Pojednání o příchodu jezuitského řádu do českých zemí, jejich činnosti v oblasti šíření
náboženství, humanitární práce, sociální péče, kultury, vědy, výchovy a vzdělávání
v návaznosti na sociální pedagogiku. Součástí práce je popis činnosti jezuitského řádu
v historii a dnes, zmíněna jsou nejvýznačnější jezuitská centra a školy. Zmínka patří
nejvlivnějším představitelům řádu dříve a dnes.
Na základě provedených řízených standardizovaných rozhovorů je čtenář bakalářské práce
seznámen s životními osudy dotazovaných členů řádu a činností řádu v minulosti, současnosti
a jejich plánech do budoucna.
Anotace v angličtině
Essay on the arrival of jesuit order into Czech countries, their functioning in the area
of spreading religion, humanity work, social care, culture, science, education and schooling
in connection with social pedagogy. The work contains a description of jesuit order operation
in the past and nowadays, the most important jesuit centres and schools are mentioned.
A reference of the most powerful representatives of the order in the past and nowadays.
The thesis describes life's story of interviewed members of the order, their functioning
in the order in past, nowadays and their plans for the future on the basis of controlled
standardized interviews.
Klíčová slova
Jezuitský řád, Tovaryšstvo Ježíšovo, vzdělávání, výchova, edukace, hygienické
podmínky v jezuitských školách, centra jezuitské vzdělanosti, nejvýznačnější představitelé
řádu, páter Koniáš, Klementinum, Jiří Josef Kamel, Petr Faber, sv. František Xaverský, historie a současnost jezuitského řádu, stupně škol v jezuitském školství, organizace škol, jezuitská mimoškolní výchova, misionářská činnost, hodnocení a prokazování znalostí v jezuitských školách z historického pohledu, J. A. Komenský, sociální pedagogika
v činnosti jezuitského řádu, výchova dětí a mládeže dříve a nyní, sv. Ignác z Loyoly
Klíčová slova v angličtině
Jesuit order, Journeymanship of Jesus, schooling, education, health conditions in jesuit schools, centres of jesuit education, the most powerful representatives of order, priest Konias, Klementinum, Jiri Josef Kamel, Petr Faber, st. Frantisek Xaversky, history and the present of jesuit order, school degrees in jesuit education, organization
of schools, jesuit afterschool education, missionary work, evaluation and knowledge results in jesuit schools from the past up to now, J. A. Komensky, social pedagogy in functioning of jesuit order, education of children and youngsters in the past and nowadays, st. Ignac from Loyola
Rozsah průvodní práce
137
Jazyk
CZ
Anotace
Pojednání o příchodu jezuitského řádu do českých zemí, jejich činnosti v oblasti šíření
náboženství, humanitární práce, sociální péče, kultury, vědy, výchovy a vzdělávání
v návaznosti na sociální pedagogiku. Součástí práce je popis činnosti jezuitského řádu
v historii a dnes, zmíněna jsou nejvýznačnější jezuitská centra a školy. Zmínka patří
nejvlivnějším představitelům řádu dříve a dnes.
Na základě provedených řízených standardizovaných rozhovorů je čtenář bakalářské práce
seznámen s životními osudy dotazovaných členů řádu a činností řádu v minulosti, současnosti
a jejich plánech do budoucna.
Anotace v angličtině
Essay on the arrival of jesuit order into Czech countries, their functioning in the area
of spreading religion, humanity work, social care, culture, science, education and schooling
in connection with social pedagogy. The work contains a description of jesuit order operation
in the past and nowadays, the most important jesuit centres and schools are mentioned.
A reference of the most powerful representatives of the order in the past and nowadays.
The thesis describes life's story of interviewed members of the order, their functioning
in the order in past, nowadays and their plans for the future on the basis of controlled
standardized interviews.
