Bakalářská práce s názvem "Alternativní pedagogické směry ? alternativní školy" se zabývá teoretickým popisem alternativních škol. V teoretické části je zaměřena na definici pojmu alternativní škola, historický vývoj alternativních škol ve světě a zvláštní kapitola je věnována historii alternativního vzdělávání na území České republiky. Následující kapitola je věnovaná klasickým alternativním školám, jejich vývoji a postupům. Praktická část se zaměřuje na analýzu přístupů jednotlivých alternativních škol a jejich vzájemnému srovnání.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis titled "Alternative educational trends - alternative school" deals with the theoretical description of alternative schools. The theoretical part focuses on the definition of term alternative school, the historical development of alternative schools in the world and a special chapter is devoted to history of alternative education in the Czech Republic. Following chapter devoted to classic alternative schools, their development and processes. The practical part focuses on the analysis of alternative approaches in the schools and their mutual comparison.
Bakalářská práce s názvem "Alternativní pedagogické směry ? alternativní školy" se zabývá teoretickým popisem alternativních škol. V teoretické části je zaměřena na definici pojmu alternativní škola, historický vývoj alternativních škol ve světě a zvláštní kapitola je věnována historii alternativního vzdělávání na území České republiky. Následující kapitola je věnovaná klasickým alternativním školám, jejich vývoji a postupům. Praktická část se zaměřuje na analýzu přístupů jednotlivých alternativních škol a jejich vzájemnému srovnání.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis titled "Alternative educational trends - alternative school" deals with the theoretical description of alternative schools. The theoretical part focuses on the definition of term alternative school, the historical development of alternative schools in the world and a special chapter is devoted to history of alternative education in the Czech Republic. Following chapter devoted to classic alternative schools, their development and processes. The practical part focuses on the analysis of alternative approaches in the schools and their mutual comparison.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Alternativní pedagogika - vymezení pojmu, dějiny alternativního školství, typy škol
- Waldorfská škola
- Pedagogika Marie Montessori
- Daltonský plán
- Moderní škola Célestina Freineta
- Jenská škola Petera Petersena
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Alternativní pedagogika - vymezení pojmu, dějiny alternativního školství, typy škol
- Waldorfská škola
- Pedagogika Marie Montessori
- Daltonský plán
- Moderní škola Célestina Freineta
- Jenská škola Petera Petersena
Seznam doporučené literatury
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997.
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001.
RÖHNER R., WENK, H. Daltonské vyučování: stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003.
RÝDL, K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV nakladatelství, 2001.
SVOBODOVÁ J., JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995.
VALENTA, M. Waldorfská pedagogika a jiné alternativy. Olomouc, 1993.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997.
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001.
RÖHNER R., WENK, H. Daltonské vyučování: stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003.
RÝDL, K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV nakladatelství, 2001.
SVOBODOVÁ J., JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995.
VALENTA, M. Waldorfská pedagogika a jiné alternativy. Olomouc, 1993.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - S jakými postoji jste se setkal na školách, kde jste žádal o informace k alternativním pedagogickým směrům?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
4. prof. Mühlpachr - Co vás nejvíce zaujalo při porovnávání jednotlivých pedagogických směrů?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
5. PhDr. Jůzlová - Pokusil jste se o osobní kontakt na zvolených školách? Jaká je životní filozofie Valdorfské školy?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem