Tato práce se zabývá spoluprací kurátora pro děti a mládež a jeho klientů. Hlavním cílem je zjistit, jak klienti na svou spolupráci s kurátorem pro děti a mládež nahlíží, zda ji vidí jako úspěšnou či nikoliv a co jejich vnímání vzájemné spolupráce ovlivňuje.
Teoretická část je zaměřena na vymezení sociálně-právní ochrany dětí. Dále definuje roli a náplň práce kurátora pro mládež, popisuje typy jeho klientů. Poslední kapitola pojednává o vnímání vzájemné spolupráce, o sociálním poznávání. V praktické části uvádím rozhovory klientů kurátora pro mládež, ze kterých čerpám podklady pro analýzu jejich vzájemné spolupráce s kurátorem.
Anotace v angličtině
The submitted thesis deals with the cooperation between a youth curator and his clients. The chief goal is to discover the general clients´ attitude to their collaboration with such a curator ? whether their experience may be described as successful and what are the dominant factors influencing their mutual perception and viewing.
The theoretical part focuses on defining and specifying the social-legal protection of children. It further determines the role and the contents of a curator job and describes typical clients. The last chapter inquires into the mutual reciprocal perception and cooperation and social recognition. There are interviews with youth curator clients introduced in the practical part, serving as a source for the analysis of the curator-clients collaboration.
Klíčová slova
vnímání, sociálně-právní ochrana dětí, kurátor pro děti a mládež, dítě, riziková mládež, delikvence mládeže, poruchy chování
Tato práce se zabývá spoluprací kurátora pro děti a mládež a jeho klientů. Hlavním cílem je zjistit, jak klienti na svou spolupráci s kurátorem pro děti a mládež nahlíží, zda ji vidí jako úspěšnou či nikoliv a co jejich vnímání vzájemné spolupráce ovlivňuje.
Teoretická část je zaměřena na vymezení sociálně-právní ochrany dětí. Dále definuje roli a náplň práce kurátora pro mládež, popisuje typy jeho klientů. Poslední kapitola pojednává o vnímání vzájemné spolupráce, o sociálním poznávání. V praktické části uvádím rozhovory klientů kurátora pro mládež, ze kterých čerpám podklady pro analýzu jejich vzájemné spolupráce s kurátorem.
Anotace v angličtině
The submitted thesis deals with the cooperation between a youth curator and his clients. The chief goal is to discover the general clients´ attitude to their collaboration with such a curator ? whether their experience may be described as successful and what are the dominant factors influencing their mutual perception and viewing.
The theoretical part focuses on defining and specifying the social-legal protection of children. It further determines the role and the contents of a curator job and describes typical clients. The last chapter inquires into the mutual reciprocal perception and cooperation and social recognition. There are interviews with youth curator clients introduced in the practical part, serving as a source for the analysis of the curator-clients collaboration.
Klíčová slova
vnímání, sociálně-právní ochrana dětí, kurátor pro děti a mládež, dítě, riziková mládež, delikvence mládeže, poruchy chování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně-právní ochrany dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně-právní ochrany dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
LABÁTH, Vladimír et al. Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2001. ISBN 80-85850-66-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
MATOUŠEK, O., J. KOLÁČKOVÁ a P. KODYMOVÁ. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
NOVOTNÁ, Věra a Eva BURDOVÁ. Zákon o sociálně právní ochraně dětí: komentář. 3. vydání. Praha: Linde, 2007. ISBN 978-80-86131-72-6.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
LABÁTH, Vladimír et al. Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2001. ISBN 80-85850-66-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
MATOUŠEK, O., J. KOLÁČKOVÁ a P. KODYMOVÁ. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
NOVOTNÁ, Věra a Eva BURDOVÁ. Zákon o sociálně právní ochraně dětí: komentář. 3. vydání. Praha: Linde, 2007. ISBN 978-80-86131-72-6.
Přílohy volně vložené
1 DVD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zodpověděla otázky oponentky uvedené v posudku.
Uvažovala jste ještě o jiném kódování než o otevřeném? (Mgr. Soňa Vávrová, Ph.D.)
- Studentka adekvátně zdůvodnila.
Komise ocenila informovaný souhlas k výzkumu.