Bakalářská práce se zabývá faktory, ovlivňujícími životní styl mládeže. Důraz je kladen na některé oblasti nezdravého životního stylu jako například na problematiku obezity, poruchy příjmu potravy a užívání návykových látek. Důležitým tématem práce je také otázka konzumního přístupu k životu a jeho vlivem na hodnotovou orientaci mládeže a její životní styl. Práce také poukazuje na vliv médií, nových technologií a reklamy v současné společnosti. Dále se zaměřuje na výchovu ke zdravému životnímu stylu a to zejména v rodině, ve škole a volném čase. V neposlední řadě se věnuje problematice stresu a možnostmi jak jej eliminovat. Součástí práce je praktická část, týkající se průzkumu životního stylu vybraného vzorku mladých lidí.
Annotation in English
This bachelor?s thesis deals with factors influencing the lifestyle of young people. It accentuates some spheres of unhealthy lifestyle such as the obesity problem, food intake disorders or addictive substance abuse. The question of consumption approach towards life and its influence on value orientation of young people and their lifestyle is another crucial part of my thesis. It also draws attention to the influence that media, new technologies and advertising have on our society. It also focuses on education promoting healthy lifestyle especially in families, at school and in leisure time. Last but not least, it deals with the stress problem and options for eliminating it. The thesis also includes a practical part, which is a survey carried out on a sample of young population.
Keywords
Mládež, zdraví, životní styl, hodnoty, konzumní společnost, reklama, média, nové technologie, subkultura, volný čas, rodina, škola, stres, sociální pedagogika.
Keywords in English
Young people, health, lifestyle, values, consumption society, advertising, media, new technologies, subculture, leisure time, family, school, stress, social education.
Length of the covering note
78 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá faktory, ovlivňujícími životní styl mládeže. Důraz je kladen na některé oblasti nezdravého životního stylu jako například na problematiku obezity, poruchy příjmu potravy a užívání návykových látek. Důležitým tématem práce je také otázka konzumního přístupu k životu a jeho vlivem na hodnotovou orientaci mládeže a její životní styl. Práce také poukazuje na vliv médií, nových technologií a reklamy v současné společnosti. Dále se zaměřuje na výchovu ke zdravému životnímu stylu a to zejména v rodině, ve škole a volném čase. V neposlední řadě se věnuje problematice stresu a možnostmi jak jej eliminovat. Součástí práce je praktická část, týkající se průzkumu životního stylu vybraného vzorku mladých lidí.
Annotation in English
This bachelor?s thesis deals with factors influencing the lifestyle of young people. It accentuates some spheres of unhealthy lifestyle such as the obesity problem, food intake disorders or addictive substance abuse. The question of consumption approach towards life and its influence on value orientation of young people and their lifestyle is another crucial part of my thesis. It also draws attention to the influence that media, new technologies and advertising have on our society. It also focuses on education promoting healthy lifestyle especially in families, at school and in leisure time. Last but not least, it deals with the stress problem and options for eliminating it. The thesis also includes a practical part, which is a survey carried out on a sample of young population.
Keywords
Mládež, zdraví, životní styl, hodnoty, konzumní společnost, reklama, média, nové technologie, subkultura, volný čas, rodina, škola, stres, sociální pedagogika.
Keywords in English
Young people, health, lifestyle, values, consumption society, advertising, media, new technologies, subculture, leisure time, family, school, stress, social education.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku dospívání obecně a na změny, které se odehrávají v osobnosti dospívajících;
- vliv společenských změn na životní styl mládeže, její vztah k hodnotám většinové společnosti;
- volnočasové aktivity mládeže, její subkultury a patologie;
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě nezdravého životního stylu mládeže.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku dospívání obecně a na změny, které se odehrávají v osobnosti dospívajících;
- vliv společenských změn na životní styl mládeže, její vztah k hodnotám většinové společnosti;
- volnočasové aktivity mládeže, její subkultury a patologie;
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě nezdravého životního stylu mládeže.
Recommended resources
Čačka, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000.
Kohoutek, R. Psychologie duševního vývoje. Brno: Mendelova zěmedělská a lesnická univerzita v Brně, 2008.
Kraus, B. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.
Kubátová, H. Sociologie životních způsobů. Praha: Grada, 2010.
Lipovetsky, G. Paradoxní štěstí. Praha: Prostor, 2007.
Macek, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
Metcalfe, O. Podpora zdraví dětí a mládeže v Evropě. Praha: Národní centrum podpory zdraví, 1994.
Prudký, L. Hodnoty a normy v české společnosti. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2004.
Sak, P. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004.
Sak, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000.
Smolík, J. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010.
Stejskal, F. Sociálně patologické jevy dětí a mládeže v České republice. Praha: Policejní akademie České republiky, 1999.
Toscani, O. Reklama je navoněná zdechlina. Praha: Slovart, 1996.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
Čačka, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000.
Kohoutek, R. Psychologie duševního vývoje. Brno: Mendelova zěmedělská a lesnická univerzita v Brně, 2008.
Kraus, B. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.
Kubátová, H. Sociologie životních způsobů. Praha: Grada, 2010.
Lipovetsky, G. Paradoxní štěstí. Praha: Prostor, 2007.
Macek, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
Metcalfe, O. Podpora zdraví dětí a mládeže v Evropě. Praha: Národní centrum podpory zdraví, 1994.
Prudký, L. Hodnoty a normy v české společnosti. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2004.
Sak, P. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004.
Sak, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000.
Smolík, J. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010.
Stejskal, F. Sociálně patologické jevy dětí a mládeže v České republice. Praha: Policejní akademie České republiky, 1999.
Toscani, O. Reklama je navoněná zdechlina. Praha: Slovart, 1996.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl dobře
3. dr. Poledňová: Vysvětlete význam použití dvou různých druhů grafů.
- odpověděl dobře