Tato práce popisuje proces stárnutí a stáří v bio-psycho-sociálních proměnách. Nastiňuje prvky a pravidla efektivní komunikace zdravotnických pracovníků se seniory a přibližuje pojem ageismus. V praktické části jsou zjišťovány znalosti všeobecných sester o ageismu, ale také jejich přístup ke starým lidem.
Anotace v angličtině
This paper describes the aging process and age in the bio-psycho-social transformations. It also outlines the elements and rules of effective communication between seniors and medical staff and introduces the concept of ageism. The practical part of this paper focuses on knowledge of surveyed nurses about ageism as well as their attitude to old people.
Key words: ageism, communication, nurse, senior, old age.
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce popisuje proces stárnutí a stáří v bio-psycho-sociálních proměnách. Nastiňuje prvky a pravidla efektivní komunikace zdravotnických pracovníků se seniory a přibližuje pojem ageismus. V praktické části jsou zjišťovány znalosti všeobecných sester o ageismu, ale také jejich přístup ke starým lidem.
Anotace v angličtině
This paper describes the aging process and age in the bio-psycho-social transformations. It also outlines the elements and rules of effective communication between seniors and medical staff and introduces the concept of ageism. The practical part of this paper focuses on knowledge of surveyed nurses about ageism as well as their attitude to old people.
Key words: ageism, communication, nurse, senior, old age.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti stáří, stárnutí a ageismu.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu u všeobecných sester pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti stáří, stárnutí a ageismu.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu u všeobecných sester pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KALVACH, Zdeněk. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
MALÍKOVÁ, Eva. Péče o seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3148-3.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
VIDOVIČOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita: Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
Seznam doporučené literatury
KALVACH, Zdeněk. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
MALÍKOVÁ, Eva. Péče o seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3148-3.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
VIDOVIČOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita: Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V práci sama, správně, uvádíte, že vzhledem k tomu, že předmětem výzkumného šetření byly postoje k starým lidem, včetně ageistických postojů, je možné, ba dokonce pravděpodobně, že došlo k určitému zkreslení skutečných postojů respondentů. Ve vztahu k této skutečnosti prezentujte možná opatření, ve snaze tomuto předejít. (doc. Cichá)
Odpověď: Myslím si, že jsem ho nemohla moc naplnit, málokdo by přiznal svůj osobní postoj, že je špatný. Vhodnější by byly projektové otázky.
V závěru práce píšete: "... si uvědomuji, jakými nedostatky oplývají někteří mí kolegové" ? jaké konkrétní nedostatky máte na mysli a jak jste informace o těchto nedostatcích získala? (dr. Krátká)
Odpověď: ?Spíše to bylo považováno za to, že spousta lidí nevěděli jaké to slovo má význam.?