Bakalářská práce pojednává o dyslexii - specifické poruše učení. Úvodní část je věnována historickému vývoji a nynějším poznatkům o dyslexii jako je pojmové vymezení, definice a etiologie dyslexie, také typické projevy dyslexie. Dále se zabývá vzděláváním a hodnocením žáků s dyslexií. Zaměřuje se na legislativní rámec vzdělávání žáků s dyslexií, pedagogicko-psychologické poradenství, diagnostiku dyslexie, formy vzdělávání. Závěrečná část vymezuje zásady reedukační péče, základní techniky reedukace dyslexie. Formou kasuistiky je zde popisována konkrétní práce s dyslektickým chlapcem ve volném čase.
Anotace v angličtině
Bachelorś project discourses about dyslexia - specific disorder of learning.
The Introduction is dedicated to historical process of dyslexia and the piece of knowledge nowdays, for example conceptual definition, etiology of dyslexia and also features of dyslexia.Bachelorś project is also concerned in education and assessment of these students. It focuses on legislative framework of education dyslextic students, pedagogical-psychological consulting, diagnostics of dyslexia, types of education.The Conclusion delimites the principles of reeducation, the basic technique of reeducation dyslexia.There is described the concrete work with a dyslexic boy in his leasure time in casuistry also.
Anamnesis, reading, child, dyslexia, methods, rezedy, trouble, educational diagnostics, specific disorders of learning, speeches, cause, reeducation, word, education.
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o dyslexii - specifické poruše učení. Úvodní část je věnována historickému vývoji a nynějším poznatkům o dyslexii jako je pojmové vymezení, definice a etiologie dyslexie, také typické projevy dyslexie. Dále se zabývá vzděláváním a hodnocením žáků s dyslexií. Zaměřuje se na legislativní rámec vzdělávání žáků s dyslexií, pedagogicko-psychologické poradenství, diagnostiku dyslexie, formy vzdělávání. Závěrečná část vymezuje zásady reedukační péče, základní techniky reedukace dyslexie. Formou kasuistiky je zde popisována konkrétní práce s dyslektickým chlapcem ve volném čase.
Anotace v angličtině
Bachelorś project discourses about dyslexia - specific disorder of learning.
The Introduction is dedicated to historical process of dyslexia and the piece of knowledge nowdays, for example conceptual definition, etiology of dyslexia and also features of dyslexia.Bachelorś project is also concerned in education and assessment of these students. It focuses on legislative framework of education dyslextic students, pedagogical-psychological consulting, diagnostics of dyslexia, types of education.The Conclusion delimites the principles of reeducation, the basic technique of reeducation dyslexia.There is described the concrete work with a dyslexic boy in his leasure time in casuistry also.
Anamnesis, reading, child, dyslexia, methods, rezedy, trouble, educational diagnostics, specific disorders of learning, speeches, cause, reeducation, word, education.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii dyslexie, pojmové vymezení, příčiny vzniku dyslexie, funkci hemisfér, projevy dyslexie
- dále pak na vlastní reedukaci dyslexie - obecné zásady nápravného postupu, kazuistika, odborné vyšetření, výuka cizích jazyků u dyslektiků.
Součástí práce také budou praktické příklady pro nápravu dyslexie.
Do příloh budou vloženy pracovní listy dětí a fotografie.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii dyslexie, pojmové vymezení, příčiny vzniku dyslexie, funkci hemisfér, projevy dyslexie
- dále pak na vlastní reedukaci dyslexie - obecné zásady nápravného postupu, kazuistika, odborné vyšetření, výuka cizích jazyků u dyslektiků.
Součástí práce také budou praktické příklady pro nápravu dyslexie.
Do příloh budou vloženy pracovní listy dětí a fotografie.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007.
Matějček, Z. Dyslexie. Jinočany: H&H, 1995.
Matějček, Z., Vágnerová, M. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006.
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.
Pokorná, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2002.
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007.
Matějček, Z. Dyslexie. Jinočany: H&H, 1995.
Matějček, Z., Vágnerová, M. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006.
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.
Pokorná, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2002.
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - klasifikace a hodnocení dětí s dyslexií - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - jak mohou rodiče pomoci dyslektickému dítěti - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - jak může učitel podpořit jedince s ADD a ADHD - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Sýkora - vliv hypoterapie na děti - odpověděla vyčerpávajícím způsobem