Informace o kvalifikační práci The Consumer Behaviour of Chinese Outbound Tourists and their Reasons for Choosing the Czech Republic as a Target Destination
Čína zažívá v posledních desetiletích nebývalý ekonomický rozmach. Jedním z produktů současného vývoje je také obrovský nárůst čínských turistů vyjíždějících do zahraničí. Cílem této práce je zjistit a popsat typické rysy spotřebního chování čínských turistů v zahraničí a na základě zjištěných údajů určit důvody, které vedou čínské turisty k návštěvě České republiky. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s tématem. Praktická část je založena na aktuálních průzkumech čínského výjezdního cestovního ruchu a osobních rozhovorech s čínskými tour-operátory, specializujícími se na evropské destinace. Práce obsahuje aktuální data týkající se čínských turistů v zahraničí, ale také analýzu příčin jejich spotřebního chování v zahraničí. Dále jsou představeny důvody pro výběr České republiky jako cílové destinace, podobně jako možné příčiny nezájmu čínských turistů o Českou republiku. V závěru práce jsou uvedena doporučení na zvýšení atraktivity České republiky pro čínské turisty.
Anotace v angličtině
In last few decades, China has been experiencing an enormous economic boom. One of the products of current development is a massive growth of Chinese outbound tourism. The aim of this work is to detect and describe typical features of consumer behaviour of Chinese outbound tourists. On the basis of these findings, the reasons of Chinese tourists for visiting the Czech Republic are defined. The theoretical part describes basic concepts concerning the topic. The practical part is based on current studies on Chinese outbound tourism and on personal interviews with Chinese tour-operators specialized in outbound travels. It contains current data regarding Chinese outbound tourists as well as analysis of the causation of their consumer behaviour abroad. The work furthermore introduces motives for choosing the Czech Republic as a target destination and possible reasons of disinterest of Chinese tourists in the Czech Republic. The final part of the work contains recommendations for increasing the attractiveness of the Czech Republic for Chinese tourists.
tourism, China, Chinese outbound tourism, Chinese traveler, consumer behaviour
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
AN
Anotace
Čína zažívá v posledních desetiletích nebývalý ekonomický rozmach. Jedním z produktů současného vývoje je také obrovský nárůst čínských turistů vyjíždějících do zahraničí. Cílem této práce je zjistit a popsat typické rysy spotřebního chování čínských turistů v zahraničí a na základě zjištěných údajů určit důvody, které vedou čínské turisty k návštěvě České republiky. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s tématem. Praktická část je založena na aktuálních průzkumech čínského výjezdního cestovního ruchu a osobních rozhovorech s čínskými tour-operátory, specializujícími se na evropské destinace. Práce obsahuje aktuální data týkající se čínských turistů v zahraničí, ale také analýzu příčin jejich spotřebního chování v zahraničí. Dále jsou představeny důvody pro výběr České republiky jako cílové destinace, podobně jako možné příčiny nezájmu čínských turistů o Českou republiku. V závěru práce jsou uvedena doporučení na zvýšení atraktivity České republiky pro čínské turisty.
Anotace v angličtině
In last few decades, China has been experiencing an enormous economic boom. One of the products of current development is a massive growth of Chinese outbound tourism. The aim of this work is to detect and describe typical features of consumer behaviour of Chinese outbound tourists. On the basis of these findings, the reasons of Chinese tourists for visiting the Czech Republic are defined. The theoretical part describes basic concepts concerning the topic. The practical part is based on current studies on Chinese outbound tourism and on personal interviews with Chinese tour-operators specialized in outbound travels. It contains current data regarding Chinese outbound tourists as well as analysis of the causation of their consumer behaviour abroad. The work furthermore introduces motives for choosing the Czech Republic as a target destination and possible reasons of disinterest of Chinese tourists in the Czech Republic. The final part of the work contains recommendations for increasing the attractiveness of the Czech Republic for Chinese tourists.
tourism, China, Chinese outbound tourism, Chinese traveler, consumer behaviour
Zásady pro vypracování
Teoretická část
Zpracujte kritickou literární rešerši k řešené problematice.
Praktická část
Analyzujte chování čínských turistů vyjíždějících do zahraničí.
Identifikujte klíčové faktory podmiňující výběr České republiky jako cílové destinace.
Navrhněte doporučení na opatření zvyšující zájem čínských turistů o návštěvu České republiky.
Zásady pro vypracování
Teoretická část
Zpracujte kritickou literární rešerši k řešené problematice.
Praktická část
Analyzujte chování čínských turistů vyjíždějících do zahraničí.
Identifikujte klíčové faktory podmiňující výběr České republiky jako cílové destinace.
Navrhněte doporučení na opatření zvyšující zájem čínských turistů o návštěvu České republiky.
Seznam doporučené literatury
China Tourism Academy. 2011. Annual Report of China Outbound Tourism Development 2011. English edition. Beijing: Tourism Education Press.
De Mooij, Marieke. 2011. Consumer Behavior and Culture: Consequences for Global Marketing and Advertising. 2nd ed. California: Sage Publications.
Nyíri, Pál. 2010. Mobility and Cultural Authority in Contemporary China. Seattle: University of Washington Press.
Arlt, Wolfgang G. 2011. Green Book of China's Tourism 2011: China's Tourism Development Analysis and Forecast. English ed. Heide, DEU: China Outbound Tourism Research Institute.
Winter, Tim, Peggy Teo and T. C. Chang. 2009. Asia on Tour: Exploring the Rise of Asian Tourism. New York; London: Routledge.
Li, Mimi. 2007. Modeling the Travel Motivation of Mainland Chinese Outbound Tourists. Purdue: Purdue University.
Seznam doporučené literatury
China Tourism Academy. 2011. Annual Report of China Outbound Tourism Development 2011. English edition. Beijing: Tourism Education Press.
De Mooij, Marieke. 2011. Consumer Behavior and Culture: Consequences for Global Marketing and Advertising. 2nd ed. California: Sage Publications.
Nyíri, Pál. 2010. Mobility and Cultural Authority in Contemporary China. Seattle: University of Washington Press.
Arlt, Wolfgang G. 2011. Green Book of China's Tourism 2011: China's Tourism Development Analysis and Forecast. English ed. Heide, DEU: China Outbound Tourism Research Institute.
Winter, Tim, Peggy Teo and T. C. Chang. 2009. Asia on Tour: Exploring the Rise of Asian Tourism. New York; London: Routledge.
Li, Mimi. 2007. Modeling the Travel Motivation of Mainland Chinese Outbound Tourists. Purdue: Purdue University.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Valíková: recommendations? A: lack of information for the Chinese tourists, provide more information
Q, Valíková: complaints? A: not aware of different style of services, e.g. hotels
Q, Valíková: products? A: luxury goods, unique goods, e.g. glass, garnets
Committee
Q, Hubáčková: what could universities do to improve the knowledge of China? A: extend the number of classes of the Chinese course, pay more attention to culture related issues
Q, Hubáčková: give examples of areas? A: high end tourism increasing, the Chinese want to discover places such as Moravia, meet interesting and imporatant people, e.g. chefs
Q, Drábková: how many the Chinese spend in CZ? A: about 3 days, then they go somewhere else, e.g. Slovakia, Austria, Poland
Q, Drábková: compare the nationalities in terms of number of tourists? A: the Chinese 10th position, Japan 12th, number increasing and are to be an imporant part of the tourist business