ABSTRAKT
Bakalářská práce se zabývá rolí komunikace v práci sester na dětských odděleních. Je slo-žena z teoretické a praktické části. Teoretická část se zaměřuje na metody verbální a ne-verbální komunikace a vývoj řeči v jednotlivých, vývojových období dítěte. První a druhá kapitola definuje komunikaci z obecného hlediska. Další kapitoly teoretické části popisují specifika komunikace s dětmi v jednotlivých vývojových obdobích. Praktická část se za-bývá úrovní dosažení komunikačních dovedností sester, pracujících s dětmi. Předala jsem dotazníky sestrám Zlínského kraje, pracujících na dětských odděleních. Dotazníky měly 18 otázek a zabývaly různými oblastmi komunikace s dětmi. Výstupem mé bakalářské práce je edukační materiál, sloužící k praktické komunikaci mezi sestrou a dítětem.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
This thesis deals with the role of communication in the work of nurses in pediatric wards. It consists of theoretical and practical parts. The theoretical part focuses on the methods of verbal and nonverbal communication and language development in particular stages of child development. The first and second chapter defines communication in general terms. Next two chapters describe the specifics of communication with children at different de-velopmental stages. The practical part deals with the achievement levels of communication skills of nurses working with children. I gave questionnaires to nurses of Zlín region, who works in pediatric wards. Questionnaires consist of 18 questions and deal with different areas of communication with children. The outcome of this thesis is educational material, used for practical communication between the nurse and the child.
communication, sister, child, disease, game
Klíčová slova
komunikace, sestra, dítě, nemoc, hra
Klíčová slova v angličtině
communication, sister, child, disease, game
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
ABSTRAKT
Bakalářská práce se zabývá rolí komunikace v práci sester na dětských odděleních. Je slo-žena z teoretické a praktické části. Teoretická část se zaměřuje na metody verbální a ne-verbální komunikace a vývoj řeči v jednotlivých, vývojových období dítěte. První a druhá kapitola definuje komunikaci z obecného hlediska. Další kapitoly teoretické části popisují specifika komunikace s dětmi v jednotlivých vývojových obdobích. Praktická část se za-bývá úrovní dosažení komunikačních dovedností sester, pracujících s dětmi. Předala jsem dotazníky sestrám Zlínského kraje, pracujících na dětských odděleních. Dotazníky měly 18 otázek a zabývaly různými oblastmi komunikace s dětmi. Výstupem mé bakalářské práce je edukační materiál, sloužící k praktické komunikaci mezi sestrou a dítětem.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
This thesis deals with the role of communication in the work of nurses in pediatric wards. It consists of theoretical and practical parts. The theoretical part focuses on the methods of verbal and nonverbal communication and language development in particular stages of child development. The first and second chapter defines communication in general terms. Next two chapters describe the specifics of communication with children at different de-velopmental stages. The practical part deals with the achievement levels of communication skills of nurses working with children. I gave questionnaires to nurses of Zlín region, who works in pediatric wards. Questionnaires consist of 18 questions and deal with different areas of communication with children. The outcome of this thesis is educational material, used for practical communication between the nurse and the child.
communication, sister, child, disease, game
Klíčová slova
komunikace, sestra, dítě, nemoc, hra
Klíčová slova v angličtině
communication, sister, child, disease, game
Zásady pro vypracování
V teoretické části vymezit metody verbální a neverbální komunikace, vývoj řeči
v jednotlivých obdobích dítěte a zásady přenosu komunikace mezi sestrou a dětským pacientem.
V praktické části sledovat komunikační dovednosti sester na dětských odděleních. Dotazníkovým šetřením získat informace týkající se problému komunikace mezi sestrou a dítětem.
Vypracovat edukační materiál určený pro komunikaci s dětským pacientem.
Zásady pro vypracování
V teoretické části vymezit metody verbální a neverbální komunikace, vývoj řeči
v jednotlivých obdobích dítěte a zásady přenosu komunikace mezi sestrou a dětským pacientem.
V praktické části sledovat komunikační dovednosti sester na dětských odděleních. Dotazníkovým šetřením získat informace týkající se problému komunikace mezi sestrou a dítětem.
Vypracovat edukační materiál určený pro komunikaci s dětským pacientem.
Seznam doporučené literatury
HORŇÁKOVÁ, Katarína a kol., 2009. Jak mluvit s dětmi od narození do 3 let. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-612-4.
JANÁČKOVÁ, Laura a Petr WEISS, 2008. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-477-9.
PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK, 2010. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2968-8.
ŠPATÉNKOVÁ, Naděžda a Jaroslava KRÁLOVÁ, 2009. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-599-4.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ, 2006. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. ISBN 80-247-1262-8.
Seznam doporučené literatury
HORŇÁKOVÁ, Katarína a kol., 2009. Jak mluvit s dětmi od narození do 3 let. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-612-4.
JANÁČKOVÁ, Laura a Petr WEISS, 2008. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-477-9.
PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK, 2010. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2968-8.
ŠPATÉNKOVÁ, Naděžda a Jaroslava KRÁLOVÁ, 2009. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-599-4.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ, 2006. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. ISBN 80-247-1262-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Co považujete z hlediska Vaší vlastní praxe, sestry na dětském oddělení, pro komunikaci s dětským pacientem za nejdůležitější? (doc. Kutnohorská)
"Za nejdůležitější považuji úsměv sestry, klid, trpělivost..."
V čem bylo Vámi provedené výzkumné šetření pro Vás přínosem pro praxi? (doc. Kutnohorská)
"Uvědomila jsem si, že je nutné znát specifika dítěte....."
Máte zkušenost s nemocničním klaunem a pokud ano, popište jakou? (doc. Kutnohorská)
"Zkušenost mám velice dobrou, navštěvují naše odd. pravidelně..."
K obhajobě bakalářské práce nebyly ze strany komise žádné zásadní připomínky. Studentka reagovala na otázky komise správně.