Obsahem této bakalářské práce je zmapování situace Advergamingu v České republice. V teoretické části práce je zpracována problematika týkající se advergamingu, jeho rozdělení, dále je pozornost zaměřena i na advergaming v České republice. Poté je blíže popsán průběh proměny a růstu advergamingu ve 21. století. V poslední části teorie je zpracována problematika týkající se role a využití advergamingu na sociálních sítích. Praktická část je zaměřena na analýzu postojů uživatelů sociálních sítí vůči advergamingu. Tato analýza je provedena na základě průzkumu trhu pomocí dotazníku. Praktická část je zakončena doporučeními firmám, které hodlají využít Advergaming jako marketingový nástroj na sociálních sítích.
Anotace v angličtině
The content of this thesis is to map the situation of advergaming in the Czech Republic. The theoretical part deals with the advergaming, types of advergaming and advergaming in the Czech Republic. Then the course of transformation and growth of advergaming in the 21st century is described in more detail. The last part is focused on the role and use of advergaming on social networks. The practical part is focused on the analysis of attitudes of users of social networks towards advergaming. This analysis is performed on the basis of market research using a questionnaire. The practical part ends with some recommendations for companies that intend to use advergaming as a marketing tool for social networks.
Klíčová slova
Advergaming, Česká republika, Sociální síť, Marketing, Doporučení, Analýza, Značka
Klíčová slova v angličtině
Advergaming, Czech Republic, Social network, Marketing, Recommendation, Brand, Analysis
Rozsah průvodní práce
58 s. (67 530 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Obsahem této bakalářské práce je zmapování situace Advergamingu v České republice. V teoretické části práce je zpracována problematika týkající se advergamingu, jeho rozdělení, dále je pozornost zaměřena i na advergaming v České republice. Poté je blíže popsán průběh proměny a růstu advergamingu ve 21. století. V poslední části teorie je zpracována problematika týkající se role a využití advergamingu na sociálních sítích. Praktická část je zaměřena na analýzu postojů uživatelů sociálních sítí vůči advergamingu. Tato analýza je provedena na základě průzkumu trhu pomocí dotazníku. Praktická část je zakončena doporučeními firmám, které hodlají využít Advergaming jako marketingový nástroj na sociálních sítích.
Anotace v angličtině
The content of this thesis is to map the situation of advergaming in the Czech Republic. The theoretical part deals with the advergaming, types of advergaming and advergaming in the Czech Republic. Then the course of transformation and growth of advergaming in the 21st century is described in more detail. The last part is focused on the role and use of advergaming on social networks. The practical part is focused on the analysis of attitudes of users of social networks towards advergaming. This analysis is performed on the basis of market research using a questionnaire. The practical part ends with some recommendations for companies that intend to use advergaming as a marketing tool for social networks.
Klíčová slova
Advergaming, Česká republika, Sociální síť, Marketing, Doporučení, Analýza, Značka
Klíčová slova v angličtině
Advergaming, Czech Republic, Social network, Marketing, Recommendation, Brand, Analysis
Zásady pro vypracování
Proveďte literární průzkum a zpracujte teoretické poznatky pojmu advergaming.
Popište vývoj advergamingu v 21. století.
Vyhodnoťte úlohu advergamingu na sociálních sítích.
Analyzujte současný postoj uživatelů advergamingových aktivit na
sociálních sítích v ČR.
Navrhněte doporučení pro firmy, které využívají tento nástroj.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární průzkum a zpracujte teoretické poznatky pojmu advergaming.
Popište vývoj advergamingu v 21. století.
Vyhodnoťte úlohu advergamingu na sociálních sítích.
Analyzujte současný postoj uživatelů advergamingových aktivit na
sociálních sítích v ČR.
Navrhněte doporučení pro firmy, které využívají tento nástroj.
Seznam doporučené literatury
Anderson, Eric. 2010. Social Media Marketing: Game Theory and The Emergence of Collaboration. Heidelberg: Springer.