Klíčová slova
Jezuitský řád, Tovaryšstvo Ježíšovo, vzdělávání, výchova, edukace, hygienické
podmínky v jezuitských školách, centra jezuitské vzdělanosti, nejvýznačnější představitelé
řádu, páter Koniáš, Klementinum, Jiří Josef Kamel, Petr Faber, sv. František Xaverský, historie a současnost jezuitského řádu, stupně škol v jezuitském školství, organizace škol, jezuitská mimoškolní výchova, misionářská činnost, hodnocení a prokazování znalostí v jezuitských školách z historického pohledu, J. A. Komenský, sociální pedagogika
v činnosti jezuitského řádu, výchova dětí a mládeže dříve a nyní, sv. Ignác z Loyoly
Klíčová slova v angličtině
Jesuit order, Journeymanship of Jesus, schooling, education, health conditions in jesuit schools, centres of jesuit education, the most powerful representatives of order, priest Konias, Klementinum, Jiri Josef Kamel, Petr Faber, st. Frantisek Xaversky, history and the present of jesuit order, school degrees in jesuit education, organization
of schools, jesuit afterschool education, missionary work, evaluation and knowledge results in jesuit schools from the past up to now, J. A. Komensky, social pedagogy in functioning of jesuit order, education of children and youngsters in the past and nowadays, st. Ignac from Loyola
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vznik jezuitského řádu
- příchod jezuitského řádu do českých zemí
- nejvýznamnější představitelé řádu
- nejvýznamnější jezuitské školy v českých zemích
- seznámení s činností řádu v oblasti kulturní, humanitní a sociální z pohledu historie
- významná část práce bude zaměřena na sociální pedagogiku jezuitského školství
- srovnání obsahu pedagogické činnosti jezuitů s myšlenkami J. A. Komenského
- myšlenky jezuitů, které ovlivnily současnou sociální pedagogiku
Součástí práce bude průzkum činnosti jezuitského řádu v současnosti.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vznik jezuitského řádu
- příchod jezuitského řádu do českých zemí
- nejvýznamnější představitelé řádu
- nejvýznamnější jezuitské školy v českých zemích
- seznámení s činností řádu v oblasti kulturní, humanitní a sociální z pohledu historie
- významná část práce bude zaměřena na sociální pedagogiku jezuitského školství
- srovnání obsahu pedagogické činnosti jezuitů s myšlenkami J. A. Komenského
- myšlenky jezuitů, které ovlivnily současnou sociální pedagogiku
Součástí práce bude průzkum činnosti jezuitského řádu v současnosti.
Seznam doporučené literatury
- Bílý, J., Jezuita Antonín Koniáš - Osobnost a doba, Vyšehrad, spol. s r.o., Praha 1996, 1. vydání, 280 stran. ISBN 80-7021-191-1
- Bobková - Valentová, K., Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia, Karolinum, Praha 2006, 1. vydání, ISBN 80-246-1082-5
- Jirásko, L., Církevní řády a kongregace v zemích českých, Fénix, Praha 1991, ISBN 80-85245-11-6
- Morkes, F. - Pedagogické muzeum J.A.Komenského v Praze - K historii českého církevního školství [on-line] dostupné na: http://skolstvi.cirkev.cz/_d/historie-ccs.doc [cit. 22.2.2011]
- Zemančíková, A., Jezuitské školství a divadlo - archiv pořadů Českého rozhlasu [on-line] dostupné na: http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/krestanskavlna/_zprava/343349 [cit. 22.2.2011]
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
- Bílý, J., Jezuita Antonín Koniáš - Osobnost a doba, Vyšehrad, spol. s r.o., Praha 1996, 1. vydání, 280 stran. ISBN 80-7021-191-1
- Bobková - Valentová, K., Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia, Karolinum, Praha 2006, 1. vydání, ISBN 80-246-1082-5
- Jirásko, L., Církevní řády a kongregace v zemích českých, Fénix, Praha 1991, ISBN 80-85245-11-6
- Morkes, F. - Pedagogické muzeum J.A.Komenského v Praze - K historii českého církevního školství [on-line] dostupné na: http://skolstvi.cirkev.cz/_d/historie-ccs.doc [cit. 22.2.2011]
- Zemančíková, A., Jezuitské školství a divadlo - archiv pořadů Českého rozhlasu [on-line] dostupné na: http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/krestanskavlna/_zprava/343349 [cit. 22.2.2011]
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Shrnutí posudků vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
3. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
4. Dr. Jůzl: Znáte nějaké jezuitské koleje u nás v ČR?
Dr. Jůzl: Který současný jezuita Vás zaujal?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem