Tato bakalářská práce se zabývá problematikou řízení procesů obchodních firem se zaměřením na situace, kdy není kvalita nabízená prodejcem či garantována státem poskytována v dostatečné míře. V teoretické části práce je popsán historický vývoj ochrany spotřebitele, současná situace v ČR i ve světě, legislativa a funkce dozorových orgánů. V praktické části jsou uvedeny nejčastější příklady porušování práv spotřebitelů, jako jsou předváděcí prodejní akce, podomní a pouliční prodej, aj. Dále jsou zde shrnuty poznatky z dotazníkového šetření, pomocí kterého byla zjišťována spotřebitelská gramotnost občanů České republiky. V závěru jsou na základě tohoto šetření navržena opatření ke zlepšení současné situace.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the issue of the management of process of business companies aimed to situation, when the quality offered by the dealer or guaranteed by the government is not sufficient. The historical development of the consumer protection field, current situation in the Czech Republic and in the globe, the legislation and the function of supervisory authorities are described in the theoretical part of the thesis. The most frequent examples of violation of consumer rights such as demonstration sales events or street hawkers selling are mentioned in the practical part. There are also noted some evidence of questionnaire survey focused on the consumer literacy of the Czech citizens. In conclusion, on the basis of this investigation, there are some propose measures to improve the current situation.
Klíčová slova
obchodní společnosti, ochrana spotřebitele, kvalita, nekalé praktiky, spotřebitel, práva spotřebitele, spotřebitelské chování, dotazník
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou řízení procesů obchodních firem se zaměřením na situace, kdy není kvalita nabízená prodejcem či garantována státem poskytována v dostatečné míře. V teoretické části práce je popsán historický vývoj ochrany spotřebitele, současná situace v ČR i ve světě, legislativa a funkce dozorových orgánů. V praktické části jsou uvedeny nejčastější příklady porušování práv spotřebitelů, jako jsou předváděcí prodejní akce, podomní a pouliční prodej, aj. Dále jsou zde shrnuty poznatky z dotazníkového šetření, pomocí kterého byla zjišťována spotřebitelská gramotnost občanů České republiky. V závěru jsou na základě tohoto šetření navržena opatření ke zlepšení současné situace.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the issue of the management of process of business companies aimed to situation, when the quality offered by the dealer or guaranteed by the government is not sufficient. The historical development of the consumer protection field, current situation in the Czech Republic and in the globe, the legislation and the function of supervisory authorities are described in the theoretical part of the thesis. The most frequent examples of violation of consumer rights such as demonstration sales events or street hawkers selling are mentioned in the practical part. There are also noted some evidence of questionnaire survey focused on the consumer literacy of the Czech citizens. In conclusion, on the basis of this investigation, there are some propose measures to improve the current situation.
Klíčová slova
obchodní společnosti, ochrana spotřebitele, kvalita, nekalé praktiky, spotřebitel, práva spotřebitele, spotřebitelské chování, dotazník
Vymezte právní ochranu spotřebitele v České republice.
Definujte ochranu spotřebitele a nekalé obchodní praktiky v rámci EU.
II. Praktická část
Popište nejčastější případy porušování práv spotřebitelů.
Analyzujte zkušenosti občanů České republiky s nekalými praktikami.
Na základě analýzy stanovte doporučení pro zlepšení současné situace.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Vymezte právní ochranu spotřebitele v České republice.
Definujte ochranu spotřebitele a nekalé obchodní praktiky v rámci EU.
II. Praktická část
Popište nejčastější případy porušování práv spotřebitelů.
Analyzujte zkušenosti občanů České republiky s nekalými praktikami.
Na základě analýzy stanovte doporučení pro zlepšení současné situace.
Závěr
Seznam doporučené literatury
HOROVÁ, Olga. Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2006. 185 s. ISBN 80-245-1106-1.
HULVA, Tomáš. Právo ochrany spotřebitele pro neprávníky: otázky a odpovědi: vzory smluv, podání a korespondence. 1. vyd. Praha: ASPI, 2006. 360 s. ISBN 80-7357-172-2.
SVOBODA, Pavel. Právní a daňové aspekty e-obchodu. Praha: Linde, 2001. 461 s. ISBN 8072013114.
VEBER, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 201 s. ISBN 978-80-247-1782-1.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 283 s. ISBN 8024703939.
Seznam doporučené literatury
HOROVÁ, Olga. Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2006. 185 s. ISBN 80-245-1106-1.
HULVA, Tomáš. Právo ochrany spotřebitele pro neprávníky: otázky a odpovědi: vzory smluv, podání a korespondence. 1. vyd. Praha: ASPI, 2006. 360 s. ISBN 80-7357-172-2.
SVOBODA, Pavel. Právní a daňové aspekty e-obchodu. Praha: Linde, 2001. 461 s. ISBN 8072013114.
VEBER, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 201 s. ISBN 978-80-247-1782-1.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 283 s. ISBN 8024703939.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí BP: 44 bodů
Hodnocení vedoucího BP:
1. Uveďte, jak se podle Vašeho názoru, dá předejít či zabránit nekalým praktikám obchodních organizací, které působí v ČR. Otázka zodpovězena:zcela
Oponent BP: 35 bodů
Hodnocení oponenta BP:
1. Které z vámi navržených doporučení je podle vašeho názoru nejsnáze realizovatelné?
Otázka zodpovězena:zcela
doc. Edl:Jakým způsobem jste specifikoval příklady nekalých praktik? Otázka zodpovězena: zcela