Evans, Joel R., and Barry Berman. 2002. Marketing: Marketing in the 21st Century. 8th ed. Cincinnati, OH: AtomicdogPublishing.Com.
Hesková, Marie, and Peter Starchon. 2009. Marketingová komunikace a moderní trendy v marketingu. 1. vyd. ed. Praha: Oeconomica.
Lenderman, Max. 2006. Experience the Message: How Experiential Marketing is Changing the Brand World. New York, N.Y.: Carroll & Graf Publishers.
Marolf, Gérald. 2007. Advergaming and In-game Advertising: An Approach to the Next Generation of Advertising. 1. Aufl. ed. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
Miller, Frederic P.; Vandome, Agnes F.; McBrewster, John. 2011. Advergaming. [s.l.] : Betascript Publishing,
Moore, Michael E., and Jennifer Sward. 2007. Introduction to the Game Industry. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
Mráček, P. ; Mucha, M. 2010. Špecifikáregionálneho a neziskovéhomarketingu. Trnava : [s.n.], Využití advergamingu v destinačním marketingu.
Radoff, Jon. 2011. Game On: Energize Your Business with Social Media Games. New York: Wiley Publishing, Inc.
Seznam doporučené literatury
Anderson, Eric. 2010. Social Media Marketing: Game Theory and The Emergence of Collaboration. Heidelberg: Springer.
Evans, Joel R., and Barry Berman. 2002. Marketing: Marketing in the 21st Century. 8th ed. Cincinnati, OH: AtomicdogPublishing.Com.
Hesková, Marie, and Peter Starchon. 2009. Marketingová komunikace a moderní trendy v marketingu. 1. vyd. ed. Praha: Oeconomica.
Lenderman, Max. 2006. Experience the Message: How Experiential Marketing is Changing the Brand World. New York, N.Y.: Carroll & Graf Publishers.
Marolf, Gérald. 2007. Advergaming and In-game Advertising: An Approach to the Next Generation of Advertising. 1. Aufl. ed. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
Miller, Frederic P.; Vandome, Agnes F.; McBrewster, John. 2011. Advergaming. [s.l.] : Betascript Publishing,
Moore, Michael E., and Jennifer Sward. 2007. Introduction to the Game Industry. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
Mráček, P. ; Mucha, M. 2010. Špecifikáregionálneho a neziskovéhomarketingu. Trnava : [s.n.], Využití advergamingu v destinačním marketingu.
Radoff, Jon. 2011. Game On: Energize Your Business with Social Media Games. New York: Wiley Publishing, Inc.
Přílohy volně vložené
2 dotazníky, 5 obrázků
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented his bachelor thesis.
Q, Horáková: Could you make a suggestion for a new advergame focused on this group of respondents ? ?women less than 30 years old?? A: One thing that most of women have in common are shoes, they buy shoes because of color, size etc.
Q, Nemčoková: Can you explain how story of Nokia on p. 21 contributes to clarify the role of advergaming on social networks? A: Nokia used to be one of the best selling brands, but it changed, Nokia started lose customers. Advergaming should be used as a part of the strategy to support your brand so it can be stronger.
Q, Nemčoková: What differences exist between the general attitude to advergaming and the Czech one? A: From the business point of view, investor are not, or dont really want to invest or see potential, but McDonalds can invest where they see some potential as discussed in the first part of the thesis. BMW games designed for more countries and as the student saw on their website they were very happy and supporting users from the Czech Republic.
Q, Nemčoková: Most people in general claim that they are not influenced by ads. Your number 97.97% of respondents confirms to that. How is it possible that advertising in general is so successful in influencing our behavior? A: Every person wants to have the control over their lives so we dont want to accept that someone is influencing us. Most of the commercials should be subtle, should be somehow convincing the general public subcounsciously. General public doenst really need to realize their being influenced.
Q, Nemčoková: What methodology did you use to construct the questionnaire?
Committee
Q, Pilík: Farmville = advergaming? A: Yes, you can see that on the balloon.
Q, Pilík: Do you know Second Life? Is that advergaming? A: It could be, you can use it to market your product, brand promotion etc.