Předkládaná bakalářské práce se zabývá zjištěním, zda učitelé během výuky přírodověd-ných předmětů na středních školách vyučují pouze frontálním způsobem nebo dochází také k zapojení aktivizačních metod do výuky.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zahrnuje odborné in-formace pojmu výukové metody, jejich historie a rozdělení. Další kapitola se zabývá cha-rakteristikou aktivizačních metod a jejich členěním. Poslední kapitoly teoretické části jsou věnovány vztahu kurikulárních dokumentů a aktivizačních metod, historii přírodovědných předmětů. Praktická část bakalářské práce obsahuje dotazníkové šetření o zjištění využívání aktivizačních metod v přírodovědných předmětech na SŠ.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to determine whether teachers in science teaching in secondary schools only taught frontal manner or is also involved in the teaching methods of activation.
The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part includes the concept of expertise teaching methods, their history and distribution. The next chapter deals with the characteristics of activation methods and their classification. The last two chapters are devoted to the relationship of curricula and methods of activation, the history of science. Practical part includes a questionnaire survey to determine the use of activity methods in science at secondary schools.
Předkládaná bakalářské práce se zabývá zjištěním, zda učitelé během výuky přírodověd-ných předmětů na středních školách vyučují pouze frontálním způsobem nebo dochází také k zapojení aktivizačních metod do výuky.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zahrnuje odborné in-formace pojmu výukové metody, jejich historie a rozdělení. Další kapitola se zabývá cha-rakteristikou aktivizačních metod a jejich členěním. Poslední kapitoly teoretické části jsou věnovány vztahu kurikulárních dokumentů a aktivizačních metod, historii přírodovědných předmětů. Praktická část bakalářské práce obsahuje dotazníkové šetření o zjištění využívání aktivizačních metod v přírodovědných předmětech na SŠ.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to determine whether teachers in science teaching in secondary schools only taught frontal manner or is also involved in the teaching methods of activation.
The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part includes the concept of expertise teaching methods, their history and distribution. The next chapter deals with the characteristics of activation methods and their classification. The last two chapters are devoted to the relationship of curricula and methods of activation, the history of science. Practical part includes a questionnaire survey to determine the use of activity methods in science at secondary schools.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výukových metod, současné výuky a její problematiky v přírodovědných předmětech na středních školách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu v oblasti využívání aktivizačních metod ve výuce chemie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výukových metod, současné výuky a její problematiky v přírodovědných předmětech na středních školách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu v oblasti využívání aktivizačních metod ve výuce chemie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X
MAŇÁK, J. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X
MAŇÁK, J. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Čím si vysvětlujete převažující vzorek učitelů s kombinací matematika-chemie? (dr. Hrbáčková) Studentka - zaměřila jsem se na přírodovědné předměty. Vysvětlete souvislost s přírodovědnými předměty. Největší úskalí vidím v otázkách dotazníku, jak by se dalo zkreslení zamezit? (dr. Hrbáčková) Studentka - respondenti asi otázky nepochopili, snažila bych se otázky příště konkretizovat.