Tématem bakalářské práce jsou děti s mentálním postižením z prostředí afunkčních rodin a důvody jejich umístění do ústavní péče. Teoretická část bakalářské práce se zabývá pro-blematikou života dětí s mentálním postižením, rodinou a jejími poruchami a náhradní rodinnou péčí. Práce se věnuje pojmům, jako je rodina, poruchy rodiny, vybranými typy náhradní rodinné péče a dětmi s mentálním postižením. Praktická část mapuje konkrétní děti s mentálním postižením umístěné v ústavní péči a jejich vychovatele na různých mís-tech v České republice.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis, are children with mental disabilities from the environment afunctional families and the reasons for their placement in institutional care. Theoretical part deals with the pro-life problems associated with children with mental disabilities, family and their problems and foster care. The work deals with concepts such as family, family disturbances, selected types of foster care and children with mental disabilities. The practical part describes particular children with specific learning disabilities placed in institutional care and their educators in various locations in the Czech Republic.
Klíčová slova
rodina, dětský domov, ústavní péče, dítě s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
family, children's homes, residential care, children with learning disabilities.
Rozsah průvodní práce
75 s., 15 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce jsou děti s mentálním postižením z prostředí afunkčních rodin a důvody jejich umístění do ústavní péče. Teoretická část bakalářské práce se zabývá pro-blematikou života dětí s mentálním postižením, rodinou a jejími poruchami a náhradní rodinnou péčí. Práce se věnuje pojmům, jako je rodina, poruchy rodiny, vybranými typy náhradní rodinné péče a dětmi s mentálním postižením. Praktická část mapuje konkrétní děti s mentálním postižením umístěné v ústavní péči a jejich vychovatele na různých mís-tech v České republice.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis, are children with mental disabilities from the environment afunctional families and the reasons for their placement in institutional care. Theoretical part deals with the pro-life problems associated with children with mental disabilities, family and their problems and foster care. The work deals with concepts such as family, family disturbances, selected types of foster care and children with mental disabilities. The practical part describes particular children with specific learning disabilities placed in institutional care and their educators in various locations in the Czech Republic.
Klíčová slova
rodina, dětský domov, ústavní péče, dítě s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
family, children's homes, residential care, children with learning disabilities.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů z daných oblastí (afunkční rodina, dětské domovy a ústavní péče).
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Přijetí odpovídajícího závěru.
Doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů z daných oblastí (afunkční rodina, dětské domovy a ústavní péče).
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Přijetí odpovídajícího závěru.
Doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUŠKOVÁ, M. a MUSIL, J. Koncepce dětských domovů. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2006. 198 s. ISBN 80-7367-060-7
LUDVÍK, F. Ústavní a ochranná výchova dětí a mládeže. Praha: Státní pedagogické
nakladatelství, 1958.
ŠVANCAR, Z. a BURIÁNOVÁ, J. Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné
výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
VOCILKA, M.Dětské domovy v České republice.Praha: Aula, 1999.ISBN 80-902667-6-2.
BITTNER, P., HAVIGEROVÁ. J., JANIŠOVÁ. I. a LANGHANSOVÁ. H.Děti z ústavů,Právní a psychologické dopady ústavní výchovy z pohledu ochrany rodiny a nejlepšího zájmu dítěte. Brno: Liga lidských práv, 2007.ISBN 978-80-903473-4-2.
Seznam doporučené literatury
BUŠKOVÁ, M. a MUSIL, J. Koncepce dětských domovů. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2006. 198 s. ISBN 80-7367-060-7
LUDVÍK, F. Ústavní a ochranná výchova dětí a mládeže. Praha: Státní pedagogické
nakladatelství, 1958.
ŠVANCAR, Z. a BURIÁNOVÁ, J. Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné
výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
VOCILKA, M.Dětské domovy v České republice.Praha: Aula, 1999.ISBN 80-902667-6-2.
BITTNER, P., HAVIGEROVÁ. J., JANIŠOVÁ. I. a LANGHANSOVÁ. H.Děti z ústavů,Právní a psychologické dopady ústavní výchovy z pohledu ochrany rodiny a nejlepšího zájmu dítěte. Brno: Liga lidských práv, 2007.ISBN 978-80-903473-4-2.