Tato bakalářská práce stručně shrnuje myšlenkové principy sociální pedagogiky v historickém kontextu s důrazem na dílo Jana Amose Komenského a jeho přínos pro toto aplikované odvětví pedagogiky. První část zmiňuje i odkazy na poznatky z 19. a 20. století,které ovlivnily základy sociální pedagogiky v českých zemích. Druhá část popisuje v kontextu sociální pedagogiky vztah mezi prostředím a výchovou. Část třetí předkládá výsledky konkrétního dotazníkového šetření v souvislosti s přínosem J. A. Komenského pro obor sociální pedagogiky v současnosti. Práce jako celke potvrzuje hypotézu, že dílo J. A. Komenského je i pro současnost stále inspirativní.
Anotace v angličtině
This thesis briefly summarizes the principles of social pedagogy in historical context with emphasis on the work of J. A. Comenius and his contribution to this branch of applied pedagogy. The first part of the thesis refers to the findings of 19th and 20th century which affected the foundations of social pedagogy in Czech lands. The second part describes the relationship between environment and upbringing in the context of social pedagogy. Part three presents the results of a specific survey on the benefits of J. A. Comenius for the present field of social pedagogy. The thesis as a whole confirms the hypothesis that the work of J. A. Comenius is still inspiring for the present.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, J. A: Komenský, výchova a vzdělání, odvětví pedagogiky, historické odkazy, jedinec, rodina, sociální skupina, patologiké jevy, život, myšlenky a dílo J. A. Komenského
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, J. A. Comenius, upbringign and education, fields of pedagogy, historical references, individual, family, social group, pathology, life, thoughts and works of J. A. Comenius
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce stručně shrnuje myšlenkové principy sociální pedagogiky v historickém kontextu s důrazem na dílo Jana Amose Komenského a jeho přínos pro toto aplikované odvětví pedagogiky. První část zmiňuje i odkazy na poznatky z 19. a 20. století,které ovlivnily základy sociální pedagogiky v českých zemích. Druhá část popisuje v kontextu sociální pedagogiky vztah mezi prostředím a výchovou. Část třetí předkládá výsledky konkrétního dotazníkového šetření v souvislosti s přínosem J. A. Komenského pro obor sociální pedagogiky v současnosti. Práce jako celke potvrzuje hypotézu, že dílo J. A. Komenského je i pro současnost stále inspirativní.
Anotace v angličtině
This thesis briefly summarizes the principles of social pedagogy in historical context with emphasis on the work of J. A. Comenius and his contribution to this branch of applied pedagogy. The first part of the thesis refers to the findings of 19th and 20th century which affected the foundations of social pedagogy in Czech lands. The second part describes the relationship between environment and upbringing in the context of social pedagogy. Part three presents the results of a specific survey on the benefits of J. A. Comenius for the present field of social pedagogy. The thesis as a whole confirms the hypothesis that the work of J. A. Comenius is still inspiring for the present.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, J. A: Komenský, výchova a vzdělání, odvětví pedagogiky, historické odkazy, jedinec, rodina, sociální skupina, patologiké jevy, život, myšlenky a dílo J. A. Komenského
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, J. A. Comenius, upbringign and education, fields of pedagogy, historical references, individual, family, social group, pathology, life, thoughts and works of J. A. Comenius
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména
bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky.
Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na dobu, ve které J.A.Komenský žil
- na průběh života J.A.Komenského
- prvky sociální pedagogiky v době J.A.Komenského a v současnosti
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména
bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky.
Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na dobu, ve které J.A.Komenský žil
- na průběh života J.A.Komenského
- prvky sociální pedagogiky v době J.A.Komenského a v současnosti
Seznam doporučené literatury
Kasper Tomáš, Kasperová Dana - Dějiny pedagogiky, Praha: Grada,, 2008
Komenský J.A. - Labyrint světa a ráj srdce, Praha: Waldpress,, 2005
Komenský J.A. - O sobě, Praha: Odeon,, 1989
Kratochvíl Václav Miloš - Život Jana Amose, Československý spisovatel,, 1975
Vyskočil František - Jan Amos Komenský, Brno: Blok,, 1990
Seznam doporučené literatury
Kasper Tomáš, Kasperová Dana - Dějiny pedagogiky, Praha: Grada,, 2008
Komenský J.A. - Labyrint světa a ráj srdce, Praha: Waldpress,, 2005
Komenský J.A. - O sobě, Praha: Odeon,, 1989
Kratochvíl Václav Miloš - Život Jana Amose, Československý spisovatel,, 1975
Vyskočil František - Jan Amos Komenský, Brno: Blok,, 1990
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Shrnutí posudků vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
3. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. Dr. Sýkora: Ptala jste se, zda respondenti studovali soc. pedagogiku? Ptala jste se , zda respondenti četli díla J. A. Komenského?
Dr. Jůzl: Bylo dílo "Všeobecná porada o věcech..." dokončeno?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem