Tato bakalářská práce se zabývá vývojem zobrazování holocaustu v českých a slovenských filmech. Generace režisérů ve svých filmech o holocaustu totiž zobrazovaly nejen zrůdnosti páchané za druhé světové války, ale využívaly tento žánr i jako účinný nástroj ke zkoumání lidského chování ve zlomových okamžicích. V období těsně po válce byly rány ještě příliš čerstvé. Filmaři si nebrali servítky a kritizovali lidi za jejich morální laxnost a to nejen v době holocaustu, ale i komunismu. Po revoluci se poselství těchto filmů změnilo. Filmaři měli možnost nahlédnout na události druhé světové války s větším časovým odstupem a naopak došli k závěru, že vše nebylo jen černé a bílé a že existovali i lidé, kteří dali v risk i svůj život, aby ostatním pomohli.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the development of representations of Holocaust in the Czech and Slovak films. Generations of Czech and Slovak filmmakers have used the Holocaust genre not only to remind viewers of the gruesomeness of World War II events but also as a means to explore people?s behaviour in crucial situations. However the depictions were not always the same. The communist-era filmmakers chose to focus on the negative side; they criticized people for their moral laxity. Democratic-era filmmakers took a more detached viewpoint and pragmatically suggest that events were not so clear cut, that there were people who risked life and limb to do the right thing even in the worst of times.
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem zobrazování holocaustu v českých a slovenských filmech. Generace režisérů ve svých filmech o holocaustu totiž zobrazovaly nejen zrůdnosti páchané za druhé světové války, ale využívaly tento žánr i jako účinný nástroj ke zkoumání lidského chování ve zlomových okamžicích. V období těsně po válce byly rány ještě příliš čerstvé. Filmaři si nebrali servítky a kritizovali lidi za jejich morální laxnost a to nejen v době holocaustu, ale i komunismu. Po revoluci se poselství těchto filmů změnilo. Filmaři měli možnost nahlédnout na události druhé světové války s větším časovým odstupem a naopak došli k závěru, že vše nebylo jen černé a bílé a že existovali i lidé, kteří dali v risk i svůj život, aby ostatním pomohli.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the development of representations of Holocaust in the Czech and Slovak films. Generations of Czech and Slovak filmmakers have used the Holocaust genre not only to remind viewers of the gruesomeness of World War II events but also as a means to explore people?s behaviour in crucial situations. However the depictions were not always the same. The communist-era filmmakers chose to focus on the negative side; they criticized people for their moral laxity. Democratic-era filmmakers took a more detached viewpoint and pragmatically suggest that events were not so clear cut, that there were people who risked life and limb to do the right thing even in the worst of times.
Prostudování odborné literatury
Zpracování teoretických poznatků získaných na základě odborné literatury
Sestavení hypotézy
Testování hypotézy
Vyhodnocení a závěr
Research Plan
Prostudování odborné literatury
Zpracování teoretických poznatků získaných na základě odborné literatury
Sestavení hypotézy
Testování hypotézy
Vyhodnocení a závěr
Recommended resources
Avisar, Ilan. Screening the Holocaust: Cinema's Images of the Unimaginable. Bloomington: Indiana University Press, 1988.
Finkelstein, Norman G. Průmysl Holokaustu: Úvahy o Zneužívání Židovského Utrpení. Praha: Dokořán, 2006.
Heitlinger, Alena. In the Shadows of the Holocaust & Communism: Czech and Slovak Jews Since 1945. New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers, 2006.
Hirsh, Joshua Francis. Afterimage: Film, Trauma and the Holocaust. Philadelphia: Temple University Press, 2004.
Insdorf, Annette, and Elie Wiesel. Indelible Shadows: Film and the Holocaust. 3rd ed. West Nyack: Cambridge University Press, 2002.
Recommended resources
Avisar, Ilan. Screening the Holocaust: Cinema's Images of the Unimaginable. Bloomington: Indiana University Press, 1988.
Finkelstein, Norman G. Průmysl Holokaustu: Úvahy o Zneužívání Židovského Utrpení. Praha: Dokořán, 2006.
Heitlinger, Alena. In the Shadows of the Holocaust & Communism: Czech and Slovak Jews Since 1945. New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers, 2006.
Hirsh, Joshua Francis. Afterimage: Film, Trauma and the Holocaust. Philadelphia: Temple University Press, 2004.
Insdorf, Annette, and Elie Wiesel. Indelible Shadows: Film and the Holocaust. 3rd ed. West Nyack: Cambridge University Press, 2002.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Introduction, films, Never Again Like Sheep, Normalization, conclusion
Questions: Bell: Is there such a thing as Czechoslovak film, or is it only Czech or Slovak? There is a difference. Are there any artistic, stylistic, or thematic differences between Czech and Slovak films? No answer. Machová (from an assessment): Defend your assertion that the period of Normalization was "probably the most painful" in Czech and Slovak history. Nemčoková: Are there any statistical data available that would contextualize Czech and Slovak holocaust films as a genre, i.e. how many Czech and Slovak films were made in which year and how many of them were holocaust films? There is but I haven't found it. Trušník: How is this relevant to your field of study? Did you see any differences in Czech/English/American sources? Yes.