Cílem této bakalářské práce je seznámit čtenáře se základními aspekty slovních hříček a především jejich použití pro reklamní účely. Práce je rozdělena na teoretickou část, zabývající se specifiky anglického jazyka, které umožňují vznik slovních hříček, dále teoretickými aspekty humoru a také základním rozdělením hříček z jazykového a reklamního úhlu pohledu. Analýza samotná obsahuje několik vybraných slogan, které jsou zkoumány pro účely potvrzení či vyvrácení hypotézy.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce the reader with basic aspects of wordplay, especially in the field of advertisement. This work is divided into theoretical part, examining specific features of English with focus on its linguistic properties of creating of puns, then theoretical aspects of humor and basic division of puns from the linguistic and advertising point of view. The linguistic analysis contains several suitable slogans that are examined with respect to the proving or disproving the hypothesis.
Klíčová slova
slovní hříčky, humor, reklama, anglický jazyk, slogan
Cílem této bakalářské práce je seznámit čtenáře se základními aspekty slovních hříček a především jejich použití pro reklamní účely. Práce je rozdělena na teoretickou část, zabývající se specifiky anglického jazyka, které umožňují vznik slovních hříček, dále teoretickými aspekty humoru a také základním rozdělením hříček z jazykového a reklamního úhlu pohledu. Analýza samotná obsahuje několik vybraných slogan, které jsou zkoumány pro účely potvrzení či vyvrácení hypotézy.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to introduce the reader with basic aspects of wordplay, especially in the field of advertisement. This work is divided into theoretical part, examining specific features of English with focus on its linguistic properties of creating of puns, then theoretical aspects of humor and basic division of puns from the linguistic and advertising point of view. The linguistic analysis contains several suitable slogans that are examined with respect to the proving or disproving the hypothesis.
Klíčová slova
slovní hříčky, humor, reklama, anglický jazyk, slogan
Studium zdrojů odborné literatury
Porovnání zdrojů odborné literatury
Formulace hypotézy
Vytvoření korpusu reklamních textů se slovními hříčkami
Popis korpusu reklamních textů
Analýza korpusu reklamních textů
Potvrzení nebo vyvrácení hypotézy
Zásady pro vypracování
Studium zdrojů odborné literatury
Porovnání zdrojů odborné literatury
Formulace hypotézy
Vytvoření korpusu reklamních textů se slovními hříčkami
Popis korpusu reklamních textů
Analýza korpusu reklamních textů
Potvrzení nebo vyvrácení hypotézy
Seznam doporučené literatury
Cook, Guy. 2001. The Discourse of Advertising. 2nd ed. London: Routledge.
Djafarova, Elmira. 2008. Why do advertisers use puns? A linguistic perspective. Journal of Advertising. vol. 48, no. 2, 267-275.
Redfern Walter David. 1982. Guano of the mind: Puns in advertising. Language & Communication. vol. 2, no. 3. 269-276.
Tanaka, Keiko. 1999. Advertising Language: A Pragmatic Approach to Advertisements in Britain and Japan. New edition ed. Routledge.
Van Mulken, Margot; Van Enschot-Van Dijk, Renske; Hoeken, Hans. 2005. Puns, Relevance and Appreciation in Advertisments. Journal of Pragmatics. vol. 37, no. 5. 707-721.
Leigh, James H. 1994. The Use of Figures of Speech in Print Ad Headlines. Journal of Advertising. vol. 23, no. 2. 17-33.
Seznam doporučené literatury
Cook, Guy. 2001. The Discourse of Advertising. 2nd ed. London: Routledge.
Djafarova, Elmira. 2008. Why do advertisers use puns? A linguistic perspective. Journal of Advertising. vol. 48, no. 2, 267-275.
Redfern Walter David. 1982. Guano of the mind: Puns in advertising. Language & Communication. vol. 2, no. 3. 269-276.
Tanaka, Keiko. 1999. Advertising Language: A Pragmatic Approach to Advertisements in Britain and Japan. New edition ed. Routledge.
Van Mulken, Margot; Van Enschot-Van Dijk, Renske; Hoeken, Hans. 2005. Puns, Relevance and Appreciation in Advertisments. Journal of Pragmatics. vol. 37, no. 5. 707-721.
Leigh, James H. 1994. The Use of Figures of Speech in Print Ad Headlines. Journal of Advertising. vol. 23, no. 2. 17-33.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
introduction, figures of speech, pun, Summary
Questions: Nemčoková: Is there a difference in using a company name or product name in puns? Yes, there is - Absolut vs. TicTac. Machová: Could you provide us with similar examples in Czech? Aby vám motor dobře Shell. Bell: What do you mean by Anglo-Saxon countries? Anglophone. Trušník: You mention that a lot of advertising makes reference to other sources. How is it called? Intertextuality.