Cílem této práce je zmapovat křesťanskou výchovu dětí v předškolních institucích a v ro-dinném prostředí na Uherskohradišťsku. V teoretické části své práce popisuji křesťanskou výchovu jako celek a zaměřuji se na hlavní cíl a poslání křesťanské výchovy v současné společnosti. Dále se zabývám dítětem předškolního věku, jakožto objektem křesťanské výchovy a jeho charakteristikami z pohledu křesťanského. Podrobněji vymezuji vývoj reli-giozity u dětí, vnitřní a vnější faktory, které tento vývoj ovlivňují. Jako budoucí pedagožka se zaměřuji také na osobnost křesťanského učitele. Tato teorie je ovlivněna myšlenkami výchovného systému duchovního otce a vychovatele mládeže Dona Boska. V neposlední řadě se věnuji rodinné výchově dítěte, která výrazně ovlivňuje duchovní utváření dítěte. V závěru teoretické části rozebírám křesťanskou výchovu v mateřské škole. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum, jehož hlavním cílem je zjistit a následně popsat úroveň a za-stoupení křesťanské výchovy v rodinném prostředí a v křesťanských institucích na Uher-skohradišťsku a to konkrétně v městech Uherské Hradiště, Staré Město a Uherský Ostroh.
Anotace v angličtině
The aim of this Thesis is to map the Christian education of children in preschool instituti-ons and in families near Uherské Hradiště. The theoretical part of the Thesis describes the Christian education as a whole and focuses on its main aim and mission in contemporary society. Furthermore, the Thesis deals with the preschool child as the object of Christian education and its characteristics from the Christian point of view. It also in detail defines the development of religiosity at children, internal and external factors, which influence this development. As a future pedagogue, I also focus on the personality of a Christian tea-cher. This theory is influenced by the ideas of the educational system of educator Dan Bo-sk.
Furthermore, the Thesis focuses on the family education, which strongly influences spiritu-al shaping of children. The last part of the Thesis describes the Christian education in Kin-dergarten. The practical part consists of quantitative research, the aim of which is to find out and consequently analyse the level and presence of Christian education in families and in Christian institutions in the surroundings of Uherské Hradiště, specifically in the cities of Uherské Hradiště, Staré Město, and Uherský Ostroh.
Klíčová slova
výchova, děti, křesťanství, učitel, vývojová psychologie, rodina
Klíčová slova v angličtině
education, children, Christianity, teacher, developmental psychology, family
Rozsah průvodní práce
73 s. (119 592 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je zmapovat křesťanskou výchovu dětí v předškolních institucích a v ro-dinném prostředí na Uherskohradišťsku. V teoretické části své práce popisuji křesťanskou výchovu jako celek a zaměřuji se na hlavní cíl a poslání křesťanské výchovy v současné společnosti. Dále se zabývám dítětem předškolního věku, jakožto objektem křesťanské výchovy a jeho charakteristikami z pohledu křesťanského. Podrobněji vymezuji vývoj reli-giozity u dětí, vnitřní a vnější faktory, které tento vývoj ovlivňují. Jako budoucí pedagožka se zaměřuji také na osobnost křesťanského učitele. Tato teorie je ovlivněna myšlenkami výchovného systému duchovního otce a vychovatele mládeže Dona Boska. V neposlední řadě se věnuji rodinné výchově dítěte, která výrazně ovlivňuje duchovní utváření dítěte. V závěru teoretické části rozebírám křesťanskou výchovu v mateřské škole. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum, jehož hlavním cílem je zjistit a následně popsat úroveň a za-stoupení křesťanské výchovy v rodinném prostředí a v křesťanských institucích na Uher-skohradišťsku a to konkrétně v městech Uherské Hradiště, Staré Město a Uherský Ostroh.
Anotace v angličtině
The aim of this Thesis is to map the Christian education of children in preschool instituti-ons and in families near Uherské Hradiště. The theoretical part of the Thesis describes the Christian education as a whole and focuses on its main aim and mission in contemporary society. Furthermore, the Thesis deals with the preschool child as the object of Christian education and its characteristics from the Christian point of view. It also in detail defines the development of religiosity at children, internal and external factors, which influence this development. As a future pedagogue, I also focus on the personality of a Christian tea-cher. This theory is influenced by the ideas of the educational system of educator Dan Bo-sk.
Furthermore, the Thesis focuses on the family education, which strongly influences spiritu-al shaping of children. The last part of the Thesis describes the Christian education in Kin-dergarten. The practical part consists of quantitative research, the aim of which is to find out and consequently analyse the level and presence of Christian education in families and in Christian institutions in the surroundings of Uherské Hradiště, specifically in the cities of Uherské Hradiště, Staré Město, and Uherský Ostroh.
Klíčová slova
výchova, děti, křesťanství, učitel, vývojová psychologie, rodina
Klíčová slova v angličtině
education, children, Christianity, teacher, developmental psychology, family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti křesťanské výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti křesťanské výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FERRERO, Bruno. Šťastní rodiče: Křesťasnká výchova podle Dona Boska. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-937-2.
FERRERO, Bruno. Vychovávej jako Don Bosco. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-294-2.
HOLM, Nils G. Úvod do psychologie náboženství. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-217-3.
SKOBLÍK, Jiří. Přehled křesťanské etiky. Vyd. 1. Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-357-1.
TOMÁŠEK, František. Pedagogika: Úvod do pedagogické praxe pro vychovatele a rodiče.Vyd. 1. Brno: Nibowaka, 1992. ISBN 80-901294-0-4.
Seznam doporučené literatury
FERRERO, Bruno. Šťastní rodiče: Křesťasnká výchova podle Dona Boska. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-937-2.
FERRERO, Bruno. Vychovávej jako Don Bosco. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-294-2.
HOLM, Nils G. Úvod do psychologie náboženství. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-217-3.
SKOBLÍK, Jiří. Přehled křesťanské etiky. Vyd. 1. Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-357-1.
TOMÁŠEK, František. Pedagogika: Úvod do pedagogické praxe pro vychovatele a rodiče.Vyd. 1. Brno: Nibowaka, 1992. ISBN 80-901294-0-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci na téma křesťanská výchova. Reagovala na otázky oponentky i školitelky. komise upozornila na grafické ztvárnění v textu a problémy s vyhodnocením dotazníku.