Bakalářská práce se zabývá hmatovými schopnostmi u dětí se zrakovým postižením a bez zrakového postižení v předškolním období. V teoretické části je popsána problematika zra-kového postižení, dítě se zrakovým postižením v předškolním období, jeho vývoj a výcho-va, dále význam a podstata hmatu, způsoby jeho rozvoje a pomůcky na rozvoj hmatového vnímání. Praktická část se zabývá analýzou hmatových schopností u dětí se zrakovým po-stižením a bez zrakového postižení.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with tactile abilities of children with and without visual disabili-ties in preschool age. There are described the problematics of a visual disability in my the-oretical part, then a preschool child with a visual disability, its education and upbringing, the meaning and significance of touch, means of its development and the aids for tactile abilities development and the aids for tactile abilities development. The practical part fo-cuses on analysing tactile abilities of children with visual disabilities and children without visual disabilities.
Klíčová slova
Zrakové postižení, poruchy binokulárního vidění, nevidomost, slabozrakost, dítě předškolního věku, hmat, hmatové vnímání.
Bakalářská práce se zabývá hmatovými schopnostmi u dětí se zrakovým postižením a bez zrakového postižení v předškolním období. V teoretické části je popsána problematika zra-kového postižení, dítě se zrakovým postižením v předškolním období, jeho vývoj a výcho-va, dále význam a podstata hmatu, způsoby jeho rozvoje a pomůcky na rozvoj hmatového vnímání. Praktická část se zabývá analýzou hmatových schopností u dětí se zrakovým po-stižením a bez zrakového postižení.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with tactile abilities of children with and without visual disabili-ties in preschool age. There are described the problematics of a visual disability in my the-oretical part, then a preschool child with a visual disability, its education and upbringing, the meaning and significance of touch, means of its development and the aids for tactile abilities development and the aids for tactile abilities development. The practical part fo-cuses on analysing tactile abilities of children with visual disabilities and children without visual disabilities.
Klíčová slova
Zrakové postižení, poruchy binokulárního vidění, nevidomost, slabozrakost, dítě předškolního věku, hmat, hmatové vnímání.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti zrakového postižení a dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v mateřských školách ve Zlíně a okolí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti zrakového postižení a dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v mateřských školách ve Zlíně a okolí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-085-0.
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-085-0.
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka odpověděla adekvátně na otázky vedoucí i oponentky.
Vy jste prováděla participační pozorování, jaká byla Vaše participace? (prof. Gavora) - studentka odpověděla adekvátně. Prof. Gavora studentce sdělil, že provedl kvalitativní experiment.
Prof. Gavora studentce sdělil, že provedené interview bylo slabší.