Bakalářská práce s názvem Důstojnost seniora z pohledu všeobecné sestry je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část se zaobírá pojmy stáří, stárnutí, klasifikace stáří, změny ve stáří, specifika komunikace, demografie a důstojnost lidského života.
Praktická část analyzuje problematiku vnímání seniorovi důstojnosti. Respondenty jsou všeobecné sestry pracující ve zdravotnickém a sociálním prostředí. Pro tento výzkum je použit dotazník, rozhovor a pozorování. Cílem této práce je zachytit příčiny degradace důstojnosti seniorů a zjistit jak všeobecné sestry vnímají důstojnost starších osob.
Anotace v angličtině
The thesis ??Maintaining seniors' dignity from nursing perspective?? is divided in two parts, theoretical and practical.
The theoretical part deals with the old age, aging, dividing of old age, changes during old age, specifications of communication, demography and dignity of human life.
The practical part analyses the problems of maintaining seniors? dignity. Nurses who work in health and social environment are respondents. Questionnaire, interview and observation are used for this research. The aim of this work is to identify the causes of degradation of elderly people's dignity and determine how the nurses perceive the dignity of older per-sons.
Klíčová slova
Důstojnost, etika, senior, stáří
Klíčová slova v angličtině
Dignity, ethics, senior, old age
Rozsah průvodní práce
s. 89
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Důstojnost seniora z pohledu všeobecné sestry je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část se zaobírá pojmy stáří, stárnutí, klasifikace stáří, změny ve stáří, specifika komunikace, demografie a důstojnost lidského života.
Praktická část analyzuje problematiku vnímání seniorovi důstojnosti. Respondenty jsou všeobecné sestry pracující ve zdravotnickém a sociálním prostředí. Pro tento výzkum je použit dotazník, rozhovor a pozorování. Cílem této práce je zachytit příčiny degradace důstojnosti seniorů a zjistit jak všeobecné sestry vnímají důstojnost starších osob.
Anotace v angličtině
The thesis ??Maintaining seniors' dignity from nursing perspective?? is divided in two parts, theoretical and practical.
The theoretical part deals with the old age, aging, dividing of old age, changes during old age, specifications of communication, demography and dignity of human life.
The practical part analyses the problems of maintaining seniors? dignity. Nurses who work in health and social environment are respondents. Questionnaire, interview and observation are used for this research. The aim of this work is to identify the causes of degradation of elderly people's dignity and determine how the nurses perceive the dignity of older per-sons.
Klíčová slova
Důstojnost, etika, senior, stáří
Klíčová slova v angličtině
Dignity, ethics, senior, old age
Zásady pro vypracování
V teoretické části popsat stáří, etické aspekty v péči o seniory a důstojnost lidského života.
V praktické části pomocí dotazníku zmapovat úroveň vnímání seniorovy důstojnosti všeobecnými sestrami; aspekty, jimiž je důstojnost seniora nejčastěji pošlapávána a proč nejsou dodržovány etické aspekty při péči o seniora.
Analyzovat data průzkumného šetření a interpretovat zjištěné poznatky. Připravit brožuru pro všeobecné sestry o etickém přístupu k seniorům.
Zásady pro vypracování
V teoretické části popsat stáří, etické aspekty v péči o seniory a důstojnost lidského života.
V praktické části pomocí dotazníku zmapovat úroveň vnímání seniorovy důstojnosti všeobecnými sestrami; aspekty, jimiž je důstojnost seniora nejčastěji pošlapávána a proč nejsou dodržovány etické aspekty při péči o seniora.
Analyzovat data průzkumného šetření a interpretovat zjištěné poznatky. Připravit brožuru pro všeobecné sestry o etickém přístupu k seniorům.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. 2010. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přepracované a doplněné Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
KALVACH, Zdeněk. 2004. Respektování lidské důstojnosti. Příručka pro odbornou výuku, výchovu a výcvik studentů lékařských zdravotnických a zdravotně-sociálních oborů. Praha: Cesta domů - projekt Paliativní péče v ČR.
KUTNOHORSKÁ, Jana. 2007. Etika v ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2069-2.
POLEDNÍKOVÁ, Ľubica. 2006. Geriatrické a gerontologické ošetrovateľstvo. Martin: Osveta. ISBN 80-8063-208-1.
ROTTER, Hans. 1999. Důstojnost lidského života. Praha: Vyšehrad. ISBN 80-7021-302-7.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. 2010. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přepracované a doplněné Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
KALVACH, Zdeněk. 2004. Respektování lidské důstojnosti. Příručka pro odbornou výuku, výchovu a výcvik studentů lékařských zdravotnických a zdravotně-sociálních oborů. Praha: Cesta domů - projekt Paliativní péče v ČR.
KUTNOHORSKÁ, Jana. 2007. Etika v ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2069-2.
POLEDNÍKOVÁ, Ľubica. 2006. Geriatrické a gerontologické ošetrovateľstvo. Martin: Osveta. ISBN 80-8063-208-1.
ROTTER, Hans. 1999. Důstojnost lidského života. Praha: Vyšehrad. ISBN 80-7021-302-7.
Přílohy volně vložené
brožura
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Z Vašeho výzkumu vyplývá, že v teoretické přípravě ?respektování důstojnosti pacienta? jsou velké nedostatky. Co byste navrhovala, aby se tato situace zlepšila? (doc. Kutnohorská)
Myslíte si, že ?problematika důstojnosti člověka? je aktuální jen ve zdravotnictví nebo se domníváte, že má širší kontext? (doc. Kutnohorská)
V práci se několikrát zmiňujete o tom, že by konečné výsledky Vašeho šetření mohly být zkresleny z toho důvodu, že jste studentka. Můžete to blíže objasnit a konkretizovat? (Mgr. Konečná)
Na základě jakých kritérií jste sestavila dotazník? (Mgr. Konečná)
Jakým způsobem vynaloží domov pro seniory s výsledky Vaší bakalářské práce? O které standardy se konkrétně jedná? (Mgr. Konečná)
K obhajobě bakalářské práce nebyly ze strany komise žádné připomínky.
Na otázky vedoucího, oponenta a komise studentka odpovídala pohotově, věcně a správně.