Diplomová práce se zabývá změnami psychických procesů během stárnutí člověka a vlivem změn na jeho sociální aktivity. Východiskem diplomové práce je odborná literatura z vědních disciplín psychologie, především psychologie stárnutí, oborů sociálních a pedagogických. Cílem diplomové práce je zjištění psychických potíží nebo pozitivních změn, které prožívají lidé během stárnutí po šedesátém roku věku a zjištění, zda změny psychických procesů ovlivňují jejich sociální aktivity. Prostředí respondentů je rodinné nebo prostředí organizace například domova s chráněným bydlením. Výzkum diplomové práce je smíšený. Kvalitativní výzkum jako hlavní s volbou výzkumných metod rozhovoru a zúčastněného pozorování doplňuje výzkum kvantitativní s výzkumnou metodou dotazníku. V závěru diplomové práce je vytvořen návrh poradenství pro zlepšení sociálního začlenění dotazovaných osob v praxi.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the changes of psychological processes during a mans ageing and under the influence of changes on his social activities. The thesis is based on specialized literature dealing with scientific disciplines of psychology, especially the psychology of ageing and the psychology of social and pedagogical fields. The aims of my thesis are the survey of psychological problems or positive changes those are experienced by people during their growing old after sixty years of age, and the discovery if the changes of psychological processes influence their social activities. The respondents are chosen from family environment or from the environment of establishments and retirement homes. The research of my thesis is miscellaneous. The qualitative research, being the main one with research methods of a dialogue and partaken observation, is completed by the quantitative research based on the research method of a questionnaire. In the conclusion of my thesis there is a proposal of consultancy in order to improve the social integration of interviewed people in practice.
Klíčová slova
psychologie stárnutí, psychické procesy, paměť, vzpomínky, emoce, city, řeč, komunikace, představy, plány, vnímání, učení, prostředí rodinné, prostředí organizace, vliv psychických změn, psychické potíže, pozitivní přístup, sociální aktivity, sociální začlenění
Klíčová slova v angličtině
psychology of ageing, psychological processes, memory, reminiscences, emotions, feelings, speech, communication, images, plans, perception, learning, family environment, environment of establishments, influence of psychological changes, psychological problems, positive attitude, social activities, social integration
Rozsah průvodní práce
91 s. , 21 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá změnami psychických procesů během stárnutí člověka a vlivem změn na jeho sociální aktivity. Východiskem diplomové práce je odborná literatura z vědních disciplín psychologie, především psychologie stárnutí, oborů sociálních a pedagogických. Cílem diplomové práce je zjištění psychických potíží nebo pozitivních změn, které prožívají lidé během stárnutí po šedesátém roku věku a zjištění, zda změny psychických procesů ovlivňují jejich sociální aktivity. Prostředí respondentů je rodinné nebo prostředí organizace například domova s chráněným bydlením. Výzkum diplomové práce je smíšený. Kvalitativní výzkum jako hlavní s volbou výzkumných metod rozhovoru a zúčastněného pozorování doplňuje výzkum kvantitativní s výzkumnou metodou dotazníku. V závěru diplomové práce je vytvořen návrh poradenství pro zlepšení sociálního začlenění dotazovaných osob v praxi.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the changes of psychological processes during a mans ageing and under the influence of changes on his social activities. The thesis is based on specialized literature dealing with scientific disciplines of psychology, especially the psychology of ageing and the psychology of social and pedagogical fields. The aims of my thesis are the survey of psychological problems or positive changes those are experienced by people during their growing old after sixty years of age, and the discovery if the changes of psychological processes influence their social activities. The respondents are chosen from family environment or from the environment of establishments and retirement homes. The research of my thesis is miscellaneous. The qualitative research, being the main one with research methods of a dialogue and partaken observation, is completed by the quantitative research based on the research method of a questionnaire. In the conclusion of my thesis there is a proposal of consultancy in order to improve the social integration of interviewed people in practice.
Klíčová slova
psychologie stárnutí, psychické procesy, paměť, vzpomínky, emoce, city, řeč, komunikace, představy, plány, vnímání, učení, prostředí rodinné, prostředí organizace, vliv psychických změn, psychické potíže, pozitivní přístup, sociální aktivity, sociální začlenění
Klíčová slova v angličtině
psychology of ageing, psychological processes, memory, reminiscences, emotions, feelings, speech, communication, images, plans, perception, learning, family environment, environment of establishments, influence of psychological changes, psychological problems, positive attitude, social activities, social integration
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše k tématu.
Vymezení pojmů, teoretických východisek problematiky.
Stanovení cíle smíšeného výzkumu a příprava výzkumných metod.
Realizace kvalitativního výzkumu a doplňujícího kvantitativního výzkumu.
Analýza výsledků smíšeného výzkumu pomocí metod vyhodnocování.
Interpretace výsledků výzkumu a vzájemné porovnání obou výzkumů.
Prezentace zjištěných problémů dotazovaných ve výzkumu.
Návrh řešení problémů dotazovaných, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše k tématu.
Vymezení pojmů, teoretických východisek problematiky.
Stanovení cíle smíšeného výzkumu a příprava výzkumných metod.
Realizace kvalitativního výzkumu a doplňujícího kvantitativního výzkumu.
Analýza výsledků smíšeného výzkumu pomocí metod vyhodnocování.
Interpretace výsledků výzkumu a vzájemné porovnání obou výzkumů.
Prezentace zjištěných problémů dotazovaných ve výzkumu.
Návrh řešení problémů dotazovaných, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, Michal, Julián KURIC a Marek BLATNÝ. Krize středního věku: úskalí a šance. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-168-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
PREISS, Marek a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Trénování paměti a poznávacích schopností. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2738-7.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, Michal, Julián KURIC a Marek BLATNÝ. Krize středního věku: úskalí a šance. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-168-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
PREISS, Marek a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Trénování paměti a poznávacích schopností. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2738-7.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Stdentka byla komisí vyzvána při prezentace na zaměření se zejména výzkumnou část. studentka zodpověděla otázky vedoucího i oponenta. Doktorka Vávrová se při volné diskuzi zeptala, kterak studentka transkribovala rozhovory. Studentka se odkázala na kapitoly své práce.