročnosti péče o osoby s Alzheimerovou demencí z pohledu osoby pečující a na její vliv na život nejbližších příbuzných nemocného a rodinné vztahy.
Anotace v angličtině
The main purpose of this work is to clarify the nature of Alzheimer?s dementia, from the unfolding rules providing assistance to people with this dinase and the underlying cause difficulty providing care for patiens. The theoretical part consists of chapters focusing on Alzheimer?s dementia as a disease, the ways and means of care for individuals with this disease and the impact of this disease on the life of those patiens, their families and their perception of the caregiver. The practical part is research which focuses on the perception of psychological intensity of care for people with Alzheimer?s dementia from the perspective of caregivers and its effect on the life of the closest relatives of the patient and family relationships.
Klíčová slova
demence, osoba pečující, sociální služby, služby sociální pomoci, domácí péče, rezidenční péče, komunikace, krize, stres, emoční inteligence, sebereflexe
Klíčová slova v angličtině
dementia, caregiver, social services, social assistance, home care, residential care, communication, crisis, stress, emotional intelligence, self-reflection
Rozsah průvodní práce
77 s., přílohy 13 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem práce je objasnit podstatu Alzheimerovy demence, od ní se odvíjejících pravidel poskytování pomoci osobám s touto nemocí a základní příčinu náročnosti poskytování péče nemocným. Teoretická část je tvořena kapitolami zaměřenými na Alzheimerovu demenci jako nemoc, na možnosti a způsoby péče o jedince s tímto onemocněním a na dopady tohoto onemocnění na život osoby nemocné, jejich blízkých a její vnímání osobou pečující. Praktická část práce se cestou výzkumného šetření zaměřuje na vnímání psychické náročnosti péče o osoby s Alzheimerovou demencí z pohledu osoby pečující a na její vliv na život nejbližších příbuzných nemocného a rodinné vztahy.
Anotace v angličtině
The main purpose of this work is to clarify the nature of Alzheimer?s dementia, from the unfolding rules providing assistance to people with this dinase and the underlying cause difficulty providing care for patiens. The theoretical part consists of chapters focusing on Alzheimer?s dementia as a disease, the ways and means of care for individuals with this disease and the impact of this disease on the life of those patiens, their families and their perception of the caregiver. The practical part is research which focuses on the perception of psychological intensity of care for people with Alzheimer?s dementia from the perspective of caregivers and its effect on the life of the closest relatives of the patient and family relationships.
Klíčová slova
demence, osoba pečující, sociální služby, služby sociální pomoci, domácí péče, rezidenční péče, komunikace, krize, stres, emoční inteligence, sebereflexe
Klíčová slova v angličtině
dementia, caregiver, social services, social assistance, home care, residential care, communication, crisis, stress, emotional intelligence, self-reflection
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti poskytování péče osobám s neurodegenerativním onemocněním.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumného šetření zaměřeného na analýzu dopadů neurodegenerativního onemocnění na život rodiny a sebereflexi blízké pečující osoby.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti poskytování péče osobám s neurodegenerativním onemocněním.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumného šetření zaměřeného na analýzu dopadů neurodegenerativního onemocnění na život rodiny a sebereflexi blízké pečující osoby.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BRUNOVSKÝ, M. Objektivizace diagnostiky a změn vigility u demencí. Praha: Galén, 2003. 117 s. ISBN 80-7262-236-6.
KOUKOLÍK, F., JIRÁK, R. Alzheimerova nemoc a další demence. Praha: Grada Publishing, 1998. 229 s. ISBN 80-7169-615-3.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. 124 s. ISBN 80-901424-7-8.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1996. 137 s. ISBN 80-85850-08-7.
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. 309 s. ISBN 80-7178-473-7.
Seznam doporučené literatury
BRUNOVSKÝ, M. Objektivizace diagnostiky a změn vigility u demencí. Praha: Galén, 2003. 117 s. ISBN 80-7262-236-6.
KOUKOLÍK, F., JIRÁK, R. Alzheimerova nemoc a další demence. Praha: Grada Publishing, 1998. 229 s. ISBN 80-7169-615-3.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. 124 s. ISBN 80-901424-7-8.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1996. 137 s. ISBN 80-85850-08-7.
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. 309 s. ISBN 80-7178-473-7.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jak chápete slovo design? (doc. Wiegerová) - studentka neodpověděla zcela správně
Doc. Wiegerová studentce sděluje, že se v prezentaci objevují metodologické nesrovnalosti v pojmosloví (např. technika).
Jak vznikaly kategorie? (doc. Wiegerová)- studentka odpověděla, avšak ne zcela přesvědčivě
Doc. Wiegerová studentce sděluje, že se v selektivním kódování daleko nedostala.
Studentka odpověděla na dotazy vedoucí i oponentky.