Tato bakalářská práce se zabývá ústavní výchovou v České republice. Cílem je popsat vý-chovně vzdělávací činnosti vychovatelů v dětských domovech a získat jejich postoje k výchově. Teoretická část se zabývá systémem náhradní výchovy a zároveň popisuje jed-notlivá zařízení, která se náhradní výchovou zabývají. Dále je věnována výchově v dětských domovech rodinného typu, náplni práce vychovatele a požadavcích na jeho vzdělání. Praktická část se zabývá výzkumem v dětských domovech. Zde je zjišťováno, jaké formy, metody a prostředky vychovatelé při práci s dětmi v těchto zařízeních nejčastěji používají. Tento výzkum se uskutečnil pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with constitutional care in Czech Republic. The main purpose is to describe educational activities of tutors and mentors in foster-care houses and orphanages and to learn their attitude to education.
The theoretical part deals with foster care system and also describes various institutions involved in foster care. It also includes the information about education in foster houses with simulated family environment requirements on education and job of tutors.
The practical part deals with research done in foster-care houses. Conditions, methods and means of education often used by tutors while working with children are observed and analyzed. The questionnaire method was used to perform this research.
Klíčová slova
výchova,péče,autorita,odměna, trest.
Klíčová slova v angličtině
education, care, authority, reward, punishment.
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá ústavní výchovou v České republice. Cílem je popsat vý-chovně vzdělávací činnosti vychovatelů v dětských domovech a získat jejich postoje k výchově. Teoretická část se zabývá systémem náhradní výchovy a zároveň popisuje jed-notlivá zařízení, která se náhradní výchovou zabývají. Dále je věnována výchově v dětských domovech rodinného typu, náplni práce vychovatele a požadavcích na jeho vzdělání. Praktická část se zabývá výzkumem v dětských domovech. Zde je zjišťováno, jaké formy, metody a prostředky vychovatelé při práci s dětmi v těchto zařízeních nejčastěji používají. Tento výzkum se uskutečnil pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with constitutional care in Czech Republic. The main purpose is to describe educational activities of tutors and mentors in foster-care houses and orphanages and to learn their attitude to education.
The theoretical part deals with foster care system and also describes various institutions involved in foster care. It also includes the information about education in foster houses with simulated family environment requirements on education and job of tutors.
The practical part deals with research done in foster-care houses. Conditions, methods and means of education often used by tutors while working with children are observed and analyzed. The questionnaire method was used to perform this research.
Klíčová slova
výchova,péče,autorita,odměna, trest.
Klíčová slova v angličtině
education, care, authority, reward, punishment.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV ? nakladatelství, 1996. ISBN
80-85866-15-3.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém? Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-486-9.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole ? Východiska a nové metody pro praxi. Praha:
Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
ŠTEJGRLE, L. Výchova v dětských domovech pro děti školního věku. Praha: Státní
pedagogické nakladatelství, 1955.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV ? nakladatelství, 1996. ISBN
80-85866-15-3.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém? Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-486-9.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole ? Východiska a nové metody pro praxi. Praha:
Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
ŠTEJGRLE, L. Výchova v dětských domovech pro děti školního věku. Praha: Státní
pedagogické nakladatelství, 1955.
Přílohy volně vložené
1CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Komise vytkla nejasnost cílů práce a nevhodnost užitých metod, nedostatky teoretické části. Studentka se neorientovala v pedagogických pojmech, zaměňovala je s vlastními názvy.