Bakalářská práce se zabývá problematikou vrstevnických vztahů a jejich vlivem na celkové klima školy. Teoretická část popisuje vývoj vrstevnických vztahů v jednotlivých etapách vývoje jedince, zabývá se komunikací školy se žáky, školy s rodiči a komunikací mezi vrstevníky, školním klimatem.
V praktické části se na základě výzkumného šetření potvrdil stoupající počet případů šikany ve školách a také to, že kvalitní vrstevnické vztahy mohou vydržet i v dalším životě.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis lists the issues of the relations among the peers and their effect on the overall climate of the school. The theoretical part describes the development of the relations among the peers in the different stages of the development of the individual. It deals with communications of school with pupils, a school with parents, peers among themselves, and the climate of the whole school.
On the basis of the research investigation the practical part confirmed that there is the rising number of cases of bullying in schools. On the other hand it also confirmed that the quality relations among peers can stand in their next lives.
Klíčová slova
Vztahy, vrstevnické vztahy, vrstevnické skupiny, rodina, prostředí, komunikace, klima školy
Bakalářská práce se zabývá problematikou vrstevnických vztahů a jejich vlivem na celkové klima školy. Teoretická část popisuje vývoj vrstevnických vztahů v jednotlivých etapách vývoje jedince, zabývá se komunikací školy se žáky, školy s rodiči a komunikací mezi vrstevníky, školním klimatem.
V praktické části se na základě výzkumného šetření potvrdil stoupající počet případů šikany ve školách a také to, že kvalitní vrstevnické vztahy mohou vydržet i v dalším životě.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis lists the issues of the relations among the peers and their effect on the overall climate of the school. The theoretical part describes the development of the relations among the peers in the different stages of the development of the individual. It deals with communications of school with pupils, a school with parents, peers among themselves, and the climate of the whole school.
On the basis of the research investigation the practical part confirmed that there is the rising number of cases of bullying in schools. On the other hand it also confirmed that the quality relations among peers can stand in their next lives.
Klíčová slova
Vztahy, vrstevnické vztahy, vrstevnické skupiny, rodina, prostředí, komunikace, klima školy
Zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky budou konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel bude práce zaměřena:
- na vrstevnické vztahy ve vývojových etapách osobnosti
- na možnosti motivace pozitivních vrstevnických vztahů žáků a studentů
- na problematiku vrstevnických vztahů
- na nejdůležitější poznatky o vrstevnických vztazích a jejich význam a vliv na děti a dospívající
- na negativní jevy ve vrstevnických vztazích, které mohou narušit ovzduší školy (zejména nedostatečná komunikace mezi žáky, žáky a učiteli, šikana, problémy s nezvládáním učiva)
- na možnosti při nápravě tohoto stavu
Zásady pro vypracování
Zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky budou konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel bude práce zaměřena:
- na vrstevnické vztahy ve vývojových etapách osobnosti
- na možnosti motivace pozitivních vrstevnických vztahů žáků a studentů
- na problematiku vrstevnických vztahů
- na nejdůležitější poznatky o vrstevnických vztazích a jejich význam a vliv na děti a dospívající
- na negativní jevy ve vrstevnických vztazích, které mohou narušit ovzduší školy (zejména nedostatečná komunikace mezi žáky, žáky a učiteli, šikana, problémy s nezvládáním učiva)
- na možnosti při nápravě tohoto stavu
Seznam doporučené literatury
Čáp, Mareš - Psychologie pro učitele, Praha:Portál 2007
Čapek - Třídní klima a školní klima, Praha: Grada 2010
Mareš, Křivohlavý - Komunikace ve škole, Brno: Masarykova universita 1995
Taxová - Vrstevnické vztahy v adolescenci, Praha: Universita Karlova 1972
Vágnerová - Vývojová psychologie, Praha: Portál 2000
Vágnerová - Psychologie školního dítěte, Praha: Karolinum 1997
III.sborník studií Praha - Děti a jejich problémy www.linkabezpeci.cz
Časopisy: Pedagogická orientace, Pedagogická revue
Seznam doporučené literatury
Čáp, Mareš - Psychologie pro učitele, Praha:Portál 2007
Čapek - Třídní klima a školní klima, Praha: Grada 2010
Mareš, Křivohlavý - Komunikace ve škole, Brno: Masarykova universita 1995
Taxová - Vrstevnické vztahy v adolescenci, Praha: Universita Karlova 1972
Vágnerová - Vývojová psychologie, Praha: Portál 2000
Vágnerová - Psychologie školního dítěte, Praha: Karolinum 1997
III.sborník studií Praha - Děti a jejich problémy www.linkabezpeci.cz
Časopisy: Pedagogická orientace, Pedagogická revue
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - Jak hodnotili respondenti komunikaci v rodině?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem