Tato bakalářská práce se zabývá neverbální komunikací předškolních dětí. Teoretická část práce shrnuje základní rysy komunikace, specifika neverbální komunikace se zaměřením na mimiku a dále charakterizuje období předškolního věku. Praktická část popisuje kvantitativní výzkum schopností dětí předškolního věku identifikovat neverbální vyjádření emocí pouze z fotografií výrazu obličeje muže a ženy bez dalších doprovodných složek sdělení.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with nonverbal communication of preschool children. The theoretical part sums up the basic features of communication, specifics of nonverbal communication with the emphasis on mimics, and also characterizes the preschool child. The practical part describes the quantitative research of preschool children's ability to identify nonverbal emotional expressions only from photographs of facial expressions of a man or a woman without any other accompanying elements of the emotional expression.
Klíčová slova
Komunikace, neverbální komunikace, mimika, děti předškolního věku, emoce.
Tato bakalářská práce se zabývá neverbální komunikací předškolních dětí. Teoretická část práce shrnuje základní rysy komunikace, specifika neverbální komunikace se zaměřením na mimiku a dále charakterizuje období předškolního věku. Praktická část popisuje kvantitativní výzkum schopností dětí předškolního věku identifikovat neverbální vyjádření emocí pouze z fotografií výrazu obličeje muže a ženy bez dalších doprovodných složek sdělení.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with nonverbal communication of preschool children. The theoretical part sums up the basic features of communication, specifics of nonverbal communication with the emphasis on mimics, and also characterizes the preschool child. The practical part describes the quantitative research of preschool children's ability to identify nonverbal emotional expressions only from photographs of facial expressions of a man or a woman without any other accompanying elements of the emotional expression.
Klíčová slova
Komunikace, neverbální komunikace, mimika, děti předškolního věku, emoce.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti komunikace, neverbální komunikace a specifik předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na percepci neverbálních signálů u dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti komunikace, neverbální komunikace a specifik předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na percepci neverbálních signálů u dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. ISBN 25-095-88.
NĚMEC, J. Percepce nonverbálních sdělení. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-046-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. ISBN 25-095-88.
NĚMEC, J. Percepce nonverbálních sdělení. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-046-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student odpověděl na otázky vedoucí i oponentky.
Doc. Wiegerová studentovi sdělila, že obsah práce nesouvisí s tématem práce. Dále uvedla, že teorii k neverbální komunikace student nevěnoval tolik pozornosti, kolik by bylo vhodné.
Prof. Gavora pozitivně ohodnotil metodologickou část práce studenta.