Bakalářská práce se zabývá začleňováním průřezových témat do výuky povinných předmětů na gymnáziu. V teoretické části pojednává o kurikulární reformě českého školství, zaměřuje se blíže na Bílou knihu, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, klíčové kompetence a průřezová témata. V praktické části bakalářské práce pak byl proveden dotazníkový průzkum na gymnáziu ve Zlínském kraji týkající se začleňování průřezových témat do výuky povinných předmětů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with cross-curricular topic incorporation into the compulsory subject education at a grammar school. Theoretical part is focused on Czech education curricular reform, especially so-called White book, framework educational program, school educational program, key competencies and cross-curricular topics. Questionnaire survey concerning cross-curricular topic incorporation into the compulsory subject education was performed at one Zlin region grammar school in the practical part of the thesis.
Bakalářská práce se zabývá začleňováním průřezových témat do výuky povinných předmětů na gymnáziu. V teoretické části pojednává o kurikulární reformě českého školství, zaměřuje se blíže na Bílou knihu, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, klíčové kompetence a průřezová témata. V praktické části bakalářské práce pak byl proveden dotazníkový průzkum na gymnáziu ve Zlínském kraji týkající se začleňování průřezových témat do výuky povinných předmětů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with cross-curricular topic incorporation into the compulsory subject education at a grammar school. Theoretical part is focused on Czech education curricular reform, especially so-called White book, framework educational program, school educational program, key competencies and cross-curricular topics. Questionnaire survey concerning cross-curricular topic incorporation into the compulsory subject education was performed at one Zlin region grammar school in the practical part of the thesis.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školské reformy, rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, školního vzdělávacího programu pro gymnázia, klíčových kompetencí a průřezových témat.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu na téma implementace průřezových témat do výuky na gymnáziu očima pedagogů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školské reformy, rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, školního vzdělávacího programu pro gymnázia, klíčových kompetencí a průřezových témat.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu na téma implementace průřezových témat do výuky na gymnáziu očima pedagogů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Tvorba školního vzdělávacího programu krok za krokem - s pedagogickým sborem. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 116 s. ISBN 80-210-4063-7
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006. 191 s. ISBN 80-7254-712-7
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3
VETEŠKA, Jaroslav, TURECKIOVÁ, Michaela. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2008. 159 s. ISBN 978-80-247-1770-8
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Tvorba školního vzdělávacího programu krok za krokem - s pedagogickým sborem. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 116 s. ISBN 80-210-4063-7
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006. 191 s. ISBN 80-7254-712-7
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3
VETEŠKA, Jaroslav, TURECKIOVÁ, Michaela. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2008. 159 s. ISBN 978-80-247-1770-